Ahogy közeledünk az átfogó szabályváltozást hozó 2022-es szezon felé, egyre több versenyzőnek lesz tapasztalata arról, hogy milyenek lesznek a jövő évi autók. Persze a valóságban csak a következő idény előtti teszteken fogják majd először kipróbálni a teljesen új alapokra helyezett kocsikat, de a szimulátorban már most van, aki vezetett 2022-es autót, noha még nem a végleges modellt. Lando Norris is ezek közé a pilóták közé tartozik, az első benyomásai alapján pedig a jelenlegi versenygépekhez szokott versenyzőknek nem lesz könnyű dolga jövőre.
A 2022-es szabályokat úgy alkották meg, hogy az autók közelebbről tudják majd követni egymást, ám a változtatásoknak köszönhetően valószínűleg nehezebben vezethetőek lesznek.
Vezetési szempontból nagyon más autó, bizonyos szempontból pedig nem olyan jó, mint az idei
– nyilatkozta a McLaren 2022-es modelljének prototípusát a szimulátorban már vezető Norris az Autosportnak. – Ugyanakkor remélhetőleg minden csapat esetében ugyanez a helyzet. Meglátjuk, jelenleg nincs értelme csodálatosnak vagy borzalmasnak minősíteni. Egyszerűen csak a lehető legjobb
munkát kell végezni, és akkor remélhetőleg jövőre jó autóval érkezünk meg a téli tesztekre." Persze a következő idényig hátralevő időszakban még rengeteget fognak változni a csapatok autói, és ahogy optimalizálják azokat, úgy javulhat a kezelhetőség is.
„Az egyetlen autó, amit eddig láttunk, a Silverstone-ban bemutatott volt – utalt Norris az F1 által létrehozott modellre. – A gyárban levő autó még nem is autó, csupán rajzok. Szerintem jó néhány hónapig még nem is fogjuk látni, bizonyos módon talán egészen a jövő évig nem. Láttunk néhány tervet, de minden héten jön valami új, valami más, mert olyan sok a különböző dolog az autóval kapcsolatban. Könnyű hétről hétre változtatásokat elvégezni és gyorsabbá tenni a kocsit."
Hogy pontosan miért lehet majd nehezebb a pilóták dolga jövőre, azt több tényező együttesen határozza meg. Egyrészt jelentősen átalakul az aerodinamika, a csapatoknak jobban meg lesz kötve a keze, így Jan Monchaux, az Alfa Romeo technikai igazgatója szerint „még ha az összes csapat nagyon kreatív is lesz", akor is „küszködni fogunk azzal, hogy a specifikus aerodinamikai karakterisztikákra akkora ráhatásunk legyen."
Magyarán az aerodinamikai fejlesztések segítségével kevésbé fognak tudni játszadozni a csapatok, amelyeknek azzal is meg kell küzdenie, hogy 752 kg-ról 790 kg-ra nő a minimumsúly (a további növekedés is valószínűnek tűnik), így a 2022-es kocsik lomhábbak lesznek és az irányváltásokat sem fogják olyan jól kezelni, mint a jelenlegi modellek.
A helyzetet pedig az is rontja, hogy a súlynövekedés egy része a rugózatlan súlyt érinti, hiszen a kerekek tömege lesz nagyobb.
„A gumik és a felnik is sokkal nehezebbek lesznek, a rugózatlan súly pedig bonyolultabbá teszi a menetstabilitást" – nyilatkozta Monchaux a Racefans-nek.
A szabálymódosítások pedig megkötik a csapatok kezét abban is, hogy a felfüggesztéssel ellensúlyozzák a helyzetet. „Komoly változások jönnek a lengéscsillapításban, többé nem lesz hidraulikus felfüggesztés, úgyhogy minden, ami az útfekvéssel kapcsolatos, rosszabb lesz” – vetítette előre a technikai igazgató, aki szerint az új generációs kocsik összességében hálátlanabbak lesznek a pilótákkal.
„Összességében úgy gondolom, hogy ha az autók specifikus jellemzői kevésbé lesznek ellenőrzés alatt, vagy nem lesz akkora a működési tartományuk, mint most a nagy toldalékszárnyaknak, bargeboardoknak és a többinek köszönhetően, valamint ehhez hozzájön a rúgózatlan súly növekedése és az egyéb változások, akkor az autókat nehezebb lesz vezetni. Különösen igaz lesz ez a szeles és az extrém körülmények között."