Akár az egyéni, illetve a konstruktőri világbajnokság kimenetelét is eldöntheti, hogy a Red Bullnál mindkét autóban jelentősen megsérült az egyik erőforrás. Max Verstappen motorja a Lewis Hamiltonnal történt silverstone-i ütközés következtében sérült meg, míg Sergio Pérezét Valtteri Bottas tette tönkre a hungaroringi rajtbalesetben.
Csütörtökön még arról volt szó, hogy mindkét pilóta esetében szükség lesz egy negyedik motorra, ami rajtbüntetést von maga után. Péreznél valóban ez a helyzet, ám Verstappen kapcsán a Honda technikai igazgatója árnyalta a képet.
Ami Max erőforrását illeti, úgy döntöttünk, hogy nem használjuk versenyzésre, Checóé pedig teljesen tönkrement
– nyilatkozta Tanabe Tojoharu az FIA pénteki sajtótájékoztatóján. – Max esetében bizonytalanok vagyunk, hiszen ha kicserélünk néhány alkatrészt, akkor talán tudjuk normálisan működtetni. Azonban biztonsági szempontból a sérülés túl nagy ahhoz, hogy [jelenlegi állapotában] versenyezzünk vele.”
A japán szakember konkrétumokat nem említett, de elmondta, olyan alkatrészeket kellene kicserélni, amelyeket az FIA szabályzata tilt, vagyis a változtatás büntetést vonna maga után. Úgy tűnik tehát, hogy Verstappen semmiképpen nem kerülheti el a hátrasorolást, csupán az a kérdés, hogy a Honda ezt milyen formában oldja meg.
A helyzet pikantériája, hogy mindkét versenyző önhibáján kívül szenvedte el azt a balesetet, amiben a motorja jelentős mértékben megsérült, ráadásul Verstappen és Pérez esetében is a rivális Mercedes egyik pilótája volt az elkövető. Tanabe felvetette, hogy esetleg
változtatni kellene az előírásokon annak érdekében, hogy a vétlen fél ne bűnhődjön többszörösen.
„Mi a Hondánál természetesen tiszteletben tartjuk az erőforrásokra vonatkozó előírásokat, amelyek hosszú időn keresztül megszerzett tapasztalatokon alapulnak. Azonban, elnézve a helyzetünket, szerintem lenne lehetőség felülvizsgálni a szabályokat.”
Tanabe olyan megoldást javasol az ehhez hasonló szituációkban, hogy a szenvedő fél motorjának gyártója kérvényt nyújthasson be az FIA felé azzal a céllal, hogy bizonyos elemeket büntetés nélkül kicserélhessenek. Elképzelése szerint mindezt az összes motorszállító, valamint a Nemzetközi Automobil Szövetség képviselői tárgyalnák meg, hogy milyen ítélet szülessen az adott ügyben.
„Meg tudnánk vizsgálni a balesetet, illetve a becsapódással kapcsolatos adatokat, valamint a karosszéria és az erőforrás sérülésének [mértékét], majd mindent egybevetve vitathatnánk meg a motorgyártók által benyújtott, alkatrészcserére vonatkozó kérvényt – folytatta Tanabe. – Figyelembe véve a jelenlegi gazdasági helyzetet, illetve a sportág fenntarthatóságát, szerintem lenne értelme átgondolni az ilyen dolgokat. Ugyanakkor nagyon is tiszteletben tartjuk a szabályokat.”
Verstappennek már a Magyar Nagydíjra be kellett szerelni a harmadik erőforrást, amit a belgiumi hétvégén is igénybe vesz.
A holland pilótát megkérdezték, hogy szükség lesz-e negyedik motorra, ám a csütörtöki sajtótájékoztatón kijelentette, hogy erre egyelőre nem tud válaszolni. Hozzátette, a csapat vizsgálja, hogy adott esetben melyik helyszínen lenne érdemes bevállalni a rajtbüntetést.