JEREZ DE LA FRONTERA, SPAIN - FEBRUARY 03: Daniel Ricciardo of Australia and Infiniti Red Bull Racing exits the garage during day three of Formula One Winter Testing at Circuito de Jerez on February 3, 2015 in Jerez de la Frontera, Spain. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az Alpine ígéretéhez híven nem a januárban bemutatott fekete autóval fog versenyezni. Ennek kapcsán összegyűjtöttük azokat a színkombinációkat, amelyeket a nagyközönség legfeljebb teszteken láthatott, a fekete Ferraritól egészen a „félbevágott” BAR-ig.
Az Alpine-ról és az Aston Martinról előzetesen is tudni lehetett, hogy az arculatváltozás keretében az idei autó festése jelentősen el fog térni a tavalyi Renault-étól, illetve Racing Pointétól. Így is lett, és a francia istálló kék, míg a silverstone-i alakulat zöld színben jelent meg, visszahozva az általuk képviselt nemzet hagyományos versenyszínét.
Ám az Alpine esetében akad egy csavar: a továbbra is a Renault gyári csapataként funkcionáló istálló januárban egy másmilyen, alapvetően fekete színű festést is bemutatott. Persze abból a szempontból nincs semmi meglepő a kedden leleplezett kék kocsiban, hogy már akkor bejelentették, hogy az idény kezdetére módosítani fognak az autó külsején. Így viszont kijelenthető, hogy a festést ugyan prezentálták, de soha nem versenyeztek vele.
Ez azonban korántsem egyedülálló történet, ugyanis ebbe alegtöbb jelenlegi csapat vagy annak jogelődje legalább egyszer már belelépett.
Általában a mostani esethez hasonlóan mindez előre eltervezett lépés, aminek jellemzően két oka lehet: vagy később jelentették be az új főszponzor érkezését, vagy pedig így akarták elrejteni az autó fontos részleteit az ellenfelek elől. Emellett viszont olyan istálló is akadt, amelynek megtiltották, hogy végrehajtson egy kétségtelenül furcsa tervet, így változtatni kényszerültek az előzetes elképzeléseken. Hozzá kell tenni, hogy ezek a színösszeállítások egytől egyig eljutottak valamilyen tesztelésig, de nagydíjhétvégéken már nem mutatkozhattak be, vagy legalábbis nem az adott szezonban.
A Renault-nál nincs új a nap alatt
Valahol nem meglepő, hogy a Renault gyári csapataként működő Alpine lépte meg, hogy kétféle festést is bemutat, legalábbis a tavalyi események ismeretében. 2020-ban ugyanis hasonló volt a forgatókönyv, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy a szintén feketére színezett autó legalább a barcelonai teszteken pályára gurult, de a végül elhalasztott Ausztrál Nagydíjra már az azt megelőző szezonokban megszokott, sárga RS20-assal készültek.
Azonban nem ez volt az első alkalom, hogy a Renault más arculatot kapott a teszteken, mint az idény tétre menő részén. 2001-ben a Benetton utolsó szezonját teljesítette a Forma-1-ben, a következő idényben ugyanis a csapat felvette a francia márka nevét. Ám a B201-es még „megérte” a 2002-es év elejét.
Az arra az idényre épített R202-es ugyanis csupán februárban készült el, ezért addig elődjét használták tesztelésre.
Ám az autó nem a később jól megszokott világoskék-sárga színezetben jelent meg, hanem sárga-fehérben, utalva ezzel arra, hogy 1978-tól 1985-ig a Renault már szerepelt a Forma-1-ben, és összesen 15 győzelmet aratott.
A kocsit Jarno Trulli, Jenson Button és az akkori tesztpilóta, Fernando Alonso is vezette, ám egyikük keze alatt sem szerepelt eredményesen. Ennek ellenére még akkor sem nyugdíjazták teljes mértékben, amikor elkészült az új elektronikával, aerodinamikai elemekkel és motorral felszerelt modell, ugyanis előbb az olasz pilóta bejáratta, majd a spanyol még tesztelte is Barcelonában.
Interim livery for Renault in 2007, transitioning from Mild Seven to ING sponsorship #f1 (Fisichella, R27) pic.twitter.com/TxFSQrWWiC
A fehér szín aztán a 2007-es idénytől jelent meg az autón, immár versenykörülmények között is, miután a Mild Seven helyett az ING lett az enstone-i alakulat főszponzora. A január 24-én tartott bemutatóig azonban egy átmeneti festést használtak a teszteken. A sárga megmaradt, ám a világoskéket sötétkék váltotta fel. Igaz, a kamionjaikon már akkor is a „valódi” színösszeállítás volt látható, így az F1-es közvéleményt nem érte meglepetés, amikor leleplezték a kocsit, amelyen a narancssárga is szerepet kapott. Ezzel együtt a rajongók többsége csalódottan vette tudomásul a változást.
