A vereség, ami legyőzhetetlenné tette a hétszeres világbajnok Hamiltont

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Ferrari, Sergio Pérez, Racing Point, Török Nagydíj
ISTANBUL, TURKEY - NOVEMBER 15: A general view of the podium as race winner Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates winning a 7th F1 World Drivers Championship with second placed Sergio Perez of Mexico and Racing Point and third placed Sebastian Vettel of Germany and Ferrari during the F1 Grand Prix of Turkey at Intercity Istanbul Park on November 15, 2020 in Istanbul, Turkey. (Photo by Getty Images/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Hetedik világbajnoki címével Lewis Hamilton vitathatatlanul a Forma-1 történetének legsikeresebb pilótája lett. Megvizsgáljuk, mi tette őt mára szinte verhetetlenné a pályaversenyzés csúcskategóriájában.

Lewis Hamilton vasárnap a Forma-1 hétszeres világbajnoka lett. Történelmi tett ez, amiről néhány évvel ezelőtt még talán a leghűségesebb rajongói sem álmodtak, nem beszélve az érintettről, aki a közelmúltban többször is elismerte, amikor 2012 végén a gyári Mercedes-csapathoz szegődött, nem tudhatta, hogy ennyire sikeres lesz, és Michael Schumacher győzelmeit látva elsősorban gyerekkori hőse, Ayrton Senna három világbajnoki címét tűzte ki célként.

Forma-1, Danyiil Kvjat, Scuderia ALpha Tauri, Török Nagydíj
Forma-1, Török Nagydíj, Bernd Mayländer, Safety Car
Forma-1, Török Nagydíj, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Esteban Ocon, Renault
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Lance Stroll, Racing Point
Forma-1, Török Nagydíj, Christian Horner, Jerome Stoll, Helmut Marko
Forma-1, Török Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes, rajt, gpcímlap
Forma-1, Török Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Lance Stroll, Racing Point
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Sebastian Vettel, Max Verstappen, gpcímlap
Forma-1, Török Nagydíj, Lando Norris, Kimi Räikkönen
Forma-1, Török Nagydíj, Lance Stroll, Nicholas Latifi
Forma-1, Török Nagydíj, Alexander Albon, Lance Stroll
Forma-1, Török Nagydíj, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz
Forma-1, Török Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Lance Stroll, Racing Point
Forma-1, Török Nagydíj, Max Verstappen
Forma-1, Török Nagydíj, Sergio Pérez, Alexander Albon
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, szurkolók
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, mercedes
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault, Lando Norris, McLaren, Török Nagydíj 2020, futam
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault, Török Nagydíj 2020, futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Alexander Albon, Max Verstappen, Red Bull, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Ferrari, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Toto Wolff, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Ferrari, dobogó, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Lewis Hamilton, Mercedes, Sergio Pérez, Racing Point, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Lewis Hamilton, Mercedes, Sergio Pérez, Racing Point, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Török Nagydíj, Lane Stroll, Sergio Pérez, Racing Point, rajt

„Időről időre elmondom, a legvadabb álmaimon is túltett a gondolat, hogy bárki is eljut hét [világbajnoki címig]. Csak arról ábrándoztam, hogy elérek valami olyasmit én is, mint Ayrton.”

Senna eredményét a pole pozíciók terén már 2017-ben beérte, a Mercedes fölényét látva ekkor már nem volt túlzás eljátszani a gondolattal, hogy Hamilton túltehet Schumacher eredményein is, és amikor tavaly a Ferrari ismét elvesztette a fonalat, ráadásul Valtteri Bottas sem tudott olyan kemény ellenféllé válni, mint Nico Rosberg, már lehetett számítani az idei rekorddöntésekre.

Technikai sportról lévén szó, Hamilton sikereire könnyű legyinteni azzal, hogy már régóta az övé a legjobb autó, ráadásul magasan a legjobb. Gyakran vádolják is azzal, hogy csak az aktuális csapattársát kell legyőznie.

