Jövőre alapjaiban fog megváltozni a Forma-1 képe, hiszen érkeznek a teljesen új alapokra helyezett, a leszorítóerejük nagy részét a kocsi alatt futó csatornákkal előállító új generációs autók, amelyek nem mellesleg jelen állás szerint 40 kilóval lesznek nehezebbek, mint a mostani, a pilóták által már így is túl nehéznek és túl nagynak tartott versenygépek. Erre a problémára ugyan egyelőre nem kínálnak megoldást az új autók, viszont legalább hasonlóan gyorsak lesznek a mostaniakhoz, négy év múlva pedig már a méretük is csökkenhet.
Pat Symonds, az F1 technikai igazgatója nemrég meglepő kijelentést tett, és közölte: a 2022-es autók mindössze fél másodperccel lesznek lassabbak a mostani, minden korábbinál gyorsabb kocsiknál. Erre azért húzhatták fel sokan a szemöldöküket, mivel korábban az volt az általános nézet, hogy az F1 jelentősen lassulni fog az új szabályokkal, mivel az új autók nehezebbek lesznek, és a kerekek is változnak, ami szintén csökkentheti a kanyartempót.
Otmar Szafnauer, az Aston Martin (akkor még Racing Point) csapatfőnöke 2019-ben, az új szabályok véglegesítésekor például azt jósolta, hogy igen jelentős, 5-7 másodperces visszaesés várható a köridőkben.
Symonds kijelentése után azonban módosította korábbi álláspontját, és jelezte, valóban a korábban véltnél jóval kisebb lassulás várható.
„Pályafüggő lesz. Néhány pályán azonos szinten leszünk az idei évvel, más pályákon pedig lassabbak leszünk – nyilatkozta az amerikai szakember a Racefans-nek. – Az öt-hét másodperces becslésem még azelőtt született, hogy belevetettük volna magunkat a fejlesztésekbe. Szerintem ennél sokkal közelebb leszünk, még azokon a pályákon is, ahol nem érjük el az idei szintet.
Egyes helyeken fél másodperc, másokon egy-két másodperc lesz a különbség."
Mindez azért nagy szó, mert a jelenlegi generációs, 2017-ben bevezetett autók minden korábbi rekordot megdöntöttek, és a valaha volt leggyorsabb autókká váltak az F1 történetében. A 2022-es kocsik ráadásul úgy őrizhetik meg ezt a tempót, hogy könnyebb lesz velük követni a másikat, azaz jelentősen javíthatnak a versenyzés színvonalán.
Egy problémát ugyanakkor nem orvosolnak majd a jövő évi modellek: a pilóták régóta hangoztatják, hogy
a jelenlegi autók túl nagyok és nehezek, így hiába rendkívül gyorsak, nem annyira élvezetes vezetni őket, mint a hibrid éra előttieket.
Ennek a 2017-ben megnövelt szélesség és a súlynövekedés az oka, a jelenlegi kocsik ugyanis jó egy méterrel hosszabbak (a hosszra vonatkozóan nincs előírás), mint mondjuk a 90-es években használt, 600 kiló körüli súlyú modellek. Nem véletlen, hogy Lewis Hamilton „hajónak" nevezte a 2017-es Mercedest, amikor először megpillantotta.
A kisebb és ezáltal agilisabb autók azonban egyelőre nem térnek vissza, ám ez nem jelenti, hogy nem is fognak, a legkorábban 2025-ben, de lehet, hogy csak 2026-ban érkező új motorszabályok mellett az F1 ugyanis azt is tervezi, hogy változtat ezen.
A súlyt azonban valószínűleg nem fogják tudni jelentősen csökkenteni.
„Mint tudják, új erőforráson dolgozunk 2026-ra, amelyhez új autók is társulnak, a legfontosabb célkitűzésinek közé pedig annak megvizsgálása is beletartozik, hogy csökkenthetünk-e a kocsik súlyán – nyilatkozta Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója. – Ez a hibrid autók és a jelenleg biztonsági előírások mellett kihívást jelent. Lehet könnyebb autónk? Az biztos, hogy kisebb igen, ebben hiszünk. A 2026-os specifikációval valós esély mutatkozik arra, hogy kompaktabb autók szülessenek."