A Ferrari és a Honda másként lett fekete
Az F1-es Ferrari világéletében piros volt, eltekintve néhány privát autótól, valamint az 1964-es idény utolsó két futamától, amikor Enzo Ferrari kék-fehérre festést rendelt el, mert konfliktusba keveredett az olasz autósport szövetséggel. Azóta viszont mindössze egyszer fordult elő, hogy egy maranellói Forma-1-es kocsi nem piros színekben körözött a pályán, és természetesen az sem versenyhétvégén.
Michael Schumacher driving the black Ferrari F300 at the Fiorano test track (1998) pic.twitter.com/1dZy3fK8fN
Mindez 1997 végén, illetve 1998 elején történt, amikor a Ferrari teljesen feketében tündökölt. Ebben az esetben viszont kerülendő a „festés” szó, ugyanis a teljes karosszériát csupaszon hagyták, még a márka emblémája is csak az autó orrára került fel, szponzorok pedig egyáltalán nem jelentek meg rajta. Az F300-ast többek között Michael Schumacher is vezette, aki aztán a piros változattal 2. helyen végzett a világbajnoki pontversenyben.
Szűk tíz évvel később a Honda szakított a hagyományokkal, és a tradicionális fehér-piros festését a 2007-es előszezoni tesztekre tiszta feketére cserélte le. Persze a Ferrarival ellentétben ők be is festették a kocsit, ám a meglepetéseknek ezzel még nem volt vége. Az RA107-es ugyanis végül ennél is meghökkentőbb színezetet kapott: mivel a csapatnak nem volt főszponzora, a tervezők úgy döntöttek, hogy a Föld űrből látható képét próbálják a lehető legjobban visszaadni a kocsin. A vállalat ezzel a környezetvédelem fontosságára szerette volna felhívni a figyelmet, de próbálkozásuk inkább visszafelé sült el. Sokan ugyanis álszentnek tartották a formabontó megoldást, mondván, a Forma-1 soha nem volt környezetbarát sportág, ráadásul akkoriban még sokkal kevésbé törekedtek arra, hogy ezen változtassanak, mint manapság.
A kreativitás megvan, még sincs változás
A Red Bull istállóját sok szempontból lehet izgalmasnak titulálni, azonban az autó megjelenésének szempontjából egészen biztosan nem: Forma-1-es bemutatkozásuk, vagyis 2005 óta a jelenlegi mezőnyből az energiaitalosok festése változott a legkevesebbet. Talán még a Ferrarit lehet idesorolni, de a maranellóiakat sokkal jobban kötik a hagyományok, mint a milton keynes-i alakulatot.
Ráadásul az utóbbi bő másfél évtizedben megmutatták, hogy a megújulás nem a kreativitás hiányán bukik el. Sőt, már a legelső, általuk készített festés is eltért a később megszokottól, hiszen egy energiaitalos dobozt mintáztak meg. Igaz, ez még az akkor felvásárolt Jaguar 2004-es autójának átbrandelt változata volt, amit tesztelésre használtak. Az RB01-es megjelenése viszont annak ellenére sem hatott újszerűen, hogy a Red Bull akkor debütált a Forma-1-ben: az autó leginkább az 1995-ös Sauberre hasonlított, amit akkoriban a bikások szponzoráltak.
A változatosságot kedvelő szurkolók 14 évvel később ismét csalódtak. A csapat abban az évben váltott a Renault-ról Honda-motorra, így sokan arra számítottak, hogy ez az arculatban is megmutatkozik. Az autó bejáratásakor még reménykedhettek is, ugyanis az RB15-ös megjelenésében leginkább a régebbi Toro Rossókra hasonlított, ám a tesztelések kezdetén tudomásul kellett venniük, hogy lényegében semmi nem változott az azt megelőző évekhez képest.
Erre azonban a korábbi évek tapasztalataiból kiindulva már valamelyest lehetett számítani, ugyanis a Red Bull nem először játszotta el hasonlót. 2015-ben ráadásul a szokásostól teljesen eltérő álcafestésben jelentek meg a jerezi, majd a barcelonai tesztelésen. Christian Horner csapatfőnök elmondása szerint az ötletet az addigra már a Ferrarihoz igazoló Sebastian Vetteltől vették, aki az előző évi Olasz Nagydíjon használt hasonló mintázatú sisakot.
