Egyre nagyobb a népszerűsége a szimulátorversenyeknek azon pilóták körében, akik eddig nem tették magukat próbára a virtuális futamokon. Az F1 hivatalos sorozatában a Kínai Nagydíj helyett rendezett esport-versenyen már hét jelenlegi F1-es pilóta indult el, és az a Charles Leclerc nyert, aki szintén nemrég kóstolt bele ebbe a műfajba.
A tavaly a Williamsnél versenyző, az idei évtől az Alfa Romeo tesztpilótájaként tevékenykedő, mellette a DTM-ben induló Robert Kubica nem tervezi, hogy csatlakozik az F1 sorozatához, szimulátorozni azonban ő is szokott, legutóbb a legjobbnak tartott platformmal, az iRacinggel indult egy versenyen egy Porschéval, a lehető legélethűbb körülmények között.
A 35 esztendős lengyel elmondása szerint még csak felfedezi az esport világát, és elsősorban reflexei szinten tartása miatt szokott szimulátorozni, de azért a számítógépes versenyzésben van tapasztalata. A lengyel Onet Sportnak nyilatkozva elmondta, hogy mindig is inkább a ralis játékokat kedvelte, a Colin McRae Rallyban 2005-ben lengyel bajnok lett, a kedvence azonban a Richard Burns nevével fémjelzett program volt. „Amennyi órát eltöltöttem azzal a játékkal... Amikor a Forma-1-ben versenyeztem és tengerentúli futamok voltak, különösen, amikor ezek egyhetes szünettel követték egymást, mint például Ausztrália után Malajzia, vagy Malajzia után Bahrein,
akkor mindenki ment a strandra, én azonban elővettem a kormányt a táskámból és már szereltem is rá az asztalra a hotelszobámban.
Akkora laptopom volt, hét kilót nyomott. Néhányan nevettek rajtam."
Kubica most arra adta a fejét, hogy monacói otthonából a szimulátorozás világában a legjobbnak tartott iRacingen tegye próbára magát, többedmagával részt vett egy hosszú távú versenyen Szuzukában. A virtuális világban Porschét vezetett, az élmény pedig neki egy kicsit még élethűbb lehetett, mint a többieknek. „2016-ban vagy 2017-ben vettem egy szimulátort, amikor a Forma-1-es visszatérésre készültem. Inkább az edzés volt a lényeg, mintsem a szórakozás.
Ülés nem volt a szetthez, úgyhogy azt kiszereltem a Porsche GT3 RS-emből, a civil autómból, amit 2008 óta nem használtam"
– mesélte a lengyel, aki az ominózus autót saját magának vette ajándékba, miután a 2008-as Kanadai Nagydíjon megszerezte pályafutása első és egyetlen győzelmét a Forma-1-ben.
Adódhat a kérdés, hogy ha maga is előszeretettel hódol a szimulátorozásnak, miért nem indul el az F1 sorozatában?
Szavaiból kiderült, hogy nem tartja igazán sokra a Codemasters játékát, és az sem tetszik neki, hogy ezeken a versenyeken ki van kapcsolva a törésmodell.
A komolyabb szimulátorversenyekről elmondta, hogy mindig is érdekelték, de sosem volt sok ideje gyakorolni, ezért aztán hamar ki is kapcsolta a gépet, amikor egy-egy alkalommal nekivágott, és mindenki gyorsabb volt nála.
Noha az iRacing nagyon magas szintet képvisel, az ember nem érzi a fenekén és a hátán azokat, amiket a valóságban.
Persze vannak dinamikus szimulátorok, nekem azonban statikus van. Mivel a virtuális világban nem érezzük az erőket, egy bizonyos szint eléréséhez olyan dolgokat kell elsajátítani, amiknek nincs köze ezekhez az érzésekhez. Ez tudás és gyakorlás kérdése. Utóbbi nagyon fontos, mert a legjobbak évek óta csinálják ezt. Nem úgy megy, hogy beülök és azonnal gyors leszek. Ezek az emberek specialisták, naponta akár 12 órát is gyakorolnak, úgyhogy ellenük nincs esélyem."
Kubica szerint az online versenyzés ugyanakkor soha nem léphet az igazi futamok helyébe, ezért ő is reméli, hogy minél kevesebb ideje lesz szimulátorozni, az ugyanis azt jelentené, hogy hamarosan ismét igazi versenyautót vezethet.