A Mercedes jelentősége elvitathatatlan, de a korábbi technikai igazgatójuk, Paddy Lowe nemrég rámutatott, „már pusztán az a munkateher nagy teljesítmény, amit el kell viselni, hogy valaki 91 alkalommal győzhessen.”

Forma-1, Danyiil Kvjat, Scuderia ALpha Tauri, Török Nagydíj
Forma-1, Török Nagydíj, Bernd Mayländer, Safety Car
Forma-1, Török Nagydíj, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Esteban Ocon, Renault
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Lance Stroll, Racing Point
Forma-1, Török Nagydíj, Christian Horner, Jerome Stoll, Helmut Marko
Forma-1, Török Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes, rajt, gpcímlap
Forma-1, Török Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Lance Stroll, Racing Point
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Sebastian Vettel, Max Verstappen, gpcímlap
Forma-1, Török Nagydíj, Lando Norris, Kimi Räikkönen
Forma-1, Török Nagydíj, Lance Stroll, Nicholas Latifi
Forma-1, Török Nagydíj, Alexander Albon, Lance Stroll
Forma-1, Török Nagydíj, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz
Forma-1, Török Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Lance Stroll, Racing Point
Forma-1, Török Nagydíj, Max Verstappen
Forma-1, Török Nagydíj, Sergio Pérez, Alexander Albon
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, szurkolók
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, mercedes
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault, Lando Norris, McLaren, Török Nagydíj 2020, futam
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault, Török Nagydíj 2020, futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Alexander Albon, Max Verstappen, Red Bull, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Ferrari, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Toto Wolff, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Ferrari, dobogó, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Lewis Hamilton, Mercedes, Sergio Pérez, Racing Point, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Lewis Hamilton, Mercedes, Sergio Pérez, Racing Point, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Török Nagydíj, Lane Stroll, Sergio Pérez, Racing Point, rajt

Lowe-t ugyan nem válogattuk be a Hamilton pályafutását meghatározó személyiségek közé, de mégis fontos bennfentesről van szó, hiszen 2005-től a McLaren mérnökigazgatója, majd technikai igazgatója volt, így magas beosztásban dolgozott, amikor Hamilton bemutatkozott a Forma-1-ben, majd vele együtt a Mercedeshez igazolt, és 2016-ig folytatta vele a közös munkát.

A brit szakember az At the Controls podcastban elmondta, sohasem gondolta volna, hogy ismét olyan lehengerlő teljesítményt nyújt majd valaki, mint Schumacher tette a 2000-es években, de elkerülhetetlennek tartotta a Hamilton-korszakot, és azt is, hogy valaki a jövőben szintén ilyen helyzetbe kerüljön. Akad viszont egy statisztika, ami Lowe szerint érinthetetlen marad.

„Ha esetleg elfelejtenénk, már az első szezonjában az első kilenc futamán dobogóra állt. Fogunk még látni olyan kiválóságokat, mint Schumacher vagy Hamilton, de nagyon valószínűtlen, hogy látunk még olyan újoncot, aki kilenc dobogót hoz az első kilenc futamán. Ez hihetetlen teljesítmény volt. Bizonyos szempontból még figyelemre méltóbb, mint a 91 győzelme” – mondta néhány héttel ezelőtt.

Ma már szinte nincs rés a pajzsán

Korábbi főnöke tehát lényegében lesöpörte azt az érvet, hogy Hamilton csak a Mercedes miatt nyer, és akadnak még statisztikák, amelyek szintén cáfolják ezt a teóriát. Bajnok lett az azonos autókkal rendezett brit Formula Renault-bajnokságban, a nagyon hasonló autókat felvonultató F3-as Európa-bajnokságban, valamint a márkakupának számító GP2-ben, ahol ugyan nem volt makulátlan a mérlege, de a gyengébb futamokat szenzációs teljesítményekkel kompenzálta.

Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, Kanadai Nagydíj 2007
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, USA Nagydíj 2007
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, Kimi Räikkönen, Ferrari, Magyar Nagydíj 2007
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, Japán Nagydíj 2007
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, Nico Rosberg, Williams, Ausztrál Nagydíj 2008
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren Mercedes, Monacói Nagydíj 2008
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, Brit Nagydíj 2008
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, Nicolas Hamilton, Német Nagydíj 2008
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, Felipe Massa, Ferrari, Kínai Nagydíj 2008
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, Szingapúri Nagydíj 2009
Forma-1, Lewis Hamilton, Jenson Button, McLaren, Török Nagydíj 2010
Forma-1, Lewis Hamilton, Jenson Button, McLaren, Kanadai Nagydíj 2010
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, Mark Webber, Red Bull, Robert Kubica, Renault, Belga Nagydíj 2010
Forma-1, Kínai Nagydíj 2011, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, McLaren, Red Bull
Forma-1, Magyar Nagydíj, Lewis Hamilton, 2009
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, Német Nagydíj 2011
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, Abu-dzabi Nagydíj 2011
F1 Grand Prix of France
 F1 formula 1 motor motorsport CAR DRIVER PILOT Charles Leclerc Lewis Hamilton Valtteri Bottas
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, Nicole Scherzinger, Kanadai Nagydíj 2012
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, Olasz Nagydíj 2012
Forma-1, Lewis Hamilton, Martin Whitmarsh, McLaren, USA Nagydíj 2012
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Magyar Nagydíj 2013
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Malajziai Nagydíj 2014
Forma-1, Bahreini Nagydíj, 2014, Mercedes, Lewis Hamilton, Nico Rosberg
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Kínai Nagydíj 2014
Forma-1, Niki Lauda, Lewis Hamilton, Japán Nagydíj 2014
Forma-1, Lewis Hamilton, Toto Wolff, Mercedes, Spanyol Nagydíj 2014
Forma-1, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Kanadai Nagydíj
Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Silverstone, Brit Nagydíj 2014
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Belga Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Mercedes, Olasz Nagydíj 2014
Forma-1, Lewis Hamilton, Niro Rosberg, Mercedes, Orosz Nagydíj 2014
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, USA Nagydíj 2014
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Abu-dzabi Nagydíj 2014
Australian Formula 1 Grand Prix - Sunday Race AusGP F1DownUnder F1 AUGP Australia grand prix FIA Formula One World Championship Grands Prix RACE cars motor racing motorsport sunday SQUARE FORMAT
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Kínai Nagydíj 2015
Forma-1, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Mercedes, Bahreini Nagydíj 2015
Canadian F1 Grand Prix GettyImageRank1 SPORT HORIZONTAL Motorsport Auto Racing Formula One Racing Driving UK Canada Quebec Montreal Formula One Grand Prix Lewis Hamilton 2015 Circuit Canadian Formula One Grand Prix Topix Bestof Gilles Villeneuve Mercedes
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Brit Nagydíj 2015
F1 Spa-Francorchamps rajt 2015.
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Ferrari, Olasz Nagydíj 2015
Forma-1, Lewis Hamilton, Peter Bonnington, Mercedes-AMG Petronas, Orosz Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Japán Nagydíj 2015
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Vlagyimir Putyin, Orosz Nagydíj 2015
Forma-1, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Mercedes, USA Nagydíj 2015
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Kanadai Nagydíj, kockás zászló, Heineken
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2012, Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Brit Nagydíj, szurkolók, rajongók, stagediving
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Magyar Nagydíj
Forma-1, Magyar Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Faluvégi Péter
Forma-1, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Monacói Nagydíj, Charlene Lynette Wittstock, Charléne monacói hercegné
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Stájer Nagydíj
Forma-1, Brazil Nagydíj, Safety Car, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Mercedes, cél, kockás zászló
Forma-1, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Kínai Nagydíj 2017
Forma-1, Német Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Kanadai Nagydíj
Forma-1, Brit Nagydíj, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Belgium SPO F1 Motorsport Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Belgium, 
#44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas F1 Team), #5 Sebastian Vettel (GER,
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, Szingapúri Nagydíj
Japán Nagydíj 2017, verseny, dobogó
Forma-1, Lindsey Vonn, Gordon Ramsey, Venus Williams, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, USA Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Mercedes AMG Petronas, Max Verstappen, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Német Nagydíj 2018
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Valtteri Bottas, Dieter Zetsche
F1 - HUNGARIAN GRAND PRIX 2018 Auto CAR F1 formula 1 FORMULE 1 FORMULE UN GP GRAND PRIX HONGRIE HUNGARY Motorsport RACE WORLD CHAMPIONSHIP
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Ferrari, Olasz Nagydíj 2018
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Japán Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Szingapúri Nagydíj 2018
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Abu-dzabi Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Orosz Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Olasz Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull, Brazil Nagydíj 2018
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Abu-dzabi Nagydíj 2018
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Charles Leclerc, Ferrari, Bahreini Nagydíj 2019
Forma-1, USA Nagydíj, Usain Bolt, Lewis Hamilton
Forma-1, Kínai Nagydíj, rajt
A Forma-1-es Spanyol Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Francia Nagydíj 2018
Forma-1, Brit Nagydíj, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Mexikói Nagydíj 2019
Red Bull Racing driver Sebastian Vettel of Germany (L) congratulates Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain (R) on his victory after the Formula One Singapore Grand Prix in Singapore on September 21, 2014.    AFP PHOTO / TOSHIFUMI KITAMURA
auto-prix Horizontal F1 GRAND PRIX
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Toszkán Nagydíj 2020
Forma-1, Eifel Nagydíj, Lewis Hamilton, Mick Schumacher
Forma-1, Monacói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Magyar Nagydíj, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Mercedes, Red Bull
Horizontal Mercedes' British driver Lewis Hamilton and Ferrari's German driver Sebastian Vettel race at the Circuit de Catalunya on May 14, 2017 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE

