BAHRAIN, BAHRAIN - DECEMBER 06: Alexander Albon of Thailand driving the (23) Aston Martin Red Bull Racing RB16 leaves the garage to make his way to the grid before the F1 Grand Prix of Sakhir at Bahrain International Circuit on December 06, 2020 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Honda motorfejlesztését irányító szakember úgy véli, a riválisok kommunikációja, miszerint utolérték a tavalyi motorjuk teljesítményét, nem felel meg a valóságnak. Aszaki Jaszuaki szerint az új üzemanyag miatt egyértelműen csökken a teljesítmény, de egy pozitívumot is megemlített.
A 2022-es szezon előtt az F1-es közvéleményt kétségtelenül az a kérdés izgatja a legjobban, hogy az egyes csapatok mit hoznak ki az új technikai szabályokból. Ennek következtében valamelyest háttérbe szorul, hogy a motor, pontosabban az üzemanyag esetében is változtak az előírások, aminek szintén lehetnek következményei az erősorrendet illetően.
Az idei szezontól kezdve ugyanis az FIA környezetbarátabb, E10-es üzemanyagot ír elő, vagyis tíz százaléknyi etanolt kell tartalmaznia. Korábban a Mercedes, a Ferrari és a Renault erőforrása által hajtott Alpine háza tájáról is biztató hírek érkeztek, és a hírek szerint akár már kompenzálhatták is a szabályváltozásokból eredő teljesítményveszteséget. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója ellenben arról számolt be, hogy a Honda ereje egyelőre elmarad a 2021-es motorétól, de az osztrák szakember már akkor is optimista volt.
A japánok szakemberének szavai alapján lehetséges, hogy azért, mert valójában az ellenfelek is küszködhetnek.
„Ez titok – válaszolta Aszaki Jaszuaki, a Honda 2022-es motorjának fejlesztését irányító mérnök azAutosportnak arra a kérdésre, hogy pontosan mekkora veszteséggel számolnak– Úgy tűnik, hogy a többi gyártó azt mondja, hogy ugyanolyan [erős] lesz, de épp ellenkezőleg: az ilyen nyilatkozat azt jelenti, hogy nehéz ugyanazt a teljesítményt elérni, mint tavaly.”
Azt már eddig is lehetett tudni, hogy az E10-es üzemanyag hátráltatni fogja a motorszállítókat, ám a japán szakember szerint mindezt nehéz vagy lehetetlen kompenzálni. Azt ugyanakkor ő is elismerte, hogy egy pozitív oldala mindenképpen van a szabályváltozásnak.
„Az jelenti a legnagyobb [kihívást], hogy hogyan reagálunk az E10-es üzemanyagra – magyarázta. – A motor szerkezete már adott, így végrehajtottunk néhány változtatást, hogy a legjobbat hozzuk ki az E10-es üzemanyagból, aminek köszönhetően csökken a teljesítmény és az energia. Ez az alkoholos üzemanyagok jellemzője. Másrészről a régi üzemanyag rendellenes égését most már könnyebb lesz ellenőrizni.
A maximális hatékonyságra törekszünk, de az E10-es üzemanyaggal a motorerő és az energiatermelés mértéke is csökken.”
A Honda a 2021-es idényre fejlesztett teljesen új motort, mostanra viszont nem várhatóak akkora módosítások. Mindezek ellenére a folyamat így sem volt rövid, éppen ezért kulcsfontosságú volt, hogy időben elkezdjék a munkálatokat.
„Mindig vannak apró részletek és korrekciók, ha problémák lépnek fel, de ha a tavalyi év végére nem alakítottuk volna ki a koncepciót vagy nem raktuk volna le az alapokat, akkor erre a szezonra nem készülnénk el időben” – szögezte le Aszaki.