BARCELONA, SPAIN - MAY 09: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 leads Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda on track during the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on May 09, 2021 in Barcelona, Spain. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Fokozódik a vita a hajlékony hátsó szárnyak miatt a Forma-1-ben. A Mercedes csapatfőnöke úgy látja, hogy a többek között a Red Bull által is használt, szerintük szabálytalan elem miatt akár óvhatnak is, a rivális szerint viszont a címvédő istállónak is van hajlékony aerodinamikai eleme, ami ráadásul még nagyobb hatással is van a teljesítményre, mint az ő hátsó szárnyuk.
A Monacói Nagydíj hétvégéje során a hajlékony hátsó szárnyak uralják a pályán kívüli történéseket. Mint korábban beszámoltunk róla, az FIA a Spanyol Nagydíj után szigorított a hátsó szárnyak hajlékonyságának ellenőrzésén, de az új tesztek csak a Francia Nagydíjtól lépnek érvénybe, azaz Monacóban és Bakuban még minden marad a régiben. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint ez a döntés zavaros helyzetet eredményezhet és utat adhat az óvásoknak. A címvédő istálló legnagyobb riválisa szerint viszont az egész ügy fel lett nagyítva, miközben ha az autó más területét vizsgálnák, a Mercedes is bajban lenne.
Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke után Toto Wolff is felszólalt amiatt, hogy az FIA négyhetes átfutási időt adott a csapatoknak (nemcsak a Red Bull, hanem több másik istálló, köztük a Ferrari is hajlékony hátsó szárnyat használ) a hátsó szárnyuk megerősítésére, amelynek majd csak a Francia Nagydíjtól kezdve kell kiállnia az új terheléses tesztet.
Wolff szerint a pontosítást tartalmazó technikai direktívában egyértelműen leszögezték, hogy ezek a szárnyak túlságosan hajlékonyak, ezért nem felelnek meg a szabályoknak,
azzal azonban, hogy az ezt ellenőrző szigorúbb tesztekig két versenyt is teljesítenek a csapatok, zavaros vizekre tévedhetnek.
„A szigorítás bevezetése jogilag légüres térbe helyez minket, és nyitva hagyja az ajtót az óvások előtt – jelentette ki az osztrák üzletember. – Nemcsak mi, hanem valószínűleg még két másik csapat is érintett, talán több is. Egy óvás pedig nyilván a Nemzetközi Fellebviteli Bíróságra kerülhet. Mindez zavaros helyzetet szülhet és hetekbe telhet, mire döntés születik. Nem kellene ilyen szituációba kerülnünk, amikor van négy hetünk addig a versenyig, amely a leginkább releváns a versenynaptárban a hajlékony hátsó szárnyak szempontjából."
A Mercedes mellett a McLaren az a csapat, amely kijelentette, hogy az ő szárnyuk jelenleg is elég merev, a másik két istálló pedig a Williams és az Aston Martin lehet, amelynek nem kell megerősítenie az elemet.
Wolff egyébként bizonyos helyzetben megértené, hogy nem egyik versenyről a másikra kell módosítani, a négy hetet azonban túl soknak tartja, miközben a monacói futamot követő, gyors egyenesekkel tarkított Bakuban többet profitálhatnak a hajlékony szárnyat használó csapatok, mint máshol. „Világos, hogy ha egymást követő héten van verseny, vagy akár csak két hét van a következőig, akkor az mindenkinek túl kevés idő az alkalmazkodáshoz,
az viszont érthetetlen, hogy négy hét alatt nem lehet megerősíteni a hátsó szárnyakat arra a pályára, amelyen valószínűleg a legnagyobb előnyt jelenti, ha valakinek hajlékony szárnya van.
Ez a senki földjére vezet minket, mivel a technikai direktíva kimondta, hogy egyes csapatok szárnyának túlzott a mozgása. Ezért azok a csapatok, akik ilyen szárnyat használnak, megóvhatók."
Christian Hornert is megkérdezték arról, hogy szerinte miért szükséges ilyen sokáig várni, mire ő elmondta, hogy nem lehet egyszerűen csak úgy megerősíteni a szárnyat, mivel mint egy F1-es autón minden, ez is mindennel összhangban dolgozik, ezért időbe telik nekik kiszámolni a megoldást.
Amikor szabályváltozás történik, akkor kell lennie átfutási időnek. Az ember nem tud a semmiből új elemeket varázsolni.
