Aligha lesz a Forma-1 előszezoni tesztidőszaka alatt még egy olyan sok vitát kiváltó innováció, mint a Mercedes DAS-rendszere, amellyel Lewis Hamilton és Valtteri Bottas menet közben tudja állítani a kerékösszetartást. Az FIA szabályosnak minősítette az újítást, mivel szerintük az csak a kerekek kormányszögén változtat, noha ezt nem a kormány elfordításával, hanem a húzásával, illetve a tolásával teszi.
Igen ám, de közben az is kiderült, hogy a Mercedes és a rendszert esetleg lemásoló csapatok csak az idén használhatják azt, a világbajnok istálló által használt kiskaput 2021-től ugyanis bezárta az FIA, a következő szezontól pedig már jóval nehezebb lesz bármilyen szürke zónát ily módon kihasználni egy csapatnak.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke szerint önmagában nem főg győzelmeket hozni a Mercedesnek a DAS, ugyanakkor ők is kielemzik és megpróbálják megérteni a működését, hogy ezután eldönthessék, elkészítik-e a saját rendszerüket. Erre a csapatok anyagi lehetőségeit nézve reális esélye nekik és a Red Bullnak van, hiszen Valtteri Bottas elmondása alapján a Mercedes is nagyjából egy éve dolgozik rajta, hasznát pedig már csak az idei szezonban veheti bárki is, 2021-től ugyanis tiltott lesz.
A 2021-es technikai szabályzat egy új cikkeje ugyanis kimondja: a kormányzott kerekek szögén csak a kormánykerék meghatározott módon történő elfordulása változtathat,
azaz a DAS és bármilyen, ahhoz hasonló rendszer jövőre már szabálytalan lesz. Amit egyelőre nem tudni, hogy ezzel a változtatással a Mercedes által meglelt kiskaput akarták-e bezárni a szabályalkotók, vagy a DAS megjelenése nélkül is pontosítottak volna a szövegezésen.
Nem csak ez változik 2021-től, a Forma-1 új korszakában ugyanis a vártnál nehezebb lesz túljárni a szabályalkotók eszén.
Ross Brawn sportét felelős igazgató korábban már előre figyelmeztetett, hogy a formálódóban levő új döntéshozói struktúrában, amelyben már egyszerű többség is elég lesz egy új szabály bevezetéséhez, vagy adott esetben egy kiskapu bezárásához, nehezebb dolga lesz előnybe kerülni a szürke területekre tévedő csapatoknak.
„A múltban az volt a gyakorlat, hogy a csapatok részéről teljes egyetértés kell egy változáshoz. Most olyan rendszert akarunk kialakítani, amelyben sokkal rövidebb idő alatt érhetünk el változást, mint jelenleg.
Ez azt jelenti, hogy ha valaki felfedez egy kiskaput a szabályokban, már a következő futamra becsukhatják azt. Ilyesmi jelenleg elképzelhetetlen
– mondta Brawn – Ha egy csapat olyan megoldással áll elő, amire korábban senki nem gondolt és senki nem képzelte, hogy ilyet is lehet, ezzel pedig lerombolja az alapelvet, amit próbálunk megvalósítani, az ellenőrző testületnek jogában lesz a csapatok megfelelő támogatása mellett megállítani ezt. Ez egy, a mostanitól teljesen különböző filozófia."
Brawn visszautasította azt a feltevést, hogy ezzel nagyon megkötnék a tervezők kezét, az okos ötleteket ugyanis továbbra is támogatni fogják, inkább
azt szeretnék elkerülni, hogy a szabályok szellemiségével szembemenve, pusztán azok szövegezésében kiskaput találva kerüljön valaki előnybe.
„Azt akarjuk, hogy az emberek egy érthető szabályrendszer mellett legyenek a legjobbak abban, amit csinálnak. Ránk és az FIA-ra kell támaszkodniuk abban, hogy nem fogunk megbüntetni valakit, aki előáll egy remek ötlettel. Ez pedig szubjektív dolog lesz. Nagyszerű ötletnek számít az, ami úgy jön létre, hogy valaki rossz helyre tett egy vesszőt a szabályok szövegezésében, ezáltal egy ügyvéd másképp értelmezheti azokat? Szerintem nem."
Noha az FIA szerint szabályos a kettős tengelyű kormányzás a W11-esen, csak akkor nyugodhat meg a csapat, amikor majd a melbourne-i gépátvételen is átmegy az idei autó, vagy leginkább akkor, amikor a futam után is mindent rendben találnak az ellenőrök.
A Mercedes bevallottan az FIA-val egyeztetve alkotta meg a DAS-t, ezért több mint valószínű, hogy a szabályosságával nem is lesz gond. Ahogy Valtteri Bottas fogalmazott, nehéz elképzelni, hogy ennyi időt és energiát öltek valamibe, ami szabálytalan. „
Nem hiszem, hogy a csapatunk olyasmit kezdene el megtervezni és elkészíteni, amiről azt gondolják, hogy betilthatják. Szerintem eléggé biztosak vagyunk benne, hogy megfelel a szabályoknak"
– mondta Bottas.
Egy kérdés azonban még nincs tisztázva: miként fog megfelelni az újítás a versenyhétvégék időmérő edzésének kezdetével életbe lépő parc fermé-szabálynak? A szabályzat kimondja, hogy az autó onnantól, hogy először elhagyja a bokszutcát az időmérő alatt, egészen a futam kezdetéig parc fermé-szabályok alatt van, ez alatt pedig többek között a felfüggesztésen sem lehet módosítani.
„Annak érdekében, hogy az ellenőrök teljes mértékben biztosak legyenek benne, hogy sem a felfüggesztési rendszeren, sem az autó aerodinamikai konfigurációjában (az első szárny kivételével) nem történt változtatás, fizikai ellenőrzés során világossá kell váljon, hogy szerszámok nélkül nem lehet változtatást végrehajtani" – olvasható a szabályzatban.
Vitatható, hogy az első kerékösszetartás kormánnyal történő változtatása nem tartozik ebbe bele, ezzel együtt sok múlhat azon, hogy az FIA mit ért pontosan felfüggesztési rendszer alatt.
Ez várhatóan csak az első versenyhétvégén fog kiderülni, Michael Masi, az FIA versenyigazgatója ugyanis nem volt hajlandó részletekbe bocsátkozni. „Nem vitatjuk meg nyilvánosan az egyes istállók autójának technikai részleteit. Amikor kérdést kapunk valamelyik csapattól, akkor ezt azzal a csapattal tesszük meg. Ez minden, amit mondhatok. Tudom, hogy önök szalagcímet akarnak, de én valószínűleg nem fogok ilyennel szolgálni."