Utcai sportautókban is megjelenik az egyik legvitatottabb F1-es fejlesztés
![Mit dem elektrischen Abgasturbolader steigert Mercedes-AMG Effizienz und Performance: Innovative Detaillösung für die Elektrifizierung des Antriebs
With the electric exhaust gas turbocharger Mercedes-AMG is increasing efficiency and performance: Innovati](https://cdn.origo.hu/2023/12/eoUjIc1FzxsSf6bGiqo0HsdjBUeu1NUeyvmLejwElAU/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzY3ZGNhYjA5YjMwMjQwNjlhZjYzN2U3MDQ5YzhkZDZi.webp)
Idén lesz 11 éve, hogy a Mercedes az első olyan motorgyártóvá vált a Forma-1-ben, ami hibrid hajtáslánccal is futamot nyert, ráadásul a német márka 2014-től szinte verhetetlen a sportágban, nagyrészt annak köszönhetően, hogy a riválisoknál hamarabb készítettek versenyképes, különböző energia-visszanyerő rendszerekkel ellátott erőforrást.
Ennek része a kinetikus energia-visszanyerő MGU-K és a hőenergia újrahasznosítására képes MGU-H, ami annyira bonyolulttá tette a rendszert, hogy több gyártó is lobbizott a betiltása mellett, és egyáltalán nem biztos, hogy az F1-es erőforrások következő generációjában is szerepet kap. A Mercedes viszont az utcai autók fejlesztése terén is hasznosítani tudja a tapasztalatokat.
A gyártó közleményében elárulta, az AMG modellek következő generációjában a kipufogógázt visszavezetik majd a turbófeltöltőbe. A fejlesztés már végső stádiumnál jár, a technológia egyenesen a Forma-1-ből származik, és a Garrett Motion nevű céggel közösen alkalmazzák az Affalterbachban épülő motorokhoz. A lényege, hogy
segít a kicsi, gyorsan reagáló turbó és a nagyteljesítményű egység között középutat találni, mérsékelve a turbólyukat.
Ezt egy apró, mindössze 4 cm-es villanymotorral érik el, amelyet a töltőtengelybe integrálnak a kipufogóoldali turbinakerék és a frisslevegő-kompresszor közé. Ez meghajtja a kompresszort, mielőtt a kipufogógáz beáramlik, így a belsőégésű motor jobban reagál a gázadásra, a vezetési élmény sokkal dinamikusabb és agilisabb. Emellett alacsonyabb fordulatszámon is nagyobb nyomaték érhető el, ami az álló helyzetből jobb gyorsulást tesz lehetővé.
A megoldás révén még fékezés során megmarad a turbónyomás, így garantálja a válaszreakciót újbóli gázadásnál is. A turbófeltöltő 170.000-es fordulatszámmal működik percenként, ez jelentős légáramlást tesz lehetővé, a villanymotorral és az elektronikával együtt természetesen a hűtőkör részei.
Világosan meghatároztuk a céljainkat a villamosított jövőre nézve, ezek eléréséhez igen innovatív alkatrészekre és szerkezetekre van szükségünk
– nyilatkozta Tobias Moers, a Mercedes-AMG igazgatótanácsának elnöke, aki hamarosan az Aston Martinhoz igazol. – Ezzel a lépéssel kiegészítjük a moduláris technológiánkat és hozzáigazítjuk a teljesítménnyel kapcsolatos elvárásainkhoz. Az első lépés a villamosított turbófeltöltő, ami a Forma-1-es technológia átültetésére példa, ezáltal korábban elképzelhetetlen szintű agilitást érünk el.