Az F1-ben töltött összes szezonja során nyert legalább egy versenyt, erre még egykori ellensége, Fernando Alonso is felhívta a figyelmet, pedig a McLarennél és a Mercedesnél sem mindig neki állt a zászló: mégis, 2009-ben ő lett az első, aki hibrid erőforrással futamot nyert a világbajnokság történetében (pedig akkor még KERS nélkül versenyképesebbek voltak az autók), majd akkoriban is akadtak villanásai, amikor Sebastian Vettel és a Red Bull, Fernando Alonso és a Ferrari, valamint csapattársa, Jenson Button is egyaránt komoly ellenfele volt.

Való igaz, hogy a szekere igazán mindig akkor lódult meg, amikor a csapatán belül egyértelműen köré csoportosultak: 2008-ban a McLarennél mindenki tudta, hogy Heikki Kovalainennel nem lehet messzire jutni (2009 végén el is küldték), Hamilton viszont, ha nehezen is, de megszerezte a világbajnoki címet, és a Mercedesnél is elsősorban akkor merült fel lehetőségként a sorozatos rekorddöntés, amikor Bottas került mellé.

Hamilton az élen zárta a 2016-os szezont, de Rosberg lett a világbajnok, Lowe szerint ez megváltoztatta őt Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Ettől függetlenül Hamilton legyőzte Alonsót (2007), Kovalainent (2008-2009), Buttont (2010, 2012), Rosberget (2013, 2014, 2015) és Bottast (2017-), közöttük három világbajnok is akad, és csak kettejüktől, Buttontól és Rosbergtől szenvedett vereséget egy-egy alkalommal a 14 éve tartó F1-es pályafutása során. Az ominózus 2016-os szezont Lowe „igen jelentős pillanatnak” tartja Hamilton esetében.

„Vereséget szenvedett Nicótól, aki abszolút szenzációs versenyző, nagyon megérdemelte azt a bajnoki címet. Ő volt a legkomolyabb ellenfél, akivel Lewis valaha szembenézett. Lewis megtanulta ebből, hogy következetesnek kell lennie és nem szabad semmit sem a véletlenre bíznia.”