Szerintem ha például megváltoztatnák az első szárnyra vonatkozó teszteket ezen a héten, az minden egyes csapatot érintene. Egyeseket jobban, mint másokat. Úgyhogy lennie kell átfutási időnek. Nem számíthatunk arra, hogy egyik napról a másikra elővarázsolunk új alkatrészeket a felmerülő költségek mellett. Az autónk megfelel az elmúlt 18 hónapban érvényben levő szabályoknak, aztán megváltoztatják a tesztet vagy a szabályt, a módosításra pedig időt kell hagyni" – mondta a Red Bull csapatfőnöke.
Egyetértett ezzel Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke is. „Bármi is történik, ez a megszokott folyamat része az F1-ben. Mindenki igyekszik kitolni a határokat, az FIA pedig igyekezett tisztázni a szabályokat.
Biztos vagyok benne, hogy az FIA behatóan ellenőrizte, hogy mi volt a helyes és mi nem, és a dátum meghatározásához kielemezték a helyzetet. Én teljes mértékben megbízom bennük
– jelentette ki a svájci-olasz szakember. – Ferrariként örülünk a tisztázásnak, amihez nekünk és mindenki másnak is alkalmazkodnia kell. Az időpontot tekintve tiszteletben kell tartanunk az FIA döntését, mert biztos vagyok benne, hogy a legnagyobb körültekintéssel hozták meg."
A Red Bull a Mercedes első szárnyára mutogat
Természetesen amellett, hogy az átfutási idő szükségességét hangsúlyozta, Christian Horner visszavágott a Mercedesnek, érvei pedig eléggé meggyőzőek voltak. A Red Bull csapatfőnöke először is megjegyezte, hogy „nyilvánvaló okokból fel lett nagyítva" ez az egész ügy, majd nevetségesnek titulálta Lewis Hamilton azon kijelentését, hogy Bakuban 6 tizedet nyerhet a Red Bull a hajlékony szárnyának köszönhetően (a Mercedes világbajnoka valószínűleg továbbra sincs tisztában vele, hogy Barcelonában a Red Bull nem csak a hajlékony szárnyának köszönhetően gyorsult nagyot péntekről szombatra az egyenesekben, hanem azért, mert a pénteki szárnya nagy leszorítóerős változat volt). Horner szerint már az is meglepő lenne, ha akárcsak 1 tizedet is jelentene nekik körönként a szárny hajlása.
A csapatfőnök emellett pedig reagált a Wolff által előszeretettel emlegetett szabálypontra, amely kimondja, hogy nem lehet mozgó aerodinamikai elem az autókon. Horner úgy látja, hogy ez sem a Mercedes, sem a mezőny egyetlen autója esetében nem valósul meg, ráadásul a Mercedesen például az első szárny hajlik látványos mértékben, aminek még nagyobb hatása is lehet a teljesítményre, mint a hátsó szárny hajlékonyságának.
„Jelenleg nagy figyelem irányul az autók hátsó részére, de biztos vagyok benne, hogy kellő időben ez a figyelem más területekre is rá fog irányulni és más csapatok is vizsgálat alá kerülnek" – tett egyértelmű célzást Horner.
Elég csak megnézni a versenytársunk imolai fedélzeti kamerás felvételeit, amelyen világosan látszik, hogy ott egy hajlékony aerodinamikai elem.
És mint tudjuk, az első szárny sokkal érzékenyebb területe az autónak, mint a hátsó. Válasszuk ki az autót egy részét, ami elkerülhetetlenül mozogni fog, az FIA-nak pedig természetesen nagyon nehéz ezt ellenőriznie. Ezért fejlesztik folyamatosan ezeket az ellenőrzéseket és folyamatokat, amelyeknek aztán minden csapatnak meg kell felelnie.”
„Tévedés lenne azt hinni, hogy mindenkinek minden aerodinamikai felülete teljesen merev.
Egyetlen autó esetében sem ez a helyzet, ezt szemmel is lehet látni.
– jelentette ki Horner. – Az ember a szabályok szerint építi az autóját, ami átmegy az FIA összes tesztjén, és ez a döntő. De most csak az autók egyetlen komponensét nézzük, miközben ha a kamera a másik irányba mutatna a riválisunk autóján, akkor ugyanezt a párbeszédet le lehetne folytatni."