ISTANBUL, TURKEY - NOVEMBER 15: A general view of the podium as race winner Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates winning a 7th F1 World Drivers Championship with second placed Sergio Perez of Mexico and Racing Point and third placed Sebastian Vettel of Germany and Ferrari during the F1 Grand Prix of Turkey at Intercity Istanbul Park on November 15, 2020 in Istanbul, Turkey. (Photo by Getty Images/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Hetedik világbajnoki címével Lewis Hamilton vitathatatlanul a Forma-1 történetének legsikeresebb pilótája lett. Megvizsgáljuk, mi tette őt mára szinte verhetetlenné a pályaversenyzés csúcskategóriájában.
Lewis Hamilton vasárnap a Forma-1 hétszeres világbajnoka lett. Történelmi tett ez, amiről néhány évvel ezelőtt még talán a leghűségesebb rajongói sem álmodtak, nem beszélve az érintettről, aki a közelmúltban többször is elismerte, amikor 2012 végén a gyári Mercedes-csapathoz szegődött, nem tudhatta, hogy ennyire sikeres lesz, és Michael Schumacher győzelmeit látva elsősorban gyerekkori hőse, Ayrton Senna három világbajnoki címét tűzte ki célként.
Galéria: A legjobb képek a Török Nagydíjról
1/38
ISTANBUL, TURKEY - NOVEMBER 15: Daniil Kvyat of Russia driving the (26) Scuderia AlphaTauri AT01 Honda kicks up rain in the Pitlane before the F1 Grand Prix of Turkey at Intercity Istanbul Park on November 15, 2020 in Istanbul, Turkey. (Photo by Peter Fox/Getty Images)
„Időről időre elmondom, a legvadabb álmaimon is túltett a gondolat, hogy bárki is eljut hét [világbajnoki címig]. Csak arról ábrándoztam, hogy elérek valami olyasmit én is, mint Ayrton.”
Senna eredményét a pole pozíciók terén már 2017-ben beérte, a Mercedes fölényét látva ekkor már nem volt túlzás eljátszani a gondolattal, hogy Hamilton túltehet Schumacher eredményein is, és amikor tavaly a Ferrari ismét elvesztette a fonalat, ráadásul Valtteri Bottas sem tudott olyan kemény ellenféllé válni, mint Nico Rosberg, már lehetett számítani az idei rekorddöntésekre.
Technikai sportról lévén szó, Hamilton sikereire könnyű legyinteni azzal, hogy már régóta az övé a legjobb autó, ráadásul magasan a legjobb. Gyakran vádolják is azzal, hogy csak az aktuális csapattársát kell legyőznie.
A Mercedes jelentősége elvitathatatlan, de a korábbi technikai igazgatójuk, Paddy Lowe nemrég rámutatott, „már pusztán az a munkateher nagy teljesítmény, amit el kell viselni, hogy valaki 91 alkalommal győzhessen.”
Galéria: A legjobb képek a Török Nagydíjról
1/38
ISTANBUL, TURKEY - NOVEMBER 15: Daniil Kvyat of Russia driving the (26) Scuderia AlphaTauri AT01 Honda kicks up rain in the Pitlane before the F1 Grand Prix of Turkey at Intercity Istanbul Park on November 15, 2020 in Istanbul, Turkey. (Photo by Peter Fox/Getty Images)
Lowe-t ugyan nem válogattuk be a Hamilton pályafutását meghatározó személyiségek közé, de mégis fontos bennfentesről van szó, hiszen 2005-től a McLaren mérnökigazgatója, majd technikai igazgatója volt, így magas beosztásban dolgozott, amikor Hamilton bemutatkozott a Forma-1-ben, majd vele együtt a Mercedeshez igazolt, és 2016-ig folytatta vele a közös munkát.
A brit szakember az At the Controls podcastban elmondta, sohasem gondolta volna, hogy ismét olyan lehengerlő teljesítményt nyújt majd valaki, mint Schumacher tette a 2000-es években, de elkerülhetetlennek tartotta a Hamilton-korszakot, és azt is, hogy valaki a jövőben szintén ilyen helyzetbe kerüljön. Akad viszont egy statisztika, ami Lowe szerint érinthetetlen marad.
