Vágólapra másolva!
Nyolc versenyhétvégével a Forma-1-es idény vége előtt Max Verstappen előnye az egyéni pontversenyben 62 pont. A közelmúlt alapján azonban a McLaren nem csupán a konstruktőrök között előzheti meg a Red Bullt, hanem Lando Norris is megszerezheti a világbajnoki címet. Ha a címvédő nem tud javulni, akkor hasonlóan szoros végjátékra lehet számítani, mint 2021-ben. Ám a McLaren úton van afelé, hogy saját maga szúrja el a dolgokat – és talán már késő is javítani. Így pedig, nevető harmadikként megérkezhet a Ferrari, és szenzációt okozva akár mindkét összetettet elviheti. A kétharmadához érkezett a 2024-es F1-szezon, ennek kapcsán elemeztük a történteket és az esélyeket.

Már a 2024-es F1-szezon előtt sem igazán volt kérdés, hogy négy csapat ki fog emelkedni a többi közül. A kérdés inkább az volt, hogy a Red Bull tud-e ismét más szint lenni, mint a Ferrari, a McLaren és a Mercedes. Az első néhány versenyhétvégén úgy tűnt, igen, és a két évvel ezelőttihez hasonlít majd az év, hiszen Max Verstappen és Sergio Pérez öt futam után lényegében hibátlanul állt, az ausztráliai "lepattanót" pedig a Ferrari szedte össze. A holland világbajnok az első hét nagydíj mindegyikén megszerezte a pole pozíciót, és ezek közül ötöt győzelemre is tudott váltani. Ám nyár elején a McLaren teljesítménye feljavult, ezzel együtt pedig valami megtört az energiaitalosoknál, így Verstappen esélyei megcsappantak, és a Red Bull konstruktőri címe is veszélybe került.

Forma-1, F1, Olasz Nagydíj, 2024, Monza, rajt, F1-szezon, Ferrari, Red Bull, McLaren, Mercedes
A négy élcsapat – a Red Bull, a McLaren, a Ferrari és a Mercedes – harcáról szól a 2024-es F1-szezon
Fotó: Andrej ISAKOVIC / AFP

Pillanatkép a 2024-es F1-szezon kétharmadánál: hogy állnak a csapatok?

Az elmúlt hat versenyhétvége úgy alakult, amire az azt megelőző két és fél évben gondolni sem lehetett. Mert az egy dolog, hogy Pérez nem csupán Verstappentől, de a közvetlen riválisoktól is rendre kikap. Emellett viszont a Spanyol Nagydíj megnyerése óta Max Verstappen egyetlen futamon sem győzött, és csupán kétszer állt dobogóra. Igaz, Spielbergben csak azért nem, mert a hajrában összeakaszkodott az egyik legjobb barátjával, Lando Norrisszal. Ám ez egy olyan törés volt, hogy 

azóta lényegében esély sem volt egy Verstappen-győzelemre, sem pedig a holland pole pozíciójára. 

A McLaren egyértelműen megtáltosodott, az addig üldözőből üldözötté váló Norris és Oscar Piastri sorra az élmezőnyben zár az időmérőkön és a futamokon is, és rohamosan közelíti a Red Bullt az összetettben. A legutóbbi, monzai versenyhétvége után a különbség már csak nyolc pont. Ám a rendkívüli Olasz Nagydíj arra is rávilágított, hogy a hátralévő nyolc futam nem feltétlenül Verstappen és Norris versenye lesz. Charles Leclerc és a Ferrari ugyanis bejelentkezett arra, hogy akár mindkét pontversenyben meglepetést okozzon.

Magyar Nagydíj, F1, Piastri, Norris, McLaren, Verstappen
A két McLaren Verstappen előtt járt az elmúlt hétvégéken
Fotó: NurPhoto via AFP / Jakub Porzycki / NurPhoto

A Red Bull konstruktőri címe: van még miben reménykednie az osztrák istállónak?

Röviden: nem igazán. Hiába van a Red Bullnak 8 pont előnye a McLarennel, 39 pont előnye a Ferrarival, és 154 pont előnye a Mercedesszel szemben, az elmúlt versenyhétvégék alapján legalább akkora fordulatnak kellene bekövetkeznie a címvédéshez, mint amekkora tavasz végén történt. 

A spanyolországi verseny után ugyanis még 93 pont volt a wokingiak lemaradása, hat futam alatt ebből dolgoztak le 85-öt. 

Igaz, hogy a Red Bull közben rájött, hogy rossz irányban történtek a fejlesztések, így megpróbálja visszaépíteni az autót arra a példányra, amely dominálta a szezon első hónapjait. Ám a McLarent így is valószínűtlen lesz legyőzni, mert a Norris-Piastri párossal valamit nagyon eltalált a csapat. 

