Amennyiben a koronavírus-járvány is úgy akarja, jövőre jön a rekordot jelentő 23 futamos versenynaptár, benne két tripla hétvégével, aminek a csapatok nem igazán örülnek, noha panaszkodni sincs okuk, mivel minél több a nagydíj, annál nagyobb az ő bevételük is. Ezzel együtt az először a 2018-as szezonban látott triplázást a legtöbb alkalmazott megsínyli, jövőre ráadásul a második ilyen erőltetett menet a tengerentúlon lesz, ami azt jelenti, hogy a legtöbben három hétig távol lesznek a családjuktól. A kérdés az, hogy mostantól ez lesz-e a bevett gyakorlat, vagy a 2021-es tripla hétvégék inkább a járvány miatti előre gondolkodás eredményei.
Noha az idei szezonban három tripla hétvégét is le kellett küzdenie a csapatoknak, ennek az oka az volt, hogy a júliusi szezonkezdet miatt 24 hétbe kellett belezsúfolni 17 versenyt. Miután azonban 2018-ban megtapasztalták ennek a nehézségeit, mindenki azt remélte, hogy normális körülmények között többet nem kell átélnie hasonlót. Jövőre viszont kell, kétszer is, először augusztus végén/szeptember elején a Spa, Zandvoort, Monza hármas fogattal, majd szeptember végén/október elején a Szocsi, Szingapúr, Szuzuka triplázással.
Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo, illetve Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke úgy véli, 23 futam esetében elkerülhetetlen, hogy triplázni kelljen.
A fő probléma, hogy ha nyolc hónap alatt akarunk megrendezni huszonhárom versenyt, akkor nincs más opció
– nyilatkozta előbbi a The-Race.com-nak. – A második, Szocsi, Szingapúr, Japán triplázás miatt egy kicsit jobban aggódom, mert az közel lesz a szezon végéhez, ráadásul a tengerentúlon lesz. A mérnökök, a csapat és a tartalék alkatrészek szempontjából sem lesz könnyű menet. De nincs más opciónk, ha huszonhárom versenyt akarunk rendezni egy évben."
„Világos, hogy ha huszonhárom futamot akarunk belezsúfolni a március és december eleje közötti időszakba, emellett pedig nyári szünetet akarunk tartani augusztusban, akkor sajnos nem kerülhetjük ki a tripla hétvégéket, amelyek mindannyiunkra nézve egyértelműen a legnagyobb kihívást jelentik, de különösen a szerelőknek és mérnököknek kemények" – értett egyet kollégájával a McLaren csapatfőnöke.
Az elmondottak és a jövőben 24 futamosra bővített szezonok terve alapján pedig jobb, ha hozzászoknak a csapatok a tripla hétvégékhez, ami a bevételek szempontjából kedvező nekik, az utazó személyzetet azonban a végletekig kizsigerelik vele.
Ezért több istálló már jövőre azt tervezi, hogy egyes pozíciókban rotálni fogja az embereket.
„A csapatok nagy haszonélvezői a növekvő bevételeknek, másfelől azonban a tripla hétvégék nyomot fognak hagyni az embereken” – nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke.
Az ázsiai triplázás során több mint három hétig távol leszünk a családunktól, ami nem valami nagyszerű,
valamint nem szabad azt sem elefelejteni, hogy a legkeményebben dolgozók fognak szenvedni, azok, akik felépítik majd lebontják a garázst, valamint a szerelők, akik éjszaka is dolgoznak, ha valami probléma merül fel. Fel kell tenni a kérdést, hogy ez meddig fenntartható, és mikor kell kialakítani egy másfajta rendszert egy másik csapattal, amelyik átveheti a legkeményebb feladatköröket. Jelenleg ezt vizsgáljuk."
Halvány reménye ugyanakkor még lehet a Forma-1-es csapatok személyzetének arra, hogy 2021 után elkerülhetik majd a tripla hétvégéket, Marcin Budkowski, a Renault ügyvezető igazgatója szerint ugyanis
jövőre azért számol két triplázással is az F1, mert a koronavírus miatt sok versenyt zsúfolt az év második felébe, hogy ha a szezon elején törölni is kell nagydíjakat, úgy is viszonylag sok futamot lehessen rendezni.
„Már egy tripla hétvége is fájdalmas a csapattagoknak, kettő, ráadásul egymás után pedig még nehezebb – nyilatkozta a lengyel szakember. – Én úgy értelmeztem a Forma-1-gyel folytatott párbeszéd során, hogy szándékosan töltötték ennyire fel a naptár második felét, hogy a COVID-helyzet miatt ott több futam legyen, és így kisebb legyen a kockázat a szezon eleji futamok esetében. Remélhetőleg mindez a jelenlegi helyzet következménye és az idei változtatások kiterjesztése valami állandó helyett. Ugyanakkor megtartottuk a nyári leállást, ami létfontosságú, különösen az utazó személyzetnek."
Tény, hogy valóban nagyon sűrű a 2021-es szezon második fele, de azért az első sem sétagalopp 12 futam alatt három dupla hétvégével. Esetleg a szezonkezdés és a szezonzárás kitolásával nyerhetnének még egy-egy hetet, annak azonban a téli szünet lerövidülése lenne az eredménye. Az idén aláírt Concorde-egyezmény ráadásul 25 versenyben maximalizálja az évente rendezhető nagydíjak számát, amennyiben pedig elmegy a határig a jogtulajdonos Liberty Media, még nehezebben lesz elképzelhető, hogy ne legyenek tripla hétvégék a menetrendben.