„Ha esetleg elfelejtenénk, már az első szezonjában az első kilenc futamán dobogóra állt. Fogunk még látni olyan kiválóságokat, mint Schumacher vagy Hamilton, de nagyon valószínűtlen, hogy látunk még olyan újoncot, aki kilenc dobogót hoz az első kilenc futamán. Ez hihetetlen teljesítmény volt. Bizonyos szempontból még figyelemre méltóbb, mint a 91 győzelme” – mondta néhány héttel ezelőtt.
Ma már szinte nincs rés a pajzsán
Korábbi főnöke tehát lényegében lesöpörte azt az érvet, hogy Hamilton csak a Mercedes miatt nyer, és akadnak még statisztikák, amelyek szintén cáfolják ezt a teóriát. Bajnok lett az azonos autókkal rendezett brit Formula Renault-bajnokságban, a nagyon hasonló autókat felvonultató F3-as Európa-bajnokságban, valamint a márkakupának számító GP2-ben, ahol ugyan nem volt makulátlan a mérlege, de a gyengébb futamokat szenzációs teljesítményekkel kompenzálta.
Galéria: Így állította be Hamilton Schumacher utolérhetetlennek hitt rekordját
1/91
MONTREAL, QC - JUNE 10: Lewis Hamilton of Great Britain and McLaren Mercedes crosses the finish line winning his first Grand Prix in the Canadian Formula One Grand Prix at the Circuit Gilles Villeneuve on June 10, 2007 in Montreal, Canada. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Az F1-ben töltött összes szezonja során nyert legalább egy versenyt, erre még egykori ellensége, Fernando Alonso is felhívta a figyelmet, pedig a McLarennél és a Mercedesnél sem mindig neki állt a zászló: mégis, 2009-ben ő lett az első, aki hibrid erőforrással futamot nyert a világbajnokság történetében (pedig akkor még KERS nélkül versenyképesebbek voltak az autók), majd akkoriban is akadtak villanásai, amikor Sebastian Vettel és a Red Bull, Fernando Alonso és a Ferrari, valamint csapattársa, Jenson Button is egyaránt komoly ellenfele volt.
Való igaz, hogy a szekere igazán mindig akkor lódult meg, amikor a csapatán belül egyértelműen köré csoportosultak: 2008-ban a McLarennél mindenki tudta, hogy Heikki Kovalainennel nem lehet messzire jutni (2009 végén el is küldték), Hamilton viszont, ha nehezen is, de megszerezte a világbajnoki címet, és a Mercedesnél is elsősorban akkor merült fel lehetőségként a sorozatos rekorddöntés, amikor Bottas került mellé.
Ettől függetlenül Hamilton legyőzte Alonsót (2007), Kovalainent (2008-2009), Buttont (2010, 2012), Rosberget (2013, 2014, 2015) és Bottast (2017-), közöttük három világbajnok is akad, és csak kettejüktől, Buttontól és Rosbergtől szenvedett vereséget egy-egy alkalommal a 14 éve tartó F1-es pályafutása során. Az ominózus 2016-os szezont Lowe „igen jelentős pillanatnak” tartja Hamilton esetében.
„Vereséget szenvedett Nicótól, aki abszolút szenzációs versenyző, nagyon megérdemelte azt a bajnoki címet. Ő volt a legkomolyabb ellenfél, akivel Lewis valaha szembenézett. Lewis megtanulta ebből, hogy következetesnek kell lennie és nem szabad semmit sem a véletlenre bíznia.”
„Addig egy kissé túlságosan támaszkodott a tehetségére, és akadtak kisiklott versenyei, amikor lehetett látni, hogy [fejben] nincs 100 százalékig a pályán. Azóta, hogy vesztett Nico ellen 2016-ban, én úgy látom, hogy semmit sem hagy benne a versenyekben. Ez tette őt igazán verhetetlenné.”
Itt fontos kiemelni, hogy bár Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke Isztambulban elbagatellizálta a 2016-os vereség jelentőségét, és azokat csak a műszaki hibákra vezette vissza, Hamilton kapcsán valóban meg lehetett figyelni, hogy tanult Rosberg analitikus hozzáállásából, és olyan apró, de mára jelentőségteljessé váló trükköket is ellesett, mint a szállodák hanyagolását és a saját motorhome használatát.
