Barcelonában folytatta a 2022-es, 13 helyett már 18 colos felnikre szerelt F1-es gumik tesztelését a Pirelli. Mario Isola, az olasz gyártó F1-es főnöke elmondta, hogy a jövőre érkező technikai reformok keretein belül bevezetésre kerülő abroncsok fejlesztésének újabb fázisába léptek a katalán pályán, mindenre azonban nem fognak tudni felkészülni az idei tesztprogram során.
A Pirelli több csapat részvételével bonyolít átfogó tesztprogramot a 2022-es gumikkal az idén, többek között a Ferrari és a Mercedes is tesztelte már az erre a célra átalakított korábbi autójával a jövő évi abroncsokat. A jerezi, bahreini és imolai tesztek során, többféle autóval szerzett tapasztalatok alapján a gyártó most jutott el oda, hogy nagyjából véglegesítheti a jövő évi gumik szerkezetét, mostantól pedig már a különböző keverékekre koncentrál.
A konstrukció és a gumi profiljának véglegesítésénél tartunk a fejlesztésben. Azt mondanám, hogy a konstrukció 80-90%-ban véglegesítve van, most pedig az új keverékek tesztelését kezdjük meg
– nyilatkozta Isola. – Van egy új keverék, amit már használunk, ez a mostani C3-asnak felel meg és elég jól teljesít. Ez az első keverék abból a családból, amit jövőre szeretnénk bevezetni, a megbeszélt karakterisztikával, amelyben a versenyzőkkel közösen egyeztünk meg. Sokkal kevésbé melegszik túl [mint a mostani abroncsok], de ezt még nyilván érvényesítenünk kell az új autókkal is."
A túlmelegedés és a kopás csökkentése a pilóták kifejezett kérése volt, noha valamennyire azért persze így is fognak kopni az abroncsok, különben nem lenne értelme többféle keveréket gyártani. Mindent ugyanakkor nem tudnak előre modellezni az új gumikhoz alakított korábbi autókkal. „Jelenleg öszvérautókat használunk, amelyek eléggé reprezentatívak a jövő évi autókat tekintve, de tudjuk, hogy azok nagyon másak lesznek.
Amit még nem tudunk tesztelni egy ilyen teszten, az például a szélárnyék, mivel csupán egy vagy két autó köröz a pályán, így nincs rendes forgalom
– magyarázta Isola. – Ezért csak feltételezni tudjuk ezt, amikor olyan gumit fejlesztünk, amivel kisebb lesz a túlmelegedés. Emellett az új aerodinamikai csomag is azt eredményezheti, hogy nem lesz akkora leszorítóerő-veszteség egy másik autó követése közben."
A teljesen új, szívóhatást visszahozó 2022-es autóktól azt várják a szabályalkotók, hogy legfeljebb 10%-os leszorítóerő-veszteséget eredményez majd egy másik autó követése, miközben Isola elmondása szerint ez az érték jelenleg az 50%-ot is elérheti. Manapság tehát egy másik autó mögött haladva sokkal nagyobb terhelés éri a gumikat, miután az aerodinamika kevésbé tapasztja az autót az aszfalthoz, így az elkezd csúszkálni, a gumik pedig túlhevülnek.
Isola elmondta, hogy emiatt a gumik viselkedésére forgalomban csak jövőre kapnak választ, de addig is igyekeznek a lehető legjobban felkészülni.
„Arra kértük a csapatokat, hogy a minimumsúlyt, a súlyelosztást és a leszorítóerő szintjét is úgy lőjék be az öszvérautóikkal, hogy az megegyezzen a következő évben vártakkal. Úgyhogy mindegyik öszvérautó jó arra, hogy teszteljük, mi lesz jövőre. De vannak különbségek, mint a túlmelegedés is. Például a fékrendszer is a mostani, nem az, ami majd az új autókon lesz, illetve felnifedők sincsenek, amelyek szintén hatással lesznek a teljesítményre és a felni melegedésére. Úgyhogy vannak még kérdőjelek a következő évvel kapcsolatban, de próbálunk annyira reprezentatív autókkal tesztelni, amennyire csak lehet."
A sokak által csak kukafedélnek becézett, legutóbb a 2009-es szezonban látott felnifedők jövőre ismét engedélyezettek lesznek, Robert Kubica pedig Barcelonában először tesztelte azokat a Pirelli 2022-es gumijaival a 2019-es Alfa Romeo C38-on. A katalán pályán kedden egyébként Alex Albonnal a volánnál a Red Bull is tesztelt a Pirellinek, mára pedig a két istállóhoz csatlakozott Danyiil Kvjat is az Alpine-nal.
A mostani barcelonai tesztelés után további próbák várnak a 2022-es gumikra, az Alpha Tauri Ausztriában, a Red Bull, az Aston Martin és a Haas Silverstone-ban, végül pedig a Ferrari, a Mercedes és a McLaren a Hungaroringen fog körözni velük, mielőtt az abu-dzabi szezonzáró után a végleges abroncsokat már a teljes mezőny egyszerre teheti majd próbára.