SPIELBERG, AUSTRIA - JULY 04: Second placed qualifier Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP takes his helmet off in parc ferme during qualifying for the Formula One Grand Prix of Austria at Red Bull Ring on July 04, 2020 in Spielberg, Austria. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Romain Grosjean, a grand prix-versenyzők szakszervezetének egyik igazgatója szerint nem jó, hogy ilyen óriási különbség van a Forma-1-es pilóták fizetése között, amin úgy lehetne változtatni, ha a versenyzői bérek is beletartoznának a költségplafonba. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke támogatná ezt, de szerinte a legjobbaknak ezzel együtt meg kell adni, ami jár. Az osztrák üzletember egyúttal tagadta, hogy Hamilton irreálisan sok pénzt kérne új szerződésében.
A napokban sok szó esett Lewis Hamilton várható szerződéshosszabbításáról a Mercedesszel. Brit sajtóértesülések szerint a hatszoros világbajnok 40 millió fontos éves fizetési igénnyel állt elő, amit csapata visszautasított, és csak nagyjából a fele összeget hajlandó fizetni szupersztárjának. A közösségi médiában előbb maga Hamilton, majd Wolff is tagadta ezeknek az értesüléseknek az igazságtartalmát. Azt ugyanakkor nem lehet vitatni, hogy a címvédő jelenleg a Forma-1-es mezőny legjobban kereső tagja, ami a grand prix-versenyzőket tömörítő szakszervezet (GPDA) egyik igazgatója szerint elfogadhatatlan.
Toto Wolff a napokban elmondta, hogy nem sietnek pilótáik szerződésének meghosszabbításával, a megfelelő időben bejelentést fognak tenni, de jelenleg nem ez a legsürgetőbb gondjuk. Ami Hamilton fizetési igényeit illeti, az osztrák üzletember is puszta kitalációnak minősítette a brit sajtóban keringő pletykákat.
Az összes dolog kitaláció, ami megjelent azzal kapcsolatban, hogy [Hamilton] nevetségesen nagy összeget kér, és én csak a felét akarom megadni. Még egyszer sem beszéltünk pénzről
– jelentette ki Toto Wolff az Osztrák Nagydíj helyszínén egy sajtóbeszélgetésen, amelyre a GPhírek is meghívást kapott. – Néha furcsa ilyeneket olvasni a sajtóban, miközben tudjuk, hogy nonszensz dolgok jelennek meg. Lewis tisztában van az autóipar és a Forma-1 pénzügyi realitásaival és közben én is tiszteletben tartom a sikereit és a klasszisát. Ez mindannyiunk számára kielégítő megoldást fog hozni."
Hamilton pályafutására valószínűleg már nem igazán lesz hatással, a jövő sztárjainak fizetési igényeit viszont jócskán visszaszoríthatja, ha a Forma-1 az egyelőre kivételnek számító versenyzői fizetéseket is a jövőre bevezetésre kerülő költségplafon részévé teszi.
Hogy ez mennyire lenne jó ötlet, arról a pilóták között is megoszlanak a vélemények, Romain Grosjean, a GPDA egyik igazgatója szerint egy dolog azonban biztos: nem kereshet valaki annyival többet a társainál, mint Hamilton. „Beszéltünk erről a GPDA-ban. Néhányan mellette voltak, míg mások ellene.
Szerintem elfogadhatatlan, hogy Lewis Hamilton több mint 40 milliót keres évente, míg más pilóták ugyanazért a munkáért 150 ezer eurót"
– jelentette ki a Haas francia pilótája.
Grosjean nem tartaná ördögtől valónak, ha a versenyzői fizetések is a költségplafon alá tartoznának, ugyanakkor tisztában van ennek a negatív következményeivel is. „Kiemelték, hogy az erre vonatkozó költségplafon bevezetésével a teljes motorsport-ranglétra dőlne össze. Ki invesztálna akkor a fiatal pilótákat segítő programba, ha később ezt a pénzt nem kapná vissza úgy, hogy az adott pilóta magas fizetéséből részesedik. Erről folyik a vita. Személy szerint én nem vagyok az ellen, hogy a pilóták fizetése is képezze a költségplafon részét, ebben az esetben azonban biztosan megkérdőjeleződne, hogy milyen autógyártó vagy menedzser költene egy vagyont egy pilótára, hogy aztán csak egy csökkentett fizetés 20%-át kapja vissza, azaz sosem jutna a pénzéhez."
Az amerikai major sportokban régóta működő gyakorlat, hogy a csapatoknak a költségplafon keretei közé kell szorítaniuk sportolóik bérét, a nagy sztárok mégis tudnak többet keresni a társaiknál. Toto Wolff szerint ez lehet a követendő példa a Forma-1-nek.
A fizetésekre vonatkozó költségplafont támogatjuk, az USA-ban is láthatjuk, hogy ha a csapat [költését] korlátozzuk, akkor egy idő után a nagy fizetéseknek is határt kell szabni. Azt viszont nem hiszem, hogy le kellene mondanunk napjaink szupersztárjairól.
Azt javasoltuk, hogy 2024-től vezessük ezt be, így a pilóták jövőbeli generációja már észszerűbb szintre kerül, figyelembe véve, hogy a csapatoknál már lesz költségplafon. Nekem továbbra is az a véleményem, hogy szükség van inspiráló pilótákra, és ahogy az USA-ban is látni, a top focisták és kosárlabdázók továbbra is meghatározók. Szerintem megérdemlik a nagy fizetést, mert globális szupersztárok és a ligák legjobbjai, de nem szabad, hogy egyvalaki fizetése és a csapatra kivetett költségplafon aránya szükségtelen feszültséget keltsen."