A kulcsszó: következetesség
Lowe és a BBC-nek nyilatkozó utódja, James Allison is többször említette Hamilton kapcsán a „következetesség” (consistency) kifejezést, de érdekes megfigyelni, hogy a két szakember mennyire más jellemzőt írt le ezzel a szóval. Lowe méltatta a brit pilóta képességét, hogy gyors kormánymozdulatokkal korrigálni tudja a megcsúszásokat („control bandwidth”), ezt veleszületett tehetségnek tartja, amit már a McLarennél teljesített első tesztjén megfigyeltek. Emellett a „következetesség” megnyilvánulásának tartja, hogy Hamilton sok ellenfelével ellentétben nem váltogatja a csapatait.
Galéria: Lewis Hamilton első F1-es tesztje 2006-ban - Galéria
1/10
NORTHAMPTON, UNITED KINGDOM - SEPTEMBER 19: Lewis Hamilton, 21, of Great Britain poses beside the McClaren MP421 car as he prepares to drive it for the first time, during Formula one testing at Silverstone Circuit on September 19, 2006 at Silverstone, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
„Sok oka lehet, de a pilóták gyakran nem maradnak sok-sok évig ugyanannál a csapatnál, vagy ugyanabban a győztes autóban. Lewis hihetetlenül lojális és következetes maradt, ennek az is része, hogy képes kapcsolatokat építeni, de sok más faktor is közrejátszott, hogy motivált maradjon, és a legjobb autóval, valamint a legjobb technológiával dolgozhasson, így hozhassa az eredményeket.”
Ezt szintén alátámasztják a statisztikák: nincs még egy versenyző, aki annyit nyert volna egy adott motorgyártóval, mint Hamilton (a Mercedes 200 győzelméből 94 fűződik a nevéhez), ráadásul a brit pilóta az egész autóversenyzői pályafutása során mindössze két évet versenyzett úgy, hogy nem Mercedes-motor dolgozott mögötte. Már ekkor is a McLaren-Mercedes támogatta őt, végül mindkét vállalathoz hű maradt, és a két gyártó szétválásakor jól ráérzett, hogy melyikük hívó szavára kell hallgatni.
„Nagyszerű volt nyerni egy világbajnokságot, aztán igen nehéznek bizonyult megszerezni a másodikat. Éveket töltöttem azzal, hogy próbáltam segíteni a csapatot egy újabb világbajnoki cím felé, aztán nagy döntést kellett hoznom, hogy maradok a helyemen és kaparok tovább, vagy belevágok egy kalandosabb útba. Bizalmat szavaztam [a Mercedesnek], aztán egyiket nyertük a másik után – mondta Hamilton csütörtökön Isztambulban. – Természetesen nagyon jó döntést hoztam, tudtam, hogy ez lesz a helyes választás a számomra. De hogy tudtam volna, hogy nyerünk hat világbajnoki címet? Nem.”
Manapság már könnyű azt mondani, hogy a gyári Mercedesnél igazából sohasem élt meg nehéz időszakokat, de ez 2012 végén közel sem volt egyértelmű: lényegében minden véleményvezér bolondnak tartotta Hamiltont, hogy minden idők második legsikeresebb csapatát, a McLarent elhagyta a még Schumacherrel is csak küszködő Mercedesért, ami pár évvel később már elmondhatja magáról, hogy még idén felzárkózik a wokingiak mögé a győzelmek örökranglistáján.
A brit pilóta tehát nem csak a tetoválások szintjén lojális, és ez hosszú távon minden szempontból kifizetődőnek bizonyult a számára. A hűség azonban önmagában kevés, kell egy másik fél is, ami mindent megtesz, hogy a soraiban tudja őt, és ebben szintén szerepet játszik a Lowe által fent említett következetesség. Ezt Allison így fogta meg:
„A szezonok során folyamatosan győzelmekre váltotta azt a teljesítménypotenciált, amit mi, mérnökök elértünk. A következetessége és a tempója versenyről versenyre élvonalbeli. Mindig is rendkívül megbízható mércénk van azzal kapcsolatban, hogy az autónknak hol kellene tartania. Ha lassú, akkor az nem azért van, mert a pilótánk bal lábbal kelt fel, hanem azért, mert lassúak vagyunk, félreértettünk valamit, és azon javítanunk kell. Hihetetlenül hasznos, hogy van egy ilyen viszonyítási alapunk” – mondta a szakember, aki a Ferrarinál együtt dolgozott Schumacherrel és Vettellel is, mégis Hamiltont tartja a legjobbnak az F1 történetében.