Ráadásul a Ferrari is oda tudott érni a dobogóra az elmúlt három futamon, így az olaszokat sem szabad leírni. Fontos megjegyezni, hogy Monzában Charles Leclerc nem csupán amiatt nyert, mert az egykiállásos taktikájával a Ferrari mindenkit meglepett, hanem a monacói autójának gumijai is alig koptak, és a járműve is igencsak gyors volt. 

A Scuderia talán maga sem érti, hogyan, de a fejlesztéseinek köszönhetően egyértelműen felzárkózott: 

a Red Bull mellé-elé mindenképpen, a McLarenhez pedig szintén közel került.

Forma-1, F1, Spanyol Nagydíj, 2024, Ferrari, Charles Leclerc, Carlos Sainz
Kiegyensúlyozottság felsőfokon: Leclerc 13-szor, Sainz pedig 14-szer zárt a legjobb hat között a szezon első kétharmadában
Fotó: Thomas COEX / AFP

Hogy a Mercedesről is essen szó, a brackley-i csapat idén ugyanúgy 3 futamgyőzelemmel rendelkezik, mint a McLaren és a Ferrari, ez alapján pedig őket is az esélyesek közé lehetne sorolni. Ám, míg a Lewis Hamilton-George Russell párosnak ezenkívül 3 dobogós helyezése van, addig a wokingiaknak 12, a maranellóiaknak pedig 9, ezért van az Ezüstnyilaknak hatalmas lemaradása. Matematikai esély természetesen még van a Mercedes bajnoki címére, de ez tényleg csak matematikai, hiszen mindhárom rivális összeomlására szükség lenne hozzá.

Már Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója is beismerte, hogy noha természetesen küzdeni fognak a konstruktőri cím megvédéséért, mostantól Max Verstappen egyéni vb-címe élvez prioritást a csapatnál. A szakértők jelentős része arról beszél, hogy 

innen a McLaren csak elveszítheti az 1998 óta áhított konstruktőri bajnoki címet. 

Ráadásul, hacsak Pérez meg nem táltosodik, a wokingiak fő kihívója a Red Bull helyett a Ferrari lehet. Leclerc bombaformába került, Sainz pedig biztosan szépen szeretne elbúcsúzni a csapattól. Úgy tűnik, az autó is adott ahhoz, hogy a Scuderia az utolsó pillanatig versenyben legyen a 2008 óta nem látott trófeáért. Szingapúr ráadásul egyértelműen az a pálya, ami (a közelmúlt és a karakterisztika alapján) a Ferrarinak fekszik, a McLarennek és a Red Bullnak pedig nem, tehát ott akár a teljes hátrányát lefaraghatja majd a Leclerc-Sainz pilótapáros, az utolsó hat versenyhétvégére fordulva.

Szavazzon, és kövesse nyomon a szavazás állását!

Melyik F1-csapat lesz 2024 konstruktőri világbajnoka?

Milyen Leclerc és Norris helyzete? Utolérhetik Max Verstappent?

Térjünk át az egyéni pontverseny állására és esélyeire. A cikkünk korábbi részében felelevenítettük, hogy Verstappen mennyire visszaesett az elmúlt versenyhétvégéken. Ezek után általános megdöbbenést okozhat az alábbi táblázat, amelyben az látható, hogy miként áll az egyéni pontverseny jelenleg, miként állt nyolc versenyhétvége után, és ebből következően hogyan teljesítettek a pilóták a 2024-es F1-szezon középső harmadában.

vb-pontversenypont (1-16.)1-8.9-16.
  1. Max Verstappen
303169 (1.)134 (1.)
2. Lando Norris241113 (3.)128 (2.)
3. Charles Leclerc217138 (2.)79 (5.)
4. Oscar Piastri19771 (6.)126 (3.)
5. Carlos Sainz184108 (4.)76 (6.)
6. Lewis Hamilton16442 (8.)122 (4.)
7. Sergio Pérez143107 (5.)36 (8.)
8. George Russell12854 (7.)74 (7.)

Bizony, ez a táblázat azt mutatja, hogy Verstappen számára nem is alakult olyan rosszul a nyár. Sőt, a Kanadai Nagydíj, azaz június eleje óta is ő szerezte a legtöbb pontot az összes pilóta közül! Természetesen az is igaz, hogy ha a montréali és a montmelói futamot nem nézzük, akkor már más a helyzet: 

a legutóbbi hat futamot tekintve Piastri szerezte a legtöbb (110) pontot, 

mögötte Hamilton (94), Norris (91), Verstappen (84), Leclerc (69), Sainz (68), Russell (47) és Pérez (32) a sorrend. De ez utóbbi is azt mutatja, hogy a legnagyobb riválisnak tartott Norris az elmúlt hat versenyhétvégén csupán hét ponttal csökkentette a hátrányát Verstappennel szemben!