„Addig egy kissé túlságosan támaszkodott a tehetségére, és akadtak kisiklott versenyei, amikor lehetett látni, hogy [fejben] nincs 100 százalékig a pályán. Azóta, hogy vesztett Nico ellen 2016-ban, én úgy látom, hogy semmit sem hagy benne a versenyekben. Ez tette őt igazán verhetetlenné.”

Sikerei ellenére Hamilton nem engedett ki, sőt, az évek folyamán egyre fegyelmezettebb tagja lett a csapatnak Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

Itt fontos kiemelni, hogy bár Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke Isztambulban elbagatellizálta a 2016-os vereség jelentőségét, és azokat csak a műszaki hibákra vezette vissza, Hamilton kapcsán valóban meg lehetett figyelni, hogy tanult Rosberg analitikus hozzáállásából, és olyan apró, de mára jelentőségteljessé váló trükköket is ellesett, mint a szállodák hanyagolását és a saját motorhome használatát.

A kulcsszó: következetesség

Lowe és a BBC-nek nyilatkozó utódja, James Allison is többször említette Hamilton kapcsán a „következetesség” (consistency) kifejezést, de érdekes megfigyelni, hogy a két szakember mennyire más jellemzőt írt le ezzel a szóval. Lowe méltatta a brit pilóta képességét, hogy gyors kormánymozdulatokkal korrigálni tudja a megcsúszásokat („control bandwidth”), ezt veleszületett tehetségnek tartja, amit már a McLarennél teljesített első tesztjén megfigyeltek. Emellett a „következetesség” megnyilvánulásának tartja, hogy Hamilton sok ellenfelével ellentétben nem váltogatja a csapatait.

Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes, Silverstone teszt 2006, Hamilton első teszt
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes, Silverstone teszt 2006, Hamilton első teszt
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes, Silverstone teszt 2006, Hamilton első teszt
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes, Silverstone teszt 2006, Hamilton első teszt
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes, Silverstone teszt 2006, Hamilton első teszt
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes, Silverstone teszt, Hamilton első teszt, Nicholas Hamilton
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes, Silverstone teszt 2006, Hamilton első teszt
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes, Silverstone teszt 2006, Hamilton első teszt
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes, Silverstone teszt 2006, Hamilton első teszt
Forma-1, Lewis Hamilton, Ron Dennis, McLaren-Mercedes, Hamilton első szerződés bejelentés 2006

„Sok oka lehet, de a pilóták gyakran nem maradnak sok-sok évig ugyanannál a csapatnál, vagy ugyanabban a győztes autóban. Lewis hihetetlenül lojális és következetes maradt, ennek az is része, hogy képes kapcsolatokat építeni, de sok más faktor is közrejátszott, hogy motivált maradjon, és a legjobb autóval, valamint a legjobb technológiával dolgozhasson, így hozhassa az eredményeket.”

Ezt szintén alátámasztják a statisztikák: nincs még egy versenyző, aki annyit nyert volna egy adott motorgyártóval, mint Hamilton (a Mercedes 200 győzelméből 94 fűződik a nevéhez), ráadásul a brit pilóta az egész autóversenyzői pályafutása során mindössze két évet versenyzett úgy, hogy nem Mercedes-motor dolgozott mögötte. Már ekkor is a McLaren-Mercedes támogatta őt, végül mindkét vállalathoz hű maradt, és a két gyártó szétválásakor jól ráérzett, hogy melyikük hívó szavára kell hallgatni.