A Mercedes F1-es gépezete nagyságrendileg 1900 főt foglalkoztat a versenyistállóval és a motorgyárral együtt, ebben a rendszerben utópisztikus lenne azt gondolni, hogy bármilyen jó legyen egy pilóta, annyira döntő szerepe lehet, hogy minden rajta állhat vagy bukhat. Mégis, a fent említett bajtársiasságnak köszönhetően Hamilton a vezetésen túl is kiteljesedhetett.
„Amikor fiatalabb voltam, az idősebbek nem hallgattak rám, de amikor csatlakoztam ehhez a csapathoz, elnézve Michael és Nico autóját, volt egy csomó ötletem, hogy mit kellene megváltoztatni. Most azért vagyok a leghálásabb, mert meghallgattak és megváltoztattunk egy csomó dolgot, és ez azóta is így folytatódik” – nyilatkozta Portimaóban a Sky Sportsnak.
Nem feltétlenül kell grandiózus dolgokra gondolni, a 2016-os szezon előtt Hamilton a kormánykerék kialakítását jelölte meg, mert büszke volt arra, hogy a javaslatai révén sikerült könnyebb és jobban használható alkatrészt alkotni, de akadnak elvontabb területek is, amelyek kapcsán Hamilton szerepe még a rutinos mérnököket is meglepte.
„Amikor Lewis felbukkant, tudtuk, hogy fenomenálisan gyors lesz – nyilatkozta a BBC-nek Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke, aki 2009-ben Buttont világbajnoki címhez segítette még a Brawn GP színeiben. – Arra viszont nem feltétlenül számítottunk, hogy képes lesz vezetni a csapatot az autó fejlesztésének szempontjából” – ismerte el.
„Gyakran emleget érzéseket, hogy miket tapasztal az autóban, és ha szigorú mérnöki szemlélettel úgy kezelnénk az elhangzottakat, hogy mi tudjuk a legjobban, mert mi vagyunk a mérnökök, akkor gondolhatnánk azt, hogy badarságokat beszél. Lehet, hogy nem mindig tudja megfelelően leírni, de az érzései révén képes észrevenni, ha valami nincs rendben az autó jármű- vagy aerodinamikájával. Hihetetlenül érzi, hogy mit csinál az autó.”
Galéria: A legjobb képek a Török Nagydíjról
1/38
ISTANBUL, TURKEY - NOVEMBER 15: Daniil Kvyat of Russia driving the (26) Scuderia AlphaTauri AT01 Honda kicks up rain in the Pitlane before the F1 Grand Prix of Turkey at Intercity Istanbul Park on November 15, 2020 in Istanbul, Turkey. (Photo by Peter Fox/Getty Images)
„Nagyon hamar rájöttünk, hogy csak a saját felelősségünkre lehet őt figyelmen kívül hagyni, mert ha azt mondja, hogy valami nincs rendben, akkor nagyon biztosra kellett mennünk a saját tényállásunkkal, mert különben könnyen bolondot csinálhatunk magunkból. Lehet, hogy a közelmúlt egyik legsikeresebb csapata vagyunk, de nagyképűség lenne azt állítani, hogy ugyanott tartanánk, ha Lewis nem döntött volna úgy, hogy csatlakozik ehhez a csapathoz. Vakvágány azt fejtegetni, hogy mennyit számít a pilóta és az autó. Ha hosszan tartó sikerre hajtunk, a megfelelő embereket kell csoportba szerveznünk – mutatott rá. – Lewis mindenképpen nagy szerepet játszott abban, hogy a megfelelő összetevők összhangba kerüljenek a csapatban.”