BAHRAIN, BAHRAIN - NOVEMBER 26: Sebastian Vettel of Germany and Ferrari looks on in the Paddock during previews ahead of the F1 Grand Prix of Bahrain at Bahrain International Circuit on November 26, 2020 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Lewis Hamiltonhoz hasonlóan Sebastian Vettel is bírálta a 2021-es szezonra szánt Pirelli-gumikat, de a gyártó szerint nem az abroncsokkal, hanem az autók beállításaival volt gond. A Mercedes versenyzője korábbi nyilatkozatánál is élesebb kritikát fogalmazott meg.
Egyértelmű elutasítást váltottak ki a versenyzőkből a Pirelli 2021-es szezonra szánt abroncsai, amelyeket a Bahreini Nagydíj pénteki szabadedzései során próbáltak ki. A hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, a Red Bullt erősítő Max Verstappen és Alexander Albon mellett a négyszeres világelső Sebastian Vettel is kijelentette, hogy a fejlesztések nem hozták meg a kívánt eredményt.
Galéria: A Bahreini Nagydíj pénteki napja - Galéria
1/57
Otmar Szafnauer, Team Principal and CEO, Racing Point
„Nem jelentettek előrelépést – foglalta össze. – Pont ellenkezőleg, nagyon is. Talán egy próbát megért, de remélem, hogy nem látjuk újra ezeket a gumikat. Sokkal rosszabbak az általunk most használtaknál" – jelentette ki, és hozzátette,
ha nincs más megoldás, akkor az új fejlesztések helyett biztosan a 2019-es specifikációval szeretne versenyezni 2021-ben is.
„Amíg nem kapunk olyan gumikat, amelyek megadnak valamit, amit a jelenlegiek nem, például kevésbé melegednek túl vagy jobb esélyt kapunk, hogy küzdjünk egymással, addig nem kellene más gumira váltanunk. Ez biztosan rosszabb, és csak tovább nehezíti a problémákat, amelyekkel már most is küzdünk."
A Renault-t erősítő Daniel Ricciardo azt mondta, alapvetően rendben voltak az abroncsok az autóján, de lassabbnak érezte őket a jelenlegieknél, és elárulta, nem nagyon érti, hogy a gyártó mit szeretett volna elérni a fejlesztések révén. „Tudom, hogy a szerkezetét egy kissé biztonságosabbá próbálják tenni, talán a Silverstone-ban történtek miatt, de
az első gumi gyengébbnek tűnt és ezért rosszabb volt a tapadása is."
Pénteken este, az autóból kiszállva Lewis Hamilton is szigorúan fogalmazott a fejlesztésekkel kapcsolatban. Nagyon odafigyelt arra, hogy ne sértse meg a pályán dolgozó szakembereket, de a gyártó által végzett munkát egyértelműen leminősítette. Azt is mondta, a Pirelli azután sem hallgat a pilótákra, hogy a szakszervezetük (GPDA) ajánlásokat fogalmazott meg.
Galéria: A Bahreini Nagydíj pénteki napja - Galéria
1/57
Otmar Szafnauer, Team Principal and CEO, Racing Point
„Elrepültem Párizsba, hogy a GPDA képviselője legyek, leültem az FIA-val, az összes csapattal és a Pirellivel – idézte fel. – Egy korábbi céldokumentum [összeállításába] nem vontak be minket, és egy szót sem hallottak meg abból, amit az előző években mondtunk. Úgyhogy elmentem és elővezettük [a kéréseinket], aztán sok emailváltás történt, hogy segítsünk nekik, és mégsem lett jobb a helyzet, úgyhogy nem mondanám, hogy mi ennél többet tehetünk."
Hamilton az F1 riporterének adott nyilatkozában utalt arra, hogy
a csúcstechnológiát használó Forma-1-ben nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy kétéves fejlesztés eredményeként valami rosszabb lesz
a korábbi állapotánál és majd még tovább ment: „Végtére is, ez technológia. Nem tudom, hogy elértük a technológia határát, vagy csak az övéket" – utalt a gyártóra.
Nem kellett sokáig várni a Pirelli reakciójára, a Racefans.net-nek eljuttatott közleményben a gyártó autósportért felelős vezetője, Mario Isola kijelentette, a pálya állapota nem volt ideális, de így is sikeresnek értékelte a gumitesztet, és szerinte javulni fog a helyzet, ha az autókat az új abroncsoknak megfelelően állítják be.
„Megértjük, hogy nem minden versenyző nyilatkozott pozitívan ezekről a gumikról, mert az autóik beállításai olyanok voltak, amilyenek a 2020-as gumik kapcsán várhatók – áll a közleményben. – A 2021-es kerekek más beállításokat igényelnek, most a csapatoknak és a mérnököknek lesz elég idejük, hogy ezeket kidolgozzák és kifejlesszék."
„Csak be kell állítani az autókat úgy, hogy a lehető legjobban kihasználják a gumikat, és optimisták vagyunk, hogy a pilóták ezután sokkal vezethetőbbnek találják majd azokat."
A neheze még csak most jön
A pilóták és a Pirelli viszonya már régóta vitákkal teli, a pilóták rendszeresen bírálják az abroncsokat, ennek következménye az is, hogy a GPDA megpróbált szóhoz jutni, de a gyártóval való együttműködés elsősorban az FIA, a csapatok és a promóter hatásköre. Ők közösen eldöntötték, hogy a koronavírus miatt 2022-re halasztott technikai szabályváltozások részeként 18 colos keréktárcsákra szerelnek majd keskenyebb oldalfalú gumikat.
„Úgy hallottam, gyengülni fog a tapadás, ha nagyobb felnire szerelik majd a gumikat – mondta Hamilton. – Tulajdonképpen
arra lenne szükségünk az F1-ben, hogy kisebb legyen a leszorítóerő és nagyobb a mechanikai tapadás,
és ebben nagy szerepe van a guminak. Így tudnánk közelebbről követni egymást, de nem úgy tűnik, hogy ebbe az irányba tartunk. Természetszerűleg a sportban nem akarunk visszalépni, úgyhogy sok teendő van."