Komoly kérdések merültek fel a Forma-1 büntetőpont-rendszerével kapcsolatban az Osztrák Nagydíj után, amelyen Lando Norris két pontra került az eltiltástól amiatt, hogy a verseny elején Sergio Pérezzel csatázva a felügyelők ítélete szerint leszorította a pályáról mexikói ellenfelét. A McLaren pilótája és csapatfőnöke mellett Max Verstappen is felszólalt a jelenlegi, szerintük túl szigorú szisztéma ellen, Michael Masi versenyigazgató szerint azonban nem túl kemény a mostani rendszer, amin év közben biztosan nem fognak változtatni.
A jelenlegi szisztéma a közutakon használthoz hasonló, és úgy működik, hogy 12 büntetőpont után az adott versenyzőt automatikusan eltiltja egy versenytől. A megszerzett pontok egy év után évülnek el, a lényeg tehát az, hogy 12 hónapos intervallumon belül senki nem gyűjthet össze 12 egységet. Az Osztrák Nagydíjon a Pérez elleni incidensért Norris 2 büntetőpontot kapott, így mindössze 2 egységre került attól, hogy eltiltsák.
A McLaren versenyzőjének szerencséje, hogy a Brit Nagydíj előtt 2 pontja törlődni fog, de ha a második ausztriai futam után egy héttel újabb verseny következne, már nagyon oda kellene figyelnie. Illetve annak is örülhet, hogy Sergio Pérezhez hasonlóan nem került másodszor is ilyen helyzetbe, hiszen akkor ki kellene hagynia hazai futamát.
Az Osztrák Nagydíj után megkérdezték Norris véleményét arról, hogy a 10 pontjának egyikét sem kimondottan súlyos kihágásért kapta, hiszen olyanokért büntették, mint hogy nem lassított eléggé sárga zászlós jelzés alatt, vagy Bakuban nem hajtott be a bokszba a piros zászlós jelzés érvénybe lépésekor, mivel már közvetlenül a bokszbejáratban haladt. A legutóbbi verseny harmadik helyezettje pedig nem rejtette véka alá, hogy egyáltalán nem ért egyet azzal, hogy mindenért büntetőpontokat osztogatnak.
Véleményem szerint olyan döntésekért kellene büntetőpontot adni, amikor valaki valami veszélyeset csinál és veszélybe sodor másokat.
Olyasmit tesz, amit nem lett volna szabad. A másik oldalon pedig ott van, amikor versenyzünk egymással, az embernek pedig használnia kellene a józan eszét" – utalt arra, hogy az olyan versenyszituációkért, amilyen közte és Pérez között kialakult, nem kellene büntetőpontot adni.
„Ott volt a bakui esetem, amikor nem mentem ki a bokszba akkor, amikor kellett volna. Senkit nem sodortam veszélybe, sőt, pont az ellenkezője volt a helyzet, mindent biztonságosan csináltam.
Miért érdemelnék ezért büntetőpontokat? Miért kellett büntetőpontokat kapnom most, amikor valaki más kiment a kavicságyba? Semmi veszélyeset nem csináltam.
Talán egyes esetekben szükség van a pályán kiosztott büntetésre, mert valami rosszat csináltál versenyzés közben és hibát követtél el, de vannak pusztán veszélyes dolgok, amiket az emberek hébe-hóba elkövetnek. Ha például sárga zászló alatt előzöl vagy valami mást csinálsz, amivel egyértelműen veszélybe sodorsz másokat, akkor megértem a büntetőpontokat, és ha ezek összegyűlnek, akkor jöhet az eltiltás.
De ilyen apróságokért eltiltást kapni szerintem hülyeség. A Forma-1-nek nem ilyennek kellene lennie. Remélem, hogy mások is ugyanezen a véleményen vannak."
Ugyanezen a véleményen van a Norrisszal baráti viszonyt ápoló, a felügyelők szigorát a korábbi években többször is megtapasztaló Max Verstappen, aki a brit pilóta mellett ült a sajtótájékoztatón.
„Ha ma hat ilyen eseted lett volna, nem hiszem, hogy azért eltiltást érdemelnél – utalt a holland arra az extrém helyzetre, hogy valaki, akinek 0 pontja van és hat olyan szituációba kerül egy futam alatt, mint amibe Norris Pérez ellen, akár egy verseny alatt eltiltathatja magát. – Szerintem ez egyszerűen nem korrekt. Én is voltam hasonló cipőben, volt már 9 pontom is. Így megy ez. De
szerintem azokért, amikért büntetőpontokat osztogatnak, nem érdemel senki eltiltást 12 pont után.
Két éve én is elmondtam, hogy meg kellene vizsgálnunk ezt. Meglátjuk."
Andreas Seidl, a Norris elleni döntést már a verseny után kritizáló McLaren-csapatfőnök Verstappenhez hasonlóan azon az állásponton van, hogy a jelenlegi büntetőpont-rendszer nem jó. „Szerintem felülvizsgálatra van szükség, mert
szerintem mindannyian egyetértünk abban, hogy egy ilyen eset következményeként egyversenyes eltiltást kapni nem lehet helyes, és pont.
Valami ilyesmiért büntetőpontokat kapni és ezzel az eltiltás szélére sodródni... Szerintem az egész rendszert vagy folyamatot felül kell vizsgálni."
Seidl-lel nem ért egyet azonban Michael Masi, az F1 versenyigazgatója, aki rámutatott, hogy a tavalyi szezon végén a csapatokkal közösen helybenhagyták a jelenlegi szisztémát, egyúttal kifejtette véleményét arról is, hogy nem tartja túl szigorúnak a mostani változatot. „Ez a büntetőpont-rendszer van érvényben, és eddig is ez volt. Nincs különbség az utcai autózáshoz és ahhoz képest, hogy sok országban van egy pontmaximum, ami alatt kell maradni, a vezetőknek pedig ennek megfelelően kell alkalmazkodni a vezetési stílusukkal és a többi dologgal. Úgyhogy nem, nem hiszem, hogy a jelenlegi rendszer túl kemény lenne."
„A tavalyi év vége felé megvitattuk ezt, és vicces, mert különböző pilótákat és csapatokat különböző módon érint, és az F1 az FIA és a csapatok között az a konszenzus született, hogy nem kell változtatni erre az évre. És soha nem is tennénk ilyet a szezon közben. Minden csapat megegyezett a büntetési skálában és hozzáadta a maga meglátásait a szezon elején, a felügyelők pedig eszerint járnak el."
Az Osztrák Nagydíj hétvégéjén a felügyelők összesen 19 büntetőpontot osztottak ki 10 pilóta között. A legtöbbet Nyikita Mazepin és Nicholas Latifi kapta 3-3-mal, amiért Räikkönen és Vettel balesetekor nem lassítottak le eléggé a dupla sárga zászlós jelzés alatt.
A rendszer sokak ált vélt aránytalanságaira pedig az világíthat rá, hogy a Vettelt nemes egyszerűséggel kilökő Räikkönen ehhez képest csak 2 pontot kapott, ugyanannyit, mint Norris, a biztonsági alatt előző Giovinazzi, vagy a Leclerc személyében szintén másik autót leszorító Pérez, aki mivel ezt kétszer is megtette, összesen 4 büntetőpontot szedett össze.