Miután a szezon előtti tesztelésen jóval kevesebbet tudott csak körözni az Aston Martint sújtó műszaki hibák miatt, Sebastian Vettel pechszériája a szezon első versenyén is folytatódik. A csapatváltás után továbbra is a tanulási fázisban tartó, az AMR21-es versenygéppel összhangba még nem kerülő négyszeres világbajnok már a Q1-ben búcsúzott a szombati időmérő edzésen.
Ez részben önhibáján kívül történt, mivel utolsó mért körében két ponton is sárga zászló jelzés hátráltatta, de míg Carlos Sainz félrehúzódott Ferrarijának lehagyásakor megfelelően járt el, fél körrel korábban Nyikita Mazepin első kanyarban keresztbe állt Haas-Ferrarijához érve nem szakította félbe a körét, ezért a sportfelügyelők megbüntették.
A felügyelők jóval a tegnapi időmérő után jelentették be, hogy a Michael Masi versenyigazgatótól kapott jelentés alapján vizsgálatot indítottak Vettel ellen, a német pilóta meghallgatását pedig helyi idő szerint vasárnap kora délután tartják meg. Miután a videofelvételeket, a telemetriát, a pálya zászlójelzéseit és a Vettel és a csapat közötti rádióforgalmat is áttanulmányozták,
a felügyelők öt helyes rajtbüntetést adtak a négyszeres világbajnoknak, valamint három büntetőponttal is sújtották. Mindez azt jelenti, hogy Vettel a 18. pozíció helyett az utolsó, 20. rajtkockából kezdi meg a bahreini versenyt.
Vettel azzal érvelt a felügyelőknek, hogy az egyes kanyarhoz érve nem volt biztos benne, hogy csak valaki elfékezte-e magát, vagy kicsúszás történt, és amikor a felszálló füstben haladva meglátta a keresztbeállt Haast, már késő volt. A felügyelők megállapították, hogy az ötös rajtszámú Aston Martin már elhagyta a sárga jelzést adó LED-panelt, amikor az elkezdett villogni, valamint a sportbírók sem kezdték még el lengetni a sárga zászlókat, de ennek ellenére úgy vélték, hogy Vettelnek a keresztbe állt autót látva tudnia kellett volna, hogy a szabályok alapján ilyen szituációban dupla sárga zászló lép érvénybe, így elvárható volt, hogy lassítson.
Indoklásukban a felügyelők kiemelték, hogy a versenyigazgató jegyzetében és a pilótáknak szóban is hangsúlyozta, hogy
ilyen helyzetben kötelesek félbeszakítani a gyorskörüket és nem érhetnek el jelentős köridőt. Vettel – noha lassított – ezt nem tette meg,
miközben a Mazepin mellett szintén elhaladó Valtteri Bottas, Sergio Pérez és George Russell igen. Jóllehet, utóbbi levezető körön volt, a Red Bull pilótája pedig nem ért fel a gyorskörre a Q1 leintése előtt.
A felügyelők kitértek arra is, hogy a másik három pilótát a csapat figyelmeztette a veszélyre, míg az Aston Martin Vettellel ezt nem tette meg, és bár érthető az a magyarázat, hogy Vettel már a miniszektoron belül haladt, amikor abban életbe lépett a sárga jelzés, de itt ismét lehet arra hivatkozni, hogy a versenyző látta az előtte keresztbe álló autót, valamint Bottas is ugyanabban a szektorban volt és Vettel előtt haladt, neki mégis tudott szólni a csapata.