MONZA, ITALY - SEPTEMBER 06: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads Pierre Gasly of France driving the (10) Scuderia AlphaTauri AT01 Honda and the rest of the field at the restart after the red flag period during the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 06, 2020 in Monza, Italy. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Mercedes és Sebastian Vettel sem támogatja a Forma-1-ben a fordított rajtrácsok bevezetését. A kezdeményezés egyszer már elbukott, de jövőre nagyobb esély lesz arra, hogy átnyomják.
A monzai káoszfutam láttán Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője ismét erőltetni kezdte, hogy be kellene vezetni a világbajnokságban a fordított rajtrácsokat. Brawn abba kapaszkodott bele, hogy teljesen szokatlan összetételű dobogót eredményezett az, hogy a verseny közben új rajtot tartottak, de arra nem tért ki, hogy előzésből így sem volt sok, hiába kerültek előre lassabb autók.
Brawn a koronavírus miatti kényszerszünetet is megpróbálta felhasználni arra, hogy ráerőltesse a sportágra a sokak által mesterkéltnek és a nagydíjversenyzéssel összeegyeztethetetlennek tartott lebonyolítási rendszert, ami az elmélete szerint
az egyébként közkedvelt és jól működő időmérő edzést váltaná ki a szombati napokon.
Az idei szabályoknak megfelelően a csapatok részéről egyhangú döntésre lett volna szükség ahhoz, hogy az új koncepció megvalósuljon, de a Mercedes elgáncsolta a kezdeményezést. Sokak szerint azért, mert ez lényegesen lerontaná a győzelmi rátájukat, de Toto Wolff ezt már korábban is tagadta, és a Toszkán Nagydíjon is leszögezte, hogy ellenzi a fordított rajtrácsok bevezetését.
„Nem kellene torzszülött eredményeket gyártanunk úgy, hogy szinte lehetetlen előzni, csak azért, mert azt hisszük, hogy az erőviszonyoknak másként kellene alakulniuk. Ez a sport arra épül, hogy a legjobb ember és a legjobb gép győz” – szögezte le Wolff a Mercedes online sajtóbeszélgetésén, majd az álláspontját tovább nyomatékosította.
„Senki sem akar olyan győztest, aki a fordított rajtráccsal nyert. Ez nem a WWE [pankráció], ahol teljesen véletlenszerű eredmények jönnek ki. Ha ezt akarják, akkor csináljanak show-t, de ennek a sportágnak a DNS-e a szórakoztatás. Ez nem showműsor. Nem valóságshow, nem a Big Brother, nem hiszem, hogy ebbe az irányba kellene elindulni.”
Teljesen rossz irány
Bírálta a felvetést a közismerten régivágású Sebastian Vettel is, aki Toszkán Nagydíj után a mezőny verseny közbeni rajtoltatását sem tartotta sportszerűnek, és mindkét esetben azzal vádolta a döntéshozókat, hogy
a versenyzést elősegítő technikai szabályok helyett mesterséges eszközökkel akarják befolyásolni a futamokat.
„Ha ezt az irányt erőltetik, akkor tanúsítják, hogy képtelenek voltak olyan szabályokat és megoldásokat hozni, amelyek összehozzák a mezőnyt és elősegítik a jobb versenyzést a pályán – mondta Vettel a Racefans kérdésére. – Emlékeztetnék, hogy új szabályok vonatkoznak az első szárnyakra, ez mindenkinek egy vagyonba került, de nem sokat változtattak a versenyzésen.”
Vettel is úgy véli, hogy most mindenki a 2022-es szabályváltozásokban bízik, és kijelentette, inkább arra kellene összpontosítani, hogy azok beváljanak, „ahelyett, hogy lottózni próbálnának.” Úgy vélte, a fordított rajtrácsok gondolata „ellentétes a sport és a versengés” szellemiségével.
„Résztvevőként akármennyire nem szeretem, ha mások nyernek, el kell fogadnom, hogy ha mások győznek vagy jobb munkát végeznek – mondta. – Ezért a sport érdekében úgy gondolom, rossz lenne, ha ilyen módszerekkel kavarnák fel a dolgokat.”