Red Bull's Dutch driver Max Verstappen drives ahead of Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc during the third practice session at the Circuit Paul-Ricard in Le Castellet, southern France, on June 19, 2021, ahead of the French Formula One Grand Prix. (Photo by CHRISTOPHE SIMON / AFP)
Vágólapra másolva!
Carlos Sainz elárulta, korábbi átigazolásai is segítettek abban, hogy a Ferrarinál viszonylag hamar felvette a ritmust. A spanyol pilóta eddigi csapattársai közül többeket is a legjobbak közé sorol, de nem érzi úgy, hogy bármelyikük is elhomályosította volna őt.
Az idei szezonra szokatlanul sokan váltottak csapatot az F1-ben, így az idény első felében érdekes volt figyelni, hogy az átigazoló pilóták milyen hamar veszik fel a ritmust. Az F1-es közvélemény nagyjából egyetért abban, hogy jelenleg Carlos Sainz áll a legjobban ezen a téren.
A lassan 27 éves pilóta a McLarentől érkezett a Ferrarihoz a távozó Sebastian Vettel helyére. A legtöbben előzetesen azt gondolták, hogy ha nem is megalázó különbséggel, de viszonylag simán kikap attól a Charles Leclerc-től, aki harmadik idényét tölti a maranellóiaknál, és eddig minden évben legyőzte aktuális csapattársát. Sainz elárulta, kezdetben benne is voltak kétségek.
Minden versenyzőnek az a célja, hogy ő legyen a legjobb a pályán, nem csupán a csapattársukat akarják legyőzni
– nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak. – Számomra mindez egy új kezdet volt, rengeteg kérdőjellel. Tudtam, hogy az egyik, ha nem a leggyorsabb pilóta ellen nagyon nehéz dolgom lesz egy olyan autóban, amelyet Charles jól ismer, és egy olyan csapatban, ahova remekül beágyazódott. Az ember azon tűnődik, hogyan fog majd beilleszkedni.”
Nos, mindez olyannyira jól sikerült, hogy a nyári szünetig a Ferrari új pilótája 3-mal több pontot gyűjtött csapattársánál. Ez még akkor is megsüvegelendő, ha hozzátesszük, hogy Leclerc Monacóban a pole pozícióból még elindulni sem tudott, a Magyar Nagydíjon pedig kifejezetten jó helyzetbe kerülhetett volna, ha Lance Stroll nem üti ki őt az első kanyarban. Sainz is pozitívan értékeli az elmúlt hónapokat, ezzel együtt lát még magában fejlődési lehetőséget.
Fél szezon elteltével kijelenthetem, elégedett vagyok azzal, ahogyan megküzdöttem a feladattal
– szögezte le. – A sebesség már az elejétől megvolt, de azon még mindig dolgoznom kell, hogy egy teljes hétvégén rendszeresen összeálljon minden, [hiszen] a kiegyensúlyozottsággal lehet pontokat szerezni. Remélem, hogy ez idővel javul, a Francia Nagydíj óta eltelt hétvégéken mindenesetre sikerült megoldanom.”
Sainznak ez már a harmadik csapatváltása volt a Forma-1-ben, hiszen 2017-ben a Toro Rossótól a Renault-hoz, bő egy évvel később pedig Enstone-ból a McLarenhez szerződött. A négyszeres dobogós szerint az ekkor megszerzett rutin most hasznára válik.
„Fiatalkorom óta jól tudtam alkalmazkodni – magyarázta. – Számomra mindig is kihívást jelentett, hogy egy új autóval vagy egy másik kategóriában minél gyorsabb legyek, ez a DNS-em része. A tapasztalat szintén segített: a Forma-1-ben háromszor váltottam csapatot, és tudom, hogy ez milyen nagy feladat. Megvoltak a mélypontjaim, amikor a Toro Rossótól a Renault-hoz, illetve a Renault-tól a McLarenhez igazoltam.”
Sainz teljesítménye főleg azokhoz képest látványos, akik szintén csapatot váltottak. Elsősorban az ő helyére érkező Daniel Ricciardóval összehasonlítva hatalmas a kontraszt, hiszen a tavalyig a közvélemény által igen magas polcra helyezett ausztrál pilóta nem tudja felvenni a versenyt azzal a Lando Norrisszal, akit elődje mindkétszer legyőzött. A spanyol versenyző azonban megvédte őt, valamint a hozzá hasonló cipőben járókat.
Eltarthat néhány futamig, amíg az ember megszokja az új autót, és a legtöbbet kihozza belőle
– folytatta. – Erről az előző átigazolásaim alkalmával is beszéltem, de senki nem hitt nekem igazán, mindenki azt mondta, hogy Forma-1-es pilótaként ezt meg kell tudni oldani. Mindig vannak csapatváltások, de az emberek csak most eszméltek erre rá, mivel négy vagy öt versenyző szerződött más istállóhoz, és nem volt olyan gyors, mint az [új] csapattársa. Mostanra mindenki megértette, hogy ez nem annyira egyszerű, főleg akkor, ha az ember olyan pilóta ellen küzd, aki jól ismeri az autót és a csapatot.”
Sainz nemcsak Leclerc és Norris, hanem Max Verstappen csapattársaként is kipróbálhatta magát. Utóbbi mára egyértelműen szupersztárrá nőtte ki magát, a monacói pilótát mindig is az egyik legnagyobb tehetségnek tartották, és az idei évben a McLaren pilótája is hasonló státuszba került. Sainzot azonban soha nem helyezték erre a szintre, pedig szerinte mindhármukkal felvette a versenyt.
Ha az ember aláír egy szerződést a Ferrarival, akkor valamit biztosan jól csinált a pályafutása során
– vélekedett. – Mindig úgy éreztem, hogy a csapataim megbecsülnek, a Toro Rossótól kezdve a Renault-n keresztül a McLarenig, még azután is, hogy elhagytam őket. Kíváncsi vagyok, hogy a közvélemény miért gondolja azt, hogy én árnyékban vagyok. Függetlenül attól, hogy ki ellen vezettem, legyen az Max, Nico [Hülkenberg], Lando vagy Charles, soha nem éreztem, hogy lassabb lennék nála, vagy hogy nem tudok megtenni olyat, amit ő igen. Mindegyiküket megvertem, és mindig a végsőkig hajszoltam őket. Én ezt elismerésként értékelem.”
Bár a pontversenyek végeredményét figyelembe véve nem igaz, hogy Sainz mindegyiküket legyőzte volna, hiszen Verstappentől és Hülkenbergtől is kikapott, ám az megállja a helyét, hogy egyikük ellen sem vallott szégyent. Ez pedig nagy szó, ráadásul a spanyol versenyző elmondása szerint ezek a párharcok őt is jobb versenyzővé tették.
Max, Lando és Charles az én megítélésem szerint is a legjobbak közé tartoznak, és szeretek ellenük versenyezni.
Emellett általuk én is jobb pilótává váltam, ennek köszönhetően pedig elég magabiztos lettem ahhoz, hogy bárkivel megküzdjek a Ferrarinál. Ha megfelelően be tudok illeszkedni a csapatba, és képes leszek jól beállítani az autót, akkor senkitől sem kell tartanom.”