Galéria: A Red Bull RB14-es bejáratása Silverstone-ban
1/15
Daniel Ricciardo bejáratta a Red Bull RB14-est Silverstone-ban
A brit szakember akkoriban úgy fogalmazott, hogy ezzel a festéssel megnehezítik az ellenfelek dolgát, ugyanis így nehezebben tudják lemásolni a különböző elemeket. Hozzátette, akik azt szeretnék, hogy a csapat a szezonkezdetre se változtasson a színezésen, nem fognak csalódni, azonban végül mégis maradt a jól ismert megjelenés. A három évvel későbbi bemutatón ugyancsak egy álcafestéssel ellátott autó tárult a nézők szeme elé, de azt csak a silverstone-i bejáratáson használták.
Vissza a gyökerekhez
Bár a McLaren nem narancssárga volt, amikor az 1966-os Monacói Nagydíjon bemutatkozott a Forma-1-ben, a közvélemény mégis ezt tartja az istálló hagyományos versenyszínének. Ráadásul a festést csupán 1968-tól 1972-ig használták, mielőtt áttértek a fehérre.
A színezés az F1-et tekintve sokáig pihent, ám kétszer így is felbukkant, még ha csak teszteken is.
Hasonlóan a 2006-os Renault-hoz, a wokingiak 1997-ben főszponzort váltottak. Ennek megfelelően az autó megjelenésén is módosítani kellett, de a versenyeken használt festés leleplezésével a londoni bemutatóig várniuk kellett, amelyen egyébként a Spice Girls is részt vett.
Perfect papaya
McLaren brought its famous shade of orange back for the start of the 1997 season but it didn't last long as it switched to a striking silver and black livery. The orange made a brief appearance for testing in 1998 and 2006 #RareF1Liveries
Addig ők is átmeneti megoldáshoz nyúltak, és Mika Häkkinen, valamint David Coulthard egy narancssárga színben pompázó MP4/12-est vitt pályára. A megjelenés alapvetően pozitív visszajelzéseket kapott, ám a csapat nem meglepő módon maradt az eredeti elképzelésénél, így a McLaren akkor még csupán egyszeri alkalommal nyúlt vissza a múlthoz.
A narancssárga festés tulajdonképpen keretbe foglalta a kilenc évig tartó szponzori együttműködést, hiszen 1998 után a szín 2006-ban jelent meg legközelebb, amikor a wokingiak ismét főtámogatót váltottak. A forgatókönyv hasonlóan alakult, hiszen a bemutató előtt az autó megint átmeneti megjelenést kapott. A narancssárga, majd papaja szín végleges visszatérésére még bő tíz évet kellett várni, 2018 óta viszont nincs jelentős változás ebben a tekintetben.
A „félbevágott autó" története
A British American Tobacco 1999-ben vásárolta fel a Tyrrellt, és mindjárt fenekestül akarta felforgatni az F1-et. Az egy dolog, hogy a mai Mercedes jogelődjének számító British American Racing azaz a BAR leigazolta 1997 világbajnokát, Jacques Villeneuve-öt, az igazán nem mindennapi viszont az, amit az autók megjelenésének terén próbáltak meg véghezvinni. Ha valahol, akkor itt a többes szám tényleg indokolt, ugyanis a kanadai pilóta kocsiját fehér-pirosra, míg Ricardo Zontáét kék-sárgára festették be a tesztekre, emellett különböző szponzorok jelentek meg a két versenygépen.
A gond csak az volt, hogy az FIA szabályzata szerint egy adott istálló két kocsija csak minimálisan térhetett el egymástól, olyan, magától értetődő elemekben, mint a rajtszám, a zászló vagy a versenyző neve. Ennek következtében legalább az egyik BAR 01-es festését meg kellett változtatniuk, de a csapatot, pontosabban annak alapítóját, Craig Pollockot nem lehetett ennyire egyszerűen eltántorítani attól, amit meg akart valósítani.
Végül salamoni döntés született, és az autó bal oldalán a Villeneuve-, míg a jobbon a Zonta-féle festés volt látható. A két színkombináció fele-fele arányban „osztozott meg” a kocsin, egyedül a hátsó szárny maradt egységesen kék, rajta a szponzorfelirattal. Az egészen biztos, hogy minden idők egyik legfurcsább megjelenésű autójaként vonult be a történelemkönyvekbe, a probléma csupán annyi volt, hogy mással nem tudták felhívni magukra a figyelmet, ugyanis a mezőnyben egyedüliként nem szereztek pontot.
