Az Olasz Nagydíjtól életbe lépett a motorüzemmódokra vonatkozó új szabály, amelynek értelmében a csapatok az időmérő edzés kezdete után nem változtathatnak a használt motorüzemmódon, azaz a kvalifikációt és a versenyt is ugyanazzal a beállításal kell teljesíteniük.
Már előzetesen is voltak olyan vélemények, amelyek az új szabály miatt az előzések számának csökkentésétől tartottak, a Mercedes csapatfőnöke és pilótái szerint pedig a monzai verseny megmutatta, hogy valóban kevesebb lehet a helycsere a jövőben a változtatás miatt. Az Olasz Nagydíj ugyanakkor ezzel együtt csalóka képet is festhetett.
Papíron a monzai aszfaltcsík az egyik legalkalmasabb helyszín a versenynaptárban az izgalmas, rengeteg előzéssel tarkított versenyhez, és bár unalmasnak távolról sem volt nevezhető az idei futam, mégis meglepően kevés akció történt ahhoz képest, hogy mennyi ideig és milyen sokan követték egymást közvetlen közelről a pilóták.
A kevés helycsere Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint egyértelműen a motorüzemmódokra vonatkozó új szabály hatása.
„Mindig is mondtuk, hogy egyetlen motorüzemmóddal a teljes futamra nem lesz meg az extra erő az előzéshez. Nincsenek már extra üzemmódok, amelyeket vagy használunk a versenyen az előzéshez, vagy nem.
Ez ugyanúgy igaz a kis és a nagy csapatokra is. Szerintem a monzai versenyen látottak ennek a döntésnek a következményei"
– nyilatkozta az osztrák üzletember.
Bottas esetében szembetűnőbb volt, hogy nem tud mit kezdeni az előtte haladókkal, hiszen Hamilton a büntetése után a mezőny végéről azért mégiscsak feljött a hetedik helyre. Wolff szerint világbajnokának versenyzése a motorszabály tükrében méginkább megsüvegelendő.
„Nehéz előzni Monzában, mert ezzel a technikai direktívával a támadáshoz és a védekezéshez sem lehet feltekerni a motort. Ezért aztán még nagyobb teljesítmény, hogy felzárkózott a hetedik helyre. Ezzel együtt az uralkodó érzés az, hogy ez egy elveszített futam volt neki és a csapatnak."
Hamilton és Bottas egyetértett főnökével abban, hogy a motorüzemmódokra vonatkozó tiltás kevesebb mozgásteret ad a pilótáknak, utóbbi azonban felhívta rá a figyelmet, hogy nem feltétlenül lesz minden pályán ennyire nehéz az előzés. „Olyan szempontból rosszat tett a versenyzésnek, hogy eddig lehetett váltogatni az üzemmódok között és menedzselni azt a kevés rendelkezésre álló erős versenyüzemmódot, amelyeknek eddig is korlátozva voltunk a használatában” – utalt Hamilton arra, hogy a motor élettartama miatt eddig sem válthattak erős üzemmódba akkor, amikor csak akartak.
Szórakoztatóbb volt úgy, hogy ezzel is foglalkoznunk kellett, be kellett osztanunk az erőt és az előzéshez felhasználni. Valószínűleg ezért láttunk most kevesebb előzést, mint korábban."
„Részben az új szabályoknak is köszönhető ez, hogy mindenki konstans motorüzemmódban autózik. Talán emiatt kevesebb az előzés” – mondta Bottas arra a kérdésre, hogy miért nem tudott előrébb jönni az elrontott rajtja után.
Ugyanakkor Monzában a DRS hatása is kisebb, mivel a szárny is kisebb, és egyébként sincs akkora légellenállása az autóknak.
Nekem a legfőbb gondot az jelentette, hogy közel kerüljek az előttem haladóhoz annyira, hogy nagy legyen a szélárnyék és megpróbálhassak előzni. Egyértelműen eléggé lehetetlennek tűnt megelőzni bárkit is, akivel csatáztam."