A Mercedes Schumacherrel tért vissza 2010-ben az F1-be, de 2013-ban Hamilton érkezett a helyére Forrás: Getty Images/2012 Getty Images/Clive Mason

„Nagyszerű volt nyerni egy világbajnokságot, aztán igen nehéznek bizonyult megszerezni a másodikat. Éveket töltöttem azzal, hogy próbáltam segíteni a csapatot egy újabb világbajnoki cím felé, aztán nagy döntést kellett hoznom, hogy maradok a helyemen és kaparok tovább, vagy belevágok egy kalandosabb útba. Bizalmat szavaztam [a Mercedesnek], aztán egyiket nyertük a másik után – mondta Hamilton csütörtökön Isztambulban. – Természetesen nagyon jó döntést hoztam, tudtam, hogy ez lesz a helyes választás a számomra. De hogy tudtam volna, hogy nyerünk hat világbajnoki címet? Nem.”

Manapság már könnyű azt mondani, hogy a gyári Mercedesnél igazából sohasem élt meg nehéz időszakokat, de ez 2012 végén közel sem volt egyértelmű: lényegében minden véleményvezér bolondnak tartotta Hamiltont, hogy minden idők második legsikeresebb csapatát, a McLarent elhagyta a még Schumacherrel is csak küszködő Mercedesért, ami pár évvel később már elmondhatja magáról, hogy még idén felzárkózik a wokingiak mögé a győzelmek örökranglistáján.

Nem volt mindig golyóálló a Mercedes: Hamilton 2014-ben és 2016-ban is hátrányból üldözte Rosberget, jellemzően műszaki hibák miatt, először fordított, másodszor csapattársa ünnepelhetett Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Jens Buettner

A brit pilóta tehát nem csak a tetoválások szintjén lojális, és ez hosszú távon minden szempontból kifizetődőnek bizonyult a számára. A hűség azonban önmagában kevés, kell egy másik fél is, ami mindent megtesz, hogy a soraiban tudja őt, és ebben szintén szerepet játszik a Lowe által fent említett következetesség. Ezt Allison így fogta meg:

„A szezonok során folyamatosan győzelmekre váltotta azt a teljesítménypotenciált, amit mi, mérnökök elértünk. A következetessége és a tempója versenyről versenyre élvonalbeli. Mindig is rendkívül megbízható mércénk van azzal kapcsolatban, hogy az autónknak hol kellene tartania. Ha lassú, akkor az nem azért van, mert a pilótánk bal lábbal kelt fel, hanem azért, mert lassúak vagyunk, félreértettünk valamit, és azon javítanunk kell. Hihetetlenül hasznos, hogy van egy ilyen viszonyítási alapunk” – mondta a szakember, aki a Ferrarinál együtt dolgozott Schumacherrel és Vettellel is, mégis Hamiltont tartja a legjobbnak az F1 történetében.

A csapatnál már tudják, hogy ha Hamilton nem nyer, akkor valami baj van Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

Hamilton e téren azt adja a Mercedesnek, amit Adrian Newey a Red Bullnak, és amit Schumacher biztosított a Ferrarinak: a következetesség és az emiatt kialakult bizalom révén az aurát, ami a csapatát folyamatos fejlődésre sarkallja.

Nehezen fejezi ki magát, de érdemes hallgatni rá

A Mercedes F1-es gépezete nagyságrendileg 1900 főt foglalkoztat a versenyistállóval és a motorgyárral együtt, ebben a rendszerben utópisztikus lenne azt gondolni, hogy bármilyen jó legyen egy pilóta, annyira döntő szerepe lehet, hogy minden rajta állhat vagy bukhat. Mégis, a fent említett bajtársiasságnak köszönhetően Hamilton a vezetésen túl is kiteljesedhetett.

„Amikor fiatalabb voltam, az idősebbek nem hallgattak rám, de amikor csatlakoztam ehhez a csapathoz, elnézve Michael és Nico autóját, volt egy csomó ötletem, hogy mit kellene megváltoztatni. Most azért vagyok a leghálásabb, mert meghallgattak és megváltoztattunk egy csomó dolgot, és ez azóta is így folytatódik” – nyilatkozta Portimaóban a Sky Sportsnak.

