Toto Wolff during the Formula 1 Pirelli GP of Spain, held at the Circuit de Barcelona Catalunya, in Barcelona, on 21th May 2022. (Photo by Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto)
-- (Photo by Urbanandsport/NurPhoto) (Photo by Urbanandsport / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
A pattogás körüli hercehurca kelti a feszültséget az F1 háza táján. Toto Wolff politikai játszmával vádolja az ellenfeleket.
Az autók pattogásának szabályozására készülő tervek felkorbácsolták az indulatokat a Forma-1-ben. Bennfentes értesülések szerint a csapatfőnökök szombati találkozóján a békésnek eddig sem nevezhető hangnem kifejezetten ingerültté vált, és a Mercedes részéről Toto Wolff – akinek sosem megy a szomszédba ilyesmiért – azzal vádolta meg a riválisokat, hogy sportpolitikai játszmát folytatnak.
A rázkódás két táborra osztotta a mezőnyt: a jelenség által jobban érintett istállók változásokat akarnak, míg a másik oldal ellenzi azokat és egyszerű, illetve jobban átgondolt megoldásokat javasol. Wolff úgy véli, a pilóták egészsége és biztonsága valóban indokolja az FIA közbeavatkozását.
„Ebben a sportban próbáljuk megtartani a megszerzett előnyt, vagy előnybe kerülni, de a helyzet egyértelműen tarthatatlanná vált" – jelentette ki.
Mindegyik csapatnál legalább egy versenyző fájdalmakról beszélt Baku után, és arról, hogy a homályos látás miatt nehezen tartották a pályán az autót.
„A csapatfőnökök manipulálják, mit mondjanak a pilóták, hogy megőrizzék a versenyképességi előnyüket és politikai játszmát vívnak, amikor az FIA előáll egy gyors megoldással, hogy legalább jobbá tegyék az autókat. Ez képmutatás, meg is mondtam nekik."
„A hosszú távú hatásokat fel sem tudjuk mérni. De szégyenteljes, hogy miközben biztonsági kockázat merül fel, manipuláció zajlik a háttérben."
A Mercedes autója pattog az egyik legdurvábban, habár őket meg azzal kritizálják, hogy a valóságosnál súlyosabbnak tüntetik fel a problémát. A csapat Montrealban a pénteki edzésnapon extra merevítőrudat rakott a padlólemezre, de a vetélytársak óvásától tartva ezt levették szombaton, mert hivatalosan nem került engedélyezésre ez a módszer a padlólemez stabilizálására.
A konkurencia részéről többen kifogásolták azt is, hogy a Mercedes hogyan készülhetett fel a pár napja kihirdetett technikai direktíva után ilyen gyorsan erre a megoldásra.
„Természetesen megkérdőjeleznek, hogy őszinte-e az álláspontom. Éppen ezért mondom, hogy nem csak nálunk van probléma" – mondta Wolff.
A Red Bull pilótája, [Sergio] Pérez jelezte, hogy 300 km/h-nál kezdődik a gond olyan következményekkel, hogy néha nem is látnak féktávon, vagy nem tudják precízen kormányozni az autót, és ez baj.
„Aztán hallunk másokat is, [Carlos] Sainzot, [Daniel] Ricciardót, [Esteban] Ocont, [Kevin] Magnussent. Nem egyetlen csapatnál van probléma, ez a szívóhatású autók tervezésének problémája. Nem elég csupán megemelni az autók alját, mert ettől nem lesz feszesebb a kocsi és az alapvető aerodinamikai folyamatok sem változnak meg."
Ezen a hétvégén, a Kanadai Nagydíjon a sebtében összeállított szabályozási terv miatt az FIA nem lép fel a túlzottan pattogó autók ellen, de a következő versenytől, az előírások pontosítása után már várható ilyesmi.