Az F1-es szezonok második fele kicsit mindig arról szól, hogy a csapatok túllépik a maximálisan megengedett limitet az egyes motorkomponensekből, ami miatt rajtbüntetést kapnak. Ezt látva többen is nehezményezik, hogy az FIA az elmúlt években nemhogy enyhített volna a szabályokon, de még szigorított is rajtuk.
Ennek következtében jelenleg a belsőégésű motorból, a turbófeltöltőből, valamint a mozgási- és a hőenergia-visszanyerő rendszerből autónként három, míg az energiatárolóból és a vezérlőelektronikából kettő darab áll a csapatok rendelkezésére, ha bármelyikből is túllépik a határt, akkor biztosan büntetéssel kell szembenézniük. Marcin Budkowski úgy véli, minden elem esetében érdemes lenne növelni a maximumot, vagy legalábbis megvitatni ezt a lehetőséget.
Ha a három és kettő helyett négy és három lenne, akkor valamivel kevesebb büntetést látnánk
– idézi az Alpine technikai igazgatóját a GPFans.com. – Ezzel együtt ebben az esetben több kockázatot vállalnának a motorok tervezése során, és fel kellene használniuk egy ötödiket. Ez egy véget nem érő dolog. de valahol húzni kell egy vonalat. Kétségtelen, hogy a négy, illetve három [erőforráselem] alkalmasabb lett volna az idei szezonra, kevesebb büntetés lett volna. Ezt a vitát azonban az F1-es bizottságnál, és az ehhez hasonló szervezeteknél kell lefolytatni.”
Az USA Nagydíjon több pilótát is hátrasoroltak motorcsere miatt, többek között az enstone-iak versenyzője, Fernando Alonso is erre a sorsra jutott. Bár a rendszer mára sokkal átláthatóbbá vált ahhoz képest, amikor a McLaren-Honda autói összesen 105 helyes büntetést kapta a 2015-ös Belga Nagydíjra, de többen még így sincsenek kibékülve az ilyen jellegű szankciókkal.
„Ez egy szubjektív kérdés. Néhányan utálják a rajtbüntetéseket, olyannal pedig még nem találkoztam, aki ennek rajongója lenne. Azonban a másik oldalon is voltam az FIA-nál, majd egy csapatnál, és évekig kerestem egy, a jelenleginél jobb alternatívát, de nem találtam – utalt arra, hogy korábban az F1 technikai részlegét irányította a Nemzetközi Automobil Szövetségnél. –
Ez persze nem azt jelenti, hogy nincsen.”
Ráadásul könnyen lehet, hogy a következő években még lejjebb viszik a limitet, ami vélhetően még több büntetéssel járna. Ez ellen szólalt fel Christian Horner, aki Budkowskiéhoz hasonló álláspontot képvisel.
„Soha nem voltam a kettő vagy a három motor rajongója – jelentette ki. – Szerintem az ember általában úgyis négyet használ el, szóval ezt meg kell vizsgálnunk. Ami a jövőt illeti, szó van arról, hogy a motorok száma kettőre csökken, ami szerintem hiba lenne. Egy észszerű egyensúlyra van szükség.”
A büntetések az F1 élcsapatait is jelentős mértékben érintik: Valtteri Bottas már a hatodik belsőégésű motorjánál tart, de Lewis Hamilton és Max Verstappen is túlesett már egy-egy büntetéssel járó cserén. A Mercedesnél ráadásul megbízhatósági problémák léptek fel, ami akár a világbajnokságot is eldöntheti, ám az F1 versenyigazgatója nem tartja aggályosnak a helyzetet.
„A dolognak része, hogy az összes csapat ugyanazon szabályok szerint versenyez – kezdte. – Mindannyian tisztában vannak vele, hogy hány erőforrás, váltó, kipufogó és más elem áll rendelkezésükre, és mindenkinek ugyanazok a feltételek adottak, hogy megértsék, mit kell tenniük. A csapatok, különösen a bajnoki küzdelemben szereplők mindig megpróbálnak akkora előnyt szerezni, amekkorára csak szükségük van, legyen szó a motor, a váltó vagy éppen aerodinamikai elemek fejlesztéséről.”