Lehet, hogy nyomára bukkantak egy elveszett athéni templomnak

Az elveszett athéni templom, a Hekatompedon ábrája.
Fotó: Langdon and van Rookhuijzen
Ókori falfestmények azonosíthatják az Akropolisz-templomot. Athéntól körülbelül 12 mérföldre egy domboldalon lévő kőbe vésett ábra segíthet a tudósoknak azonosítani egy 2.500 éves athéni templomot. - írja a Biblical Archeology Society honlapján.

Egy templom a kövön

Az Amerikai Régészeti Magazinban (American Journal of Archeology) egy pár archeológus bemutatta az Athén déli részén fekvő Barako-dombon felfedezett ábrát. A hegyen több ezer ábra van, melyek mindenfélét ábrázolnak, és mind körülbelül a Kr.e. 6. századból származik.

A legtöbbet valószínűleg a helyi pásztorok vésték, akik eltöltötték az időt, míg őrizték a nyájakat. Azonban ez az, amit ez a kölönleges ábra ábrázol, a felirattal együtt, ami felkeltette az archeológusok érdeklődését. Úgy tűnik, hogy a vésések egy oszlopokkal díszített templom templom homlokzatát mutatják, az oszlopokat ión oszlopfők fedik egy attikai görög felirattal: „a Mikon Hekatompedonja (...)”

Az elveszett athéni templom, a Hekatompedon ábrája.
Fotó: Langdon and van Rookhuijzen / Biblical Archeology Society

A régészek szerint Mikon valószínűleg a Hekatompedont véső személy neve, míg lehet, hogy nevét a mára olvashatatlan kifejezés az „én vagyok” előzi meg.

A Hekatompedon azt jelenti „100 láb” , és alkalmanként arra használták, hogy különösen nagy méretű vallásos épületekre utaljanak. Azonban, akkor, mikor a feliratot írták a 6. században, csak egy athéni épület volt, ami megérdemelhette a Hekatompedon jelzőt. A név megjelenik számos 6. és 5. századi feliratokban, amik az athéni Akropolisz tetején lévő épületeket említik.

A Hekatompedon ábra vázlata.
Fotó: Langdon and van Rookhuijzen / Biblical Archeology Society

Mostanáig azonban a tudósoknak nagyon kevés plusz információja volt a Hekatompedonról, vagy pontos funkciójáról.

Ezzel az újonnan publikált ábrával majdnem bizonyos, hogy a Hekatompedon egy templom volt, az egyik a sok közül, amik évszázadokkal antedatálták a Partheont.

Ezzel az új nyommal a régészek most sürgetik az olyan maradványok keresését, amik kapcsolódhatnak a Hekatompedon ókori kultikus központjához.

(Forrás: Biblical Archeology Society: https://www.biblicalarchaeology.org/)