SAO PAULO, BRAZIL - NOVEMBER 13: Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 leads Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda and the rest of the field into turn one at the start during the sprint ahead of the F1 Grand Prix of Brazil at Autodromo Jose Carlos Pace on November 13, 2021 in Sao Paulo, Brazil. (Photo by Lars Baron/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke szerint Lewis Hamilton brazíliai sprintfutamon bemutatott felzárkózása újabb érve a fordított rajtrácsos versenyek bevezetése mellett. Lando Norris, a McLaren pilótája is változtatna, ő a második szabadedzés helyére hozná vissza a legutóbb 2005-ben alkalmazott időmérős lebonyolítást.
A Sao Pauló-i Nagydíjjal megvolt a Forma-1 harmadik, egyben idei utolsó sprintfutamos hétvégéje. A 2021-ben még csak tesztjelleggel bevezetett újítás a rajongók körében nem aratott osztatlan sikert, ennek ellenére jövőre még több helyszínen alkalmazni fogják. Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója nem zárja ki, hogy ezt valamilyen módosítással, például a sprintért kiosztott pontok növelésével teszik, a Ferrari csapatfőnökének azonban más javaslata is van.
Azt az idei három, Silverstone-ban, Monzában és Brazíliában rendezett sprint egyaránt megmutatta, hogy valamilyen rendkívüli esemény kell ahhoz, hogy ne silányuljon vonatozássá a 100 km-es futam. Legutóbb Lewis Hamilton büntetése volt ez az esemény, aminek köszönhetően végignézhettük, ahogy a hétszeres világbajnok a 20. helyről feljön az ötödikre.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke szerint Hamilton felzárkózása mutatta meg, hogy miért lenne jó bevezetni a régóta pedzegetett fordított rajtrácsos sprintversenyeket. „Szerintem igen, [Hamilton példája újabb érv a fordított rajtrács mellett], mivel annyi előzés történt és nagyon szórakoztató volt.
Szerintem tényleg meg kellene fontolunk, hogy a sprintfutamos hétvégéken alkalmazzuk. Látva, hogy mi történt, szerintem vitatkozni sem kell ezen"
– mondta a svájci olasz.
Daniel Ricciardo szerint viszont ezzel az az alapelv sérülne, hogy mindig a legjobb nyer, hiszen adott esetben megtörténhet, hogy valaki az első helyről indulva végez az élen úgy, hogy nem a teljesítménye alapján indulhatott onnan. „Ne értsenek félre, az, hogy Lewis a mezőny végéről rajtolt, még izgalmasabbá tette a versenyt a nézőknek. Ebben biztos vagyok.
A sprintfutam profitált ebből, nem is lehetett volna izgalmasabb, de én kitartok amellett, hogy a győzelem az győzelem
– nyilatkozta az ausztrál. – Tudom, hogy ez csak egy sprintfutam, így kisebb az értéke, de továbbra is úgy érzem, hogy a legjobb pilótának kell elsőként átszelnie a célvonalat. Nem vagyok benne biztos, hogy jó, ha valaki azért lesz első, mert az utolsó helyre kvalifikált. Nem tudom, ez mennyire tudná elégedetté tenni az embert."
A sprintfutamokat az a vád is érte, hogy a versenyzőknek nincs túl nagy motivációja kockáztatni, hiszen pontokat csak az első három kap, egy esetleges ütközés viszont megpecsételi az illető vasárnapi futamát is. Lando Norris, a McLaren másik pilótája ezt úgy oldaná meg, hogy lényegében különálló nappá tenné a szombatot, azaz eltörölné a pénteken életbe lépő parc fermé miatt ilyenkor értelmetlenné váló második szabadedzést, a helyére pedig a 2003 és 2005 között látott, egyenkénti indításos időmérőt tenné.
Talán azt szeretném megváltoztatni, hogy a pénteki időmérő a szombati helyett a vasárnapi verseny rajtsorrendjéről döntsön, majd legyen egy egykörös időmérő szombat reggel a sprintversenyre.
Egy olyan egykörös időmérő, mint régen. Szerintem az izgalmas lenne a mostani második szabadedzés helyett. Ezzel a szombat egy különálló nap lenne, a sprint pedig nem jelentene semmit a vasárnapi futamra nézve."