Nem meglepő, hogy a következő évben a csapat felhagyott az autó „félbevágásával”, és a fehér-piros színkombináció mellett tette le a voksát. Ezen csupán egyetlen hétvégén változtattak abban a hat évben, amit még az F1-ben töltöttek: a 2004-es Kínai Nagydíjon kihasználták azt a szabályt, ami megengedi, hogy a tesztpilóták által vezetett kocsi megjelenése akár jelentősen eltérjen a megszokottól. Ennek köszönhetően Anthony Davidson egy kék-sárgára színezett 006-osban gördült pályára, és végzett az élen az első, majd a második gyakorláson is.
Mások is variáltak
Természetesen más csapatok körében sem példa nélküli, hogy küönböző festést használnak a teszteken és a futamokon. Így tett a Williams is, amikor motorszállítói szerződést kötött a sportágba visszatérő BMW-vel. Az együttműködés hivatalosan 2000-ben kezdődött, de már 1998-tól teszteltek közösen. Ennek során a kocsi kék-fehér festést kapott, ami egy kicsit a német gyártó korábbi sikerkorszakára emlékeztetett, amikor a Brabham partnerei voltak. Végül azonban a fehér sokkal hangsúlyosabb lett, mint ami a korábbiak alapján várható volt.
A grove-iak 2020-ban szintén arculatváltozáson mentek keresztül, ugyanis májusban szakítottak azzal a Rokittal, amely a teszteken főszponzorként még igencsak fontos helyet kapott az autón. Emiatt az idénynyitó Osztrák Nagydíjra a piros szín teljes mértékben eltűnt az FW43-asról.
Az Aston Martin esetében még nem lehet ezekhez hasonló esetről beszélni, ám elődei több olyan színösszeállítást is pályára vittek, amely a versenyeken végül nem jutott szóhoz. Már a Jordan is így mutatkozott be, hiszen John Watson 1990-ben még egy fekete-sárga autót tesztelt, ám az 1991-ben debütáló, 191-es kódjelű modell végül a már-már legendássá vált zöld-kék festést kapta a 7 Upnak köszönhetően.
John Watson tests the new Jordan-Ford 911 as Eddie Jordan’s team would make the step from F3000 to F1 for 1991. Silverstone Testing, November 1990. #F1pic.twitter.com/Iu47izlPo1
A Jordan egészen 2005-ig létezett, majd Midland néven folytatta tovább szereplését, amit még abban a szezonban felvásárolt a Spyker. A holland vállalat már annak az idénynek a végén átfestette a kocsit, a következő évben pedig rikító narancssárga arculattal jelentkezett. Azonban azt csak később vették észre, hogy a képeken és a televízión keresztül ez gyakran pirosnak tűnik, így a tesztek után más árnyalatra váltottak.
Év végén a Spyker is eladta a csapatot, a Force India pedig kezdetben az abban a szezonban használt autóval tesztelt. Az istálló novembertől egészen február elejéig egy fehér-bordóra festett kocsival készült, ám a bemutatón kiderült, hogy ez csak átmeneti megoldás volt. Barcelonába már úgy utaztak el, hogy a bordó szinte teljesen eltűnt, ellenben az oldala arany színben tündökölt. Más kérdés, hogy ez is csupán ideiglenes színezésnek bizonyult, Melbourne-ben ugyanis már megjelent a piros is.
A Force India három fő színe egészen 2013-ig egyértelműen a fehér, a narancssárga és a zöld volt, ám 2015-re előbbi helyét átvette az ezüst és a fekete. Ezt két idényen keresztül használták, sőt, még a 2017-es teszteket is ilyen festéssel teljesítették. Azonban a szezon előtt jelentős változásokat jelentettek be, és a BWT érkezése miatt végül rózsaszínben vágtak neki a szezonnak, amit a tavalyi idényig meg is őriztek.
Végezetül pedig essen szó egy olyan istállóról is, amely már semmilyen formában nem tagja az F1 mezőnyének! A Toyota 2002-ben, hatalmas várakozásokkal mutatkozott be a legjobbak között, de az előkészületek már jóval hamarabb megkezdődtek. 2001-ben szinte minden, a versenynaptárban szereplő helyszínen teszteltek, aminek során olyan kocsit használtak, amely a japán gyártó sportautóihoz hasonló, piros-fehér festéssel rendelkezett. Ehhez képest viszont a TF102-esen a fehér volt az alapszín, a piros pedig elsőre igen furcsa mintát alkotott. Ez legfeljebb esztétikusan lehetett problémás, de a csapat szereplése sem a várakozásoknak megfelelően alakult, és csupán az év közben csődöt jelentő Arrows alakulatát tudták megelőzni a pontversenyben.