Legkésőbb 2026-ban a Forma-1-ben új motorformulát vezetnek be, és a jelenlegi, 2014 óta használatos erőforrásokat következő generációs motorok váltják. Hogy ezek pontosan milyenek lesznek, az jelenleg is kidolgozás alatt van, annyi azonban már biztos, hogy a sportág marad a hibrid hajtásnál. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint a legfontosabb szempontnak pedig a költséghatékonyságnak kell lennie, hogy ne kövessenek el még egy olyan hibát, mint a hibrid éra előtt.
Yath Gangakumaran, a Forma-1 stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója az Autosportnak nyilatkozva kijelentette, hogy
az új motorformulával is biztosan maradnak a belső égésű motorok és a hibrid hajtás mellett, miközben a karbonsemlegessé válás célját követve a fenntartható üzemanyagokat részesíti előnyben.
„Elkötelezettek maradunk a hibrid motorok iránt. Úgy hisszük, hogy számos út van az autóiparban a szén-dioxid kibocsátás csökkentésére, mi pedig azt akarjuk, hogy egy olyannal azonosítsanak minket, amelyik szerintünk nem csak pozitív hatással lesz az autóiparra, de a mi céljainkat is támogatja egy olyan sportként, amelyik világszerte embereket akar szórakoztatni."
Gangakumaran ezzel kizárta, hogy az elektromos vagy a hidrogén hajtás felé fordulnának. „Mindenki az elektromos és a hidrogén hajtásról beszél. Mi is megviszgáltuk ezeket a következő generációs motorjainknál, amelyek öt éven belül érkeznek, de ezeknek nincs meg az a teljesítmény-karakterisztikája, amelyre nekünk a motorsportok csúcsán szükségünk van, hogy az általunk kívánt sebességgel és távon hajtsák az autóinkat."
Az F1 jövőbeni stratégiája a szakember szerint arra épül, hogy hiába tiltotta be például 2030-tól az Egyesült Királyság a kizárólag benzinnel vagy dízelüzemanyaggal hajtott új autók eladását, „a jelenleg világszerte használatban levő több mint egy milliárd jármű 99%-át belső égésű motor hajtja, a legtöbb autó pedig átlagosan 15 évig van az utakon, de egyesek akár évtizedeket is, úgyhogy nem most fognak eltűnni."
A stratégia kulcsa tehát az, hogy a fenntartható üzemanyagokkal hajtott motorokkal be kell bizonyítani, hogy ez is járható út, amely alternatívát nyújt a közutakon autózóknak is.
„Ezek lehetnek szintetikus, vagy második generációs bio üzemanyagok is. Úgy hisszük, hogy százmilliók által követett globális platformként meg tudjuk mutatni, hogy lehet nagyon hatékony belső égésű motort gyártani, amit fenntartható üzemanyag hajt."
A szabályalkotóknak a hibrid hajtás és a belső égésű motor helyes kombinációjának megtalálása mellett pedig Toto Wolff szerint a költségek féken tartása is nagyon fontos feladata. „Úgy hiszem, hogy nekünk a költségeket kell néznünk, ezért nem szabadna teljesen új erőforrást fejlesztenünk.
Tudjuk, hogy hibát követtünk el 2011-ben és 2012-ben, amikor egy nagyon szofisztikált és hatékony, ugyanakkor nagyon komplex motor mellett döntöttünk.
A dolgok jelenlegi állása szerint szerintem a mai technológiák kombinációjára van szükségünk. Egy belső égésű motort kell ötvöznünk hibrid energiával, hogy jobb legyen az arány a fenntartható energiájú hajtás és a hagyományos belső égésű motor között. Nem hiszem, hogy egyszerűsítenünk kellene, csak meg kell próbálnunk nem elszállni a költségekkel. Az elektromos komponens nagyobb vagy erősebb akkumulátor-csomagja mellett a fenntartható üzemanyagok jelentik a jövőt."
A Mercedes ugyanakkor finoman szólva sem járt rosszul a túl drága és bonyolult hibrid erőforrásokkal, hiszen 2014 óta minden egyéni és konstruktőri világbajnoki címet ők nyertek, a koronavírus-járvány miatt azonban a gyártó óriási költségcsökkentésbe kezdett, a Forma-1-es istálló fenntarthatóvá válása szempontjából pedig egyáltalán nem elhanyagolható, hogy mekkora terhet fog jelenteni az új motorok kifejlesztése.