Lando Norris, Max Verstappen
Max Verstappen és Lando Norris, a két vb-éllovas
Fotó: NurPhoto via AFP / Gongora / NurPhoto

Ami viszont igazán sokatmondó, hogy az idény első harmadában szenvedő Oscar Piastri 19 pontot vert rá a saját csapattársára a Spanyol Nagydíj óta. Ez nyilvánvalóan dicséri a 23 éves ausztrál pilótát, de kritika a még mindig 44 pontos előnyben lévő brit versenyző irányába is. Elsősorban a versenyek rajtjainál romlik el minden Norrisnál: 

a 25 éves brit az eddigi 16 időmérőből 14-szer előrébb zárt Piastrinál, ám a legutóbbi négy ilyen alkalom közül háromszor (Mogyoródon, Zandvoortban és Monzában) a futam végén már a csapattárs végzett jobb pozícióban. 

Magyarországon és Olaszországban ráadásul egymás mögött értek célba, de a McLaren úgy döntött, hogy nem szükséges csapatutasítás, Piastri nyugodtan zárhat előrébb. Sőt, a Magyar Nagydíjon a wokingiak elrontott boksztaktikája után éppen Norrisra szóltak rá, hogy a csapathibát korrigálva a futam végén engedje vissza maga elé a csapattársát, aki emiatt a Hungaroringen ünnepelhette az eddigi egyetlen F1-es futamgyőzelmét.

Oscar Piastri pályafutása első futamgyőzelmét aratta a Hungaroringen
Fotó: AFP/Isza Ferenc

Mogyoródon tehát hét, Monzában pedig három pontot vett el Norristól Piastri, akit láthatóan nem érdekel, hogy Norris bajnok lesz-e: ő saját magáért és a csapatért küzd, és ezt nem is lehet kérdőre vonni. Ám a McLaren továbbra is csak gondolkodik azon, kell-e csapatutasítás, 

amíg pedig nem döntenek arról, hogy szükség esetén Norrist támogassák-e, addig az 53 helyett emiatt 63 pontos előnyben lévő, a gyengélkedő autója miatt egyre idegesebb Verstappen örülhet. Ahogyan Leclerc is.

2007-ben a McLaren önfejűsége és szerencsétlenkedése már egyszer vb-címhez segített egy Ferrarit. Fernando Alonso és Lewis Hamilton akkor éppen úgy vette el egymástól a pontokat, hogy végül Kimi Räikkönen lett a világbajnok. Minden esély megvan arra, hogy a wokingiak idén is addig szerencsétlenkednek, amíg már késő lesz változtatni, és éppen ezen fog múlni Lando Norris összetett győzelme.

Charles Leclerc
Az elmúlt három versenyhétvégén a pilóták közül Charles Leclerc szerezte a legtöbb pontot a Forma-1-ben
Fotó: SIMON WOHLFAHRT / AFP

A 2024-es F1-szezon szeptember közepén az azeri futammal folytatódik, majd a Ferrari-esélyes pályának tartott Szingapúrba látogat a mezőny. Szűk egy hónapos szünet után pedig jön majd a rendkívül intenzív hajrá: nyolc héten belül két tripla hétvégével, köztük három sprintfutamos hétvégével zárul le az idény. 

Összesen 232 pont szerezhető még, tehát hiába tűnik rengetegnek a 62 és a 86 pontos előny, matematikailag még akár Pérez vagy Russell is világbajnok lehet idén. 

Ők ketten már elég nyilvánvaló, hogy nem lesznek azok 2024-ben, de az elmúlt hetek alapján a Verstappen-Norris-Leclerc triónak tényleg reális esélye van arra, hogy a szezon végén megszerezze az egyéni pontverseny megnyeréséért járó trófeát.

Szavazzon, és kövesse nyomon a szavazás állását!

Melyik F1-pilóta lesz 2024 világbajnoka?

Az elmúlt két évben ilyenkor, ősszel jellemzően az volt a fő beszédtéma, hogy milyen rekordokat dönt meg Max Verstappen és milyen változások lesznek a rajtrácson a következő szezonban. Ugyan az ezúttal is nagy kíváncsiságra ad okot, hogy miként fog teljesíteni a Ferrarinál Lewis Hamilton, a Mercedesnél Andrea Kimi Antonelli, vagy éppen a Williamsnél Carlos Sainz, a Red Bull-dominancia hiányában most az aktualitás is tényleg érdekes. Mert az elmúlt évtizedben csak 2021-ben fordult elő, hogy több csapatnak is valós esélye volt az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címre. Örüljünk neki, hogy 2024 ismét egy ilyen év lett.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!