Nyikita Mazepin az idei szezonban már többször felhívta magára a figyelmet nem éppen sportszerű megmozdulásaival. A Haas orosz pilótája rendszerint az utolsó pillanatban változtat irányt védekezés közben, amivel legtöbbször csapattársát, Mick Schumachert sodorja veszélybe, hiszen az esetek többségében az amerikai istálló autói csak egymás ellen versenyeznek. Szocsiban azonban a büntetéseknek és Mazepin jó rajtjának köszönhetően mások is az orosz mögé kerültek, Cunoda Juki pedig kis híján megitta ennek a levét.
Verstappen, Leclerc, Giovinazzi és Bottas büntetésének köszönhetően Mazepin a 15. helyről, közvetlenül csapattársa mögül vághatott neki az 53 körös versenynek, a pálya tiszta oldalát kihasználva pedig remek rajtot vett, és egy ideig a 12. helyen is haladt. A kerékcseréig veszített néhány helyet, majd a kiállása után rövidesen az utolsó pozícióba esett vissza.
Amikor a 15. körben már a 19. helyen haladt, megérkezett mögé az Alpha Taurival a szintén korábban cserélő Cunoda.
A japán a pálya egyik leggyorsabb pontján, a 13-as kanyar előtti DRS-zónában támadta az oroszt, és balról akart elmenni mellette, Mazepin azonban az utolsó pillanatban az útjába rántotta a Haast.
A rádióban káromkodó Cunodának három választása volt: nekimegy a falnak, nekimegy Mazepinnek, vagy a fékre lép. Szerencsére utóbbi mellett döntött. Az előzés a következő körben már összejött, Cunoda ugyanott próbálkozott, Mazepin pedig ismét agresszívan balra mozdult, az Alpha Tauri viszont ezúttal már jobbról kerülte őt.
Mazepin veszélyes manővere az FIA előtt sem maradt észrevétlen, és bemutatták érte a fekete-fehér zászlót az orosznak, ami tulajdonképpen az utolsó figyelmeztetést jelenti a kizárás előtt.
Ha még egyszer bárki ellen hasonlót követett volna el, a versenyigazgató szégyenszemre a bokszba parancsolta volna őt.
„A 12-es kanyaron áthaladva történt. Annyira későn keresztezte Juki útját, aki DRS-sel előzte. Ez egyike azon dolgoknak, amelyekre már néhányszor felhívtuk a figyelmet, és korábban is bemutattuk érte a fekete-fehér zászlót.
Ez sportszerűtlen viselkedés, és olyasmi, amit nem fogunk tolerálni"
– nyilatkozta Michael Masi versenyigazgató.
Mazepinnek persze nem ez volt az első meredek húzása, Bakuban hasonlót követett el Mick Schumacher ellen, aki szintén nem volt messze attól, hogy 300-nál a falra kenődjön, majd Zandvoortban kis híján a bokszba kergette az őt támadó németet. Ezekért a megmozdulásokért nem büntették az oroszt, számos egyéb esetért (feltartás, kék, illetve sárga zászló figyelmen kívül hagyása) viszont igen, a versenyigazgató ennek ellenére nem aggódik az alkalmassága miatt.
„Valószínűleg meglátogatta már néhányszor a felügyelőket, de ha megnézzük, valószínűleg más versenyzők is voltak már ennyiszer ott, vagy még többször is.
Nem gondolom, hogy bármi aggodalomra okot adó lenne ebben.
Minden esetet magában vizsgálunk. Ha ki kell vizsgálni, akkor a felügyelők nyilván ki fogják a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján, majd eldöntik, hogy szükséges-e büntetés vagy sem" – mondta Masi, aki azt a felvetést is elhessegette, hogy a riválisok számtalanszor fejezték már ki aggodalmukat Mazepin stílusa miatt. A versenyigazgató szerint mind a 20 pilótának eltérő a vezetési stílusa, ők pedig az alapján ítélik meg az eseteket, hogy mi történt.
Mazepinnek már szombaton sikerült különlegeset alkotnia azzal, hogy a Q1-ben 3,934 másodperccel maradt el Mick Schumachertől, miközben mindkét versenyző ugyanolyan gumin, egy időben volt kint a pályán. Az orosz pilóta ezt azzal magyarázta, hogy eltérő stratégián volt a csapattársához képest. Ez a valóságban annyit tesz, hogy egy körrel később állt ki friss abroncsokért.
„Eltérő stratégiát alkalmaztunk, mert nem voltunk benne biztosak, hogy miként fognak működni a gumik. Spában csak két körig működtek, itt viszont ötig is. Az edzés felénél nagyon jó volt a tempóm, amint a gumik elkezdtek működni. A végén viszont csak két köröm volt, és nem tudtam működésre bírni az abroncsokat. Lehettünk volna egy-két hellyel előrébb, ami nem változtatott volna sok mindenen."
Mazepin a Q1 végén 1:53.764-nél állította meg a stoppert, miközben Schumacher 1:49.830-at autózott. A német pilótának szemmel láthatóan nem volt akkora gondja a gumik felmelegítésével, mert az új abroncsokon már az első mért köre is 1:52.116 volt, azaz még azzal is több mint 1,5 másodperccel verte volna Mazepint.