BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 05: Sergio Perez of Mexico and Red Bull Racing and Max Verstappen of Red Bull Racing and The Netherlands during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 05, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Peter Fox/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Nem marad teljesen magára az erőforrások karbantartásával a Red Bull, az idei év végén távozó Honda jövőre is kész kisegíteni a brit istállót, amíg az új motorgyárban elindul a munka.
Az idei év végén hivatalosan elválnak a Red Bull és a Honda útjai, de a japánok erőforrásai a mezőnyben maradnak, a brit istálló egy önálló üzem elindításával átveszi a karbantartási és a szabályok keretein belül a fejlesztési feladatokat is, ehhez már meg is kezdték a szakemberek toborzását.
A feltételek azonban várhatóan nem állnak össze a 2022-es szezon kezdetére, ezért Tanabe Tojoharu, a Honda technikai igazgatója szerint készek besegíteni a csapatnak, és átmenetileg folytatni az erőforrások szervizelését, valamint összeszerelését. Ezt eddig a Honda angliai üzemében végezték a Red Bull gyárától nem messze, jövőre viszont már Japánban, Szakurában foglalkoznak majd ezzel.
„A Red Bull és a Honda már dolgozik egy projekten azzal kapcsolatban, hogy miként álljunk át a jövő év során. Részleteket nem árulhatok el, de alapvetően jó irányba tartunk. Felkészültek leszünk a jövő évben, ezen most nagyon keményen dolgozunk, én is ezt teszem a pályán” – nyilatkozta a japán szakember.
A Honda 2015-ben tért vissza a Forma-1-be a McLaren partnereként, az volt a céljuk, hogy felelevenítsék az 1980-as évek végétől tartó McLaren-Honda hőskorszak sikereit, de az új turbós hibrid erőforrások fejlesztésével évekig csak küszködtek, majd a 2017-es szezon végén a felek szakítottak egymással.
A japán gyártó először a Toro Rossóval (a mai Alpha Taurival), majd 2019-től a Red Bullal is együttműködik, rögtön dobogós hellyel kezdtek, később futamgyőzelmeket is elértek közösen, idén pedig már a világbajnoki címért küzdenek. A Honda tavaly bejelentette, hogy az idei év végén elhagyják a Forma-1-et, és Tanabe szerint ezen a sikerek sem változtathatnak.
Elismerte, ő személyesen sajnálja, hogy a Honda a távozás mellett döntött, de „az idei világbajnokság eredményétől függetlenül a Honda nem változtatott a korábbi álláspontján, ami azt jelenti, hogy elhagyjuk a Forma-1-et” – összegzett.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a napokban, a Beyond the Grid podcastban elárulta, mindhárom motorgyártóval egyeztettek a jövőre nézve, a Mercedesszel gyorsan kútba estek az egyeztetések, mert Toto Wolff nem volt nyitott, a Renault terveiben szintén nem szerepelt a Red Bull kiszolgálása, a Ferrarinál pedig el kellett volna fogadniuk, hogy ismét ügyfélként kell versenyezniük.
Ez azt jelentette volna, hogy a Red Bull kénytelen alkalmazkodni a gyártó által meghatározott bekötési pontokhoz és egyéb paraméterekhez, ezt pedig már nem akarták vállalni azután, hogy a Hondával gyári szintű együttműködést építettek ki. Így született meg a Red Bull Powertrains megalapításának gondolata, és ebben a Honda is partner, amire jövőre még mindenképpen szükség lesz.
„Nyilvánvaló, hogy a Red Bull Powertrains felépítése esetében a 2022-es átmeneti év lesz – nyilatkozta Horner. – Együttműködünk a Hondával, hogy biztosra mehessünk, ezért a motorokat 2022-ben továbbra is Szakurában szerelik majd össze, mielőtt 2023-tól átveszi ezt a folyamatot az új üzemünk.”