A Ferrari a múlt héten bejelentette, hogy 50 éves távollét után 2023-tól ismét jelen lesz a hosszú távú versenyzés csúcskategóriájában, és saját prototípust épít az idén debütáló hypercar-szabályok szerint. Mindez azt jelenti, hogy a maranellóiaknak várhatóan ismét lesz esélye megnyerni a Le Mans-i 24 órást, amelyen az elmúlt 50 évben csupán a kategóriagyőzelemért szállhattak harcba GT-programjuk révén, valamint bő 20 éve egy Dallara által épített LMP2-es prototípussal is próbálkoztak. Az új korszak pedig nemcsak a visszatérést hozhatja el, hanem akár jelenlegi sztárjukat is a legendás versenyre csábíthatja.
A hosszú távú versenyzés az F1-es pilóták körében is népszerű, és bár legtöbben az F1-es karrierjük végeztével kóstolnak bele, akad más példa is. A jelenlegi mezőnyből Antonio Giovinazzi és Fernando Alonso versenyzett már Le Mans-ban, előbbi 2016-ban egy Ferrari 488 GTE-vel ötödik lett a kategóriájában, míg a kétszeres világbajnok 2018-ban és 2019-ben is összetett győzelmet ért el a Toyotával.
A Ferrari visszatérésével azonban most megnyílik az út akár Charles Leclerc és Carlos Sainz előtt is, hogy a Forma-1-es karrierjük mellett, jelenlegi csapatukkal induljanak a legendás versenyen.
Ez elsősorban a 2024 végéig szerződéssel rendelkező monacói pilóta esetében tűnik kézzelfoghatónak, ő pedig nem is zárkózik el az elől, hogy kipróbálja magát.
Imádom Le Mans-t, mindig is rajongtam érte, úgyhogy ha lehetőség adódik, boldogan csatlakozom.
Jelenleg a Forma-1-re koncentrálok, de mondom, ha lehetőségem adódik, akkor miért ne?"
Sainz ezzel szemben kicsit tartózkodóbb volt a kérdésben, és hangsúlyozta, hogy 2023 még messze van.
Ez annak tükrében is érthető, hogy a spanyol pilóta szerződése 2022 végéig érvényes a maranellóiakkal, így korántsem biztos, hogy 2023-ban még a Ferrari színeiben fog versenyezni az F1-ben.
„Nagyszerű, hogy egy olyan márka, mint a Ferrari, újra próbálkozik Le Mans-ban, én leszek a legfőbb támogatójuk és szurkolójuk.
Vezetési szempontból azonban szerintem rengeteg munka vár ránk itt, ezért a Scuderia Ferrari Forma-1-es csapatára koncentrálok, más projektek pedig jelenleg nem igazán érdekelnek.
Persze figyelni fogom, hogy mi történik, de ez még mindig elég messze van" – nyilatkozta.
Ami a Ferrari sportautó-programját illeti, az olasz gyártó vélhetően amiatt döntött az elindítása mellett, hogy a Forma-1-es költségplafon bevezetésével ne kelljen leépítésbe kezdenie, hanem más területen helyezhesse el az F1-es projektből kikerülő alkalmazottait. Korábban alighanem emiatt fontolgatták az IndyCar-részvételt is, Mattia Binotto, a Scuderia csapatfőnöke szerint azonban nem ez vezérelte őket.
„Nem, ez egyáltalán nem a költségplafon bevezetésének következménye. A programot a vállalat érdekeltségének szempontjából értékeltük ki, majd Ferrariként úgy döntöttünk, hogy részt veszünk – nyilatkozta a svájci-olasz a hosszú távú világbajnokságban való részvételről, majd kifejtette, bár nem ő irányítja majd a programot, adott esetben az F1-es csapat is segítheti azt. – Hogy én leszek-e érte a felelős? Először is meg kell érteni, hogy a Ferrari egy egyedülálló vállalat, amelynél nem az számít, hogy ki a felelős.
De nem, közvetlenül nem én leszek ez az ember, mert a Scuderia Ferrari teljes mértékben a Forma-1-es programra koncentrál. Ugyanakkor kétségtelen, hogy ha mi, az F1-es csapat segíthet a tudásával és a szakértelmével, akkor meg fogjuk tenni,
mert még egyszer mondom, egyedülálló vállalat vagyunk."