A mérnökök hajlandók hallgatni rá, még akkor is, ha elsőre nem világos, hogy igaza lesz Forrás: AFP/Loic Venance

Nem feltétlenül kell grandiózus dolgokra gondolni, a 2016-os szezon előtt Hamilton a kormánykerék kialakítását jelölte meg, mert büszke volt arra, hogy a javaslatai révén sikerült könnyebb és jobban használható alkatrészt alkotni, de akadnak elvontabb területek is, amelyek kapcsán Hamilton szerepe még a rutinos mérnököket is meglepte.

„Amikor Lewis felbukkant, tudtuk, hogy fenomenálisan gyors lesz – nyilatkozta a BBC-nek Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke, aki 2009-ben Buttont világbajnoki címhez segítette még a Brawn GP színeiben. – Arra viszont nem feltétlenül számítottunk, hogy képes lesz vezetni a csapatot az autó fejlesztésének szempontjából” – ismerte el.

„Gyakran emleget érzéseket, hogy miket tapasztal az autóban, és ha szigorú mérnöki szemlélettel úgy kezelnénk az elhangzottakat, hogy mi tudjuk a legjobban, mert mi vagyunk a mérnökök, akkor gondolhatnánk azt, hogy badarságokat beszél. Lehet, hogy nem mindig tudja megfelelően leírni, de az érzései révén képes észrevenni, ha valami nincs rendben az autó jármű- vagy aerodinamikájával. Hihetetlenül érzi, hogy mit csinál az autó.”

Forma-1, Danyiil Kvjat, Scuderia ALpha Tauri, Török Nagydíj
Forma-1, Török Nagydíj, Bernd Mayländer, Safety Car
Forma-1, Török Nagydíj, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Esteban Ocon, Renault
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Lance Stroll, Racing Point
Forma-1, Török Nagydíj, Christian Horner, Jerome Stoll, Helmut Marko
Forma-1, Török Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes, rajt, gpcímlap
Forma-1, Török Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Lance Stroll, Racing Point
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Sebastian Vettel, Max Verstappen, gpcímlap
Forma-1, Török Nagydíj, Lando Norris, Kimi Räikkönen
Forma-1, Török Nagydíj, Lance Stroll, Nicholas Latifi
Forma-1, Török Nagydíj, Alexander Albon, Lance Stroll
Forma-1, Török Nagydíj, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz
Forma-1, Török Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, Lance Stroll, Racing Point
Forma-1, Török Nagydíj, Max Verstappen
Forma-1, Török Nagydíj, Sergio Pérez, Alexander Albon
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, mercedes
Forma-1, Török Nagydíj, szurkolók
Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, mercedes
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault, Lando Norris, McLaren, Török Nagydíj 2020, futam
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault, Török Nagydíj 2020, futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Alexander Albon, Max Verstappen, Red Bull, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Ferrari, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Toto Wolff, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Ferrari, dobogó, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Lewis Hamilton, Mercedes, Sergio Pérez, Racing Point, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Lewis Hamilton, Mercedes, Sergio Pérez, Racing Point, Török Nagydíj, 2020 futam
Forma-1, Török Nagydíj, Lane Stroll, Sergio Pérez, Racing Point, rajt

„Nagyon hamar rájöttünk, hogy csak a saját felelősségünkre lehet őt figyelmen kívül hagyni, mert ha azt mondja, hogy valami nincs rendben, akkor nagyon biztosra kellett mennünk a saját tényállásunkkal, mert különben könnyen bolondot csinálhatunk magunkból. Lehet, hogy a közelmúlt egyik legsikeresebb csapata vagyunk, de nagyképűség lenne azt állítani, hogy ugyanott tartanánk, ha Lewis nem döntött volna úgy, hogy csatlakozik ehhez a csapathoz. Vakvágány azt fejtegetni, hogy mennyit számít a pilóta és az autó. Ha hosszan tartó sikerre hajtunk, a megfelelő embereket kell csoportba szerveznünk – mutatott rá. – Lewis mindenképpen nagy szerepet játszott abban, hogy a megfelelő összetevők összhangba kerüljenek a csapatban.”

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!