SPIELBERG, AUSTRIA - JUNE 27: A general view of the grid showing Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda and Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 preparing before the F1 Grand Prix of Styria at Red Bull Ring on June 27, 2021 in Spielberg, Austria. (Photo by Peter Fox/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Három istálló is nehéz helyzetbe kerülhet leghamarabb a júliusi Brit Nagydíjon, ha a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nem tesz engedményeket a számukra. A csapatokat az időmérős sprintfutamok bevezetése hátráltathatja.
A Forma-1 az idei szezonban kísérleti jelleggel három helyszínen is kipróbálja az időmérős futamokat. Ezek 100 km-s sprintversenyek lesznek a versenyhétvégék szombati napján, amelyeket a pénteki napra előrehozott időmérő edzés helyett rendeznek, és a vasárnapi nagydíj rajtsorrendjéről döntenek.
A csapatok hosszas huzavona és egyeztetés után adták be a derekukat, miután első sorban a felmerülő extra költségek miatt aggódtak. Ez a kérdés aztán megoldódott, de a jelek szerint még mindig akadnak felmerülő gondok, több istálló ugyanis technikai problémától tart.
A legelső időmérős futamot a két és fél hét múlva következő Brit Nagydíjon láthatjuk, az Alpine, az Aston Martin és a McLaren azonban már előre jelezte, hogy addig valamilyen megoldást kellene találni a gondjukra. Ez a gond pedig nem más, mint az, hogy
az említett három istálló olyan kuplungot használ, amelyet normál esetben a pénteki szabadedzések után kicserélnek. Erre azonban jelen állás szerint az időmérő futamos hétvégéken nem lesz lehetőségük.
Ennek oka az, hogy mivel már pénteken megrendezik a szokásos, ebben az esetben a szombati időmérős futam rajtsorrendjéről döntő kvalifikációt, az autókra már péntek délutántól kezdve parc fermé-szabályok vonatkoznak, ilyen körülmények között pedig a kuplung cseréje nem engedélyezett. „Ezeket a kuplungokat más célra építették. 300 km után új alátétekre és szervizelésre van szükségük. Ha már a szezon előtt tudtuk volna, hogy mire számítsunk, másmilyen kuplungot építettünk volna.
Ha a teljes hétvégét úgy kell teljesítenünk, hogy nem nyúlunk hozzá a kuplunghoz, akkor nem garantálhatjuk, hogy kibírja a verseny végéig"
– idézi az Auto Motor und Sport Andy Stevensont, az Aston Martin csapatmenedzserét.
A három istálló problémája érthető, hiszen az F1 csak az idei szezon közben döntött arról, hogy jöjjenek az időmérős futamok. Mondhatnánk persze, hogy változtassanak szezon közben, csakhogy a technikai szabályzat ezt nem engedi, az AMuS információi szerint az FIA eddig érdemben nem reagált a csapatok megkeresésére, csupán annyit mondott, hogy akkor kevesebb próbarajtot hajtsanak végre a szabadedzéseken.
Alan Permane, az Alpine vezető versenymérnöke viszont dühösen reagált erre a javaslatra, mondván ez semmit nem oldana meg.
Ennek semmi köze a rajtok számához. Pusztán a kopásról van szó. A kuplung folyamatosan használatban van. A sebességváltások jelentik a problémát, nem a rajtok."
A német szaklap szerint az Aston Martin már kérte a beszállítóját, hogy nekik is biztosítsanak olyan kuplungokat, mint a Mercedesnek, amely 700 km-t is kibír szervizelés nélkül, de a technikai partnerük visszautasította a megkeresést, mondván nincs két csapatnak elegendő alkatrésze.
Amennyiben pedig nem születik megoldás a Brit Nagydíjig és az említett csapatok nem akarnak kockáztatni, a silverstone-i istálló azt sem tartja elképzelhetetlennek, hogy egyszerűen kihagyják az egyik szabadedzést.
„Ha az FIA nem adja be a derekát, talán az egyik gyakorlást ki kell hagyjuk. Nem hiszem, hogy a szabályalkotók ebben a szellemben hozták meg az újítást" – mondta Stevenson.