BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 05: Sergio Perez of Mexico driving the (11) Red Bull Racing RB16B Honda and Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 on track during final practice ahead of the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 05, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az Auto Motor und Sport információi szerint a Honda végsebessége az utóbbi versenyeken azért csökkent, mert az FIA megalkotott egy nem nyilvános technikai direktívát, ami a Red Bull motorszállítójának teljesítményét csökkentette.
A szabályok nem engedik, hogy a Forma-1-es motorokon teljesítménynövelő változtatásokat hajtsanak végre a szezon során, csak a megbízhatóság javítása céljából szabad módosítani rajtuk, az FIA áldásával. A Hondát mégis gyanús szemmel figyeli a Mercedes a nyár eleji Francia Nagydíj óta, mert Max Verstappen a hozzá beszerelt idei második egységgel látványosan felgyorsult az egyenesekben, és úgy néz ki, Toto Wolffék a színfalak mögött sokat nyomoztak és kérdezősködtek.
A Brit és a Magyar Nagydíjon ugyanis eltűnt a Red Bull kiemelkedő csúcssebessége, ismét a Mercedes volt jobb ezen a téren. Az Auto Motor und Sport úgy értesült, ez egy nem nyilvános technikai direktíva következménye, amiben
az FIA az energiavisszanyeréssel kapcsolatos álláspontját nyilvánította ki, és a Honda erre reagálva változtathatott számára kedvezőtlenül a beállításokon.
A guminyomás-mizéria kapcsán kiadott publikus direktívához hasonlóan ez sem tartalmaz kötelező érvényű megállapításokat, de erősen ajánlott igazodni hozzájuk, mert iránymutatást adnak a szabályok értelmezésére a későbbi viták eldöntésére.
A Red Bull a szárnyállással magyarázta a Francia Nagydíjtól egy ideig megfigyelhető tempóelőnyét. Silverstone-ban viszont már a Mercedesnél volt a fór, és az energiaitalosok a Hungaroringen érdekes lépésre szánták el magukat azzal, hogy a lassú pályán a mezőny többségével ellentétben nem a legvaskosabb hátsó szárnyat rakták fel Verstappennek és a kis T-elemet sem használták, ezzel segítve őt az egyenesekben. Ez (hangsúlyozottan feltételes módban) utalhat arra, hogy mégis vesztettek a motorerőből és ezt kompenzálni kellett.
Elképzelhető, hogy a tervezőmérnök Adrian Newey erre is utalt, amikor arról beszélt nemrég, hogy emlékei szerint ilyen sokat még sosem lobbiztak a Red Bull műszaki megoldásai ellen. Arra mindenesetre érdemes emlékezni, hogy 2019-ben a Ferrari szintén a légterelőkkel kezdett babrálni, mielőtt kiderült, hogy tilosban mászkáltak, csak az FIA nem tudta minden kétséget kizáróan bizonyítani a trükközésüket és egy alkuval zárták le az ügyet.
A Hondától úgy nyilatkoztak a The-Race-nek, hogy
nem kaptak utasítást semmilyen változtatásra, illetve újfent kijelentették, hogy nem növelték a motor teljesítményét.
A motorerőnek kiemelt szerepe lesz a bajnokság következő két helyszínén, Spában és Monzában. Utóbbi az egész sorozat legnagyobb átlagsebességű állomása.
A német szaklap úgy tudja, a Red Bull közben nincs kibékülve a Mercedes motorjával: többen már tavaly óta azzal vádolják őket, hogy tiltott módon hűtik a szívótorkot (ahonnan beáramlik a levegő az égéstérbe), talán egy speciális kamrával üzemeltetve. Az Auto Motor und Sport szerint szárazjéggel megoldható a teljesítményt növelő hűtés, de ez a módszer csak rövid ideig hatásos, ellentétben egy hűtőlevegőt tároló kamra alkalmazásával.