A Kanadai Nagydíj hétvégéje előtt nagy port kavart az FIA technikai direktívája, amely az autók pattogását igyekezett mérsékelni. Számos pilóta és csapatfőnök felháborodott a szezon közbeni változtatásokon, mondván, hogy az istállók viszonylag egyszerűen meg tudnák oldani a problémát.
Bár a montreali hétvégén még nem ellenőrizték annyira szigorúan az autókat ezen a téren, valószínű, hogy ez a közeljövőben változni fog. Az eddigi futamok alapján könnyen lehet, hogy mindez a Mercedesnek árthat a legtöbbet, melynek mindkét pilótája határozottan felemelte a hangját a változtatásért. Amennyiben ugyanis nem találnak olyan beállításokat, amelyek megfelelnek a technikai direktívában foglaltaknak, úgy meg kell emelniük az autók hasmagasságát, ami jelentős leszorítóerő-veszteséggel jár.
A Red Bull tanácsadója szerint a brackley-i istálló terve, miszerint az FIA-tól várnak segítséget, nem jött be.
„Pontosan – válaszolta Helmut Marko azAutosportnak arra a kérdésre, hogy a Mercedes az ellenkezőjét érte-e el annak, amit akart. –Németül azt mondjuk, hogy »der Schuss ging nach hinten los« [a lövés visszafelé sült el – a szerk.]. Szóval ez lényegében visszaütött a Mercedesre.”
Az FIA lépése ellen pont a Red Bull pilótája, a világbajnokságot vezető Max Verstappen szólalt fel az egyik leghangosabban. Az osztrák szakember egyetért versenyzőjével, és a szövetségnek szerinte sem kellene beavatkoznia ebbe az ügybe.
Teljesen egyetértek Maxszal, nem helyes szezon közben ilyesmin változtatni
A 79 éves szakember nyilvánvalóan a Mercedesre utalt, és bár nem kizárólag a csillagosok versenyzői panaszkodtak a rázkódásra, az tény, hogy a legnagyobb médiafigyelmet Lewis Hamilton és George Russell kijelentései kapták. Emellett ráadásul rengeteg részlet nem egyértelmű. „Szerintem túl sok olyan paraméter van, amely nem világos – jelentette ki Marko. – Szóval úgy vélem, az FIA-nak újabb pontosítással kell előállnia.”
Carlos Sainz már jóval korábban felvetette, hogy a pattogásnak hosszú távú kockázatai is vannak, az Azeri Nagydíj után pedig számos versenyző fogalmazott meg hasonló véleményt. Max Verstappen szerint ugyanakkor más sportágak sem biztonságosak ezen a téren.
„Rengeteg olyan sportág van, ahol szerintem [hosszú távon] sérül a test – kezdte. – Amikor az ember befejezi a pályafutását, nem lesz ugyanolyan, mint húszévesen, egyszerűen ez van. A futballistáknak problémáik vannak a térdükkel mindenféle sérülés miatt, egy motokrossz- vagy MotoGP-versenyzőnek pedig rengeteg csontja törik el. Mindig fel lehet tenni a kérdést, hogy »ez a legbiztonságosabb dolog, amit tehetünk?«
Nem, de mi hajlandóak vagyunk kockázatot vállalni, ez a mi sportágunk, ez az, amit szeretek csinálni.”
Persze a címvédő sem tartja ideálisnak a helyzetet, ugyanakkor ő pont egy olyan autóban ül, amely esetében többé-kevésbé sikerült kiküszöbölni a jelenséget. Éppen ezért úgy véli, hogy ha ők me tudták oldani, akkor más istállóknak is képesnek kellene lenniük erre.
„Az biztos, hogy a pattogás jelenlegi [mértéke] nem jó, és szerintem nem helyénvaló – fogalmazott. – Egyes csapatok azonban sokkal jobban tudják kezelni ezeket a dolgokat, mint mások, úgyhogy meg lehet ettől szabadulni. Szóval nem hiszem, hogy túl kell dramatizálnunk a mostani történéseket.”