A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1
HUNMagyarország
20:05VízilabdaMagyarország-Kanada
HUNMagyarország
21:00KézilabdaArgentína-Magyarország
NyílNyíl

Veszélyesek a mesterséges édesítőszerek: pusztító tulajdonságuk derült ki

Újabb probléma merült fel az egyik legismertebb édesítőszerrel, a szukralózzal kapcsolatban, ám ezúttal nem a testünkben pusztít, hanem a természetes vizekben. Mint kiderült, a vegyületet nem képes lebontani a testünk, így a természetes vizekbe kerülve megtizedeli a hasznos mikroorganizmusokat, felborítva ezzel a táplálékláncot.

Kiderült, hogy a szukralóz egy rendkívül ellenálló molekula, így sem az ember, sem a mikroorganizmusok nem tudják lebontani. Emiatt rengeteg kérdés merül fel azzal kapcsolatban, hogy a szukralóz hogyan hat a környezetre, és befolyásolja-e a mikrobiális közösségeket

– idézi a Science Alert tudományos portál Tracey Schafert, a Floridai Egyetem munkatársát.

A mesterséges édesítőszerek nemcsak a testünket, de a környezetet is rombolják
Fotó: Phanie via AFP

A vízi tápláléklánc összeomlását is előidézheti a mesterséges édesítőszer

A kutatócsoport a floridai Marinelandban édesvízből és brakkvízből (vagyis félsós vízből) gyűjtött mintákat, és laboratóriumi körülmények között különböző szukralóz-koncentrációknak tették ki őket. A cianobaktériumok és kovamoszatok mintáit öt napon keresztül elemezték, és kiderült,  hogy a mesterséges édesítőszer egyértelműen hatással volt ezekre az élőlényekre.

A kontrollcsoportokhoz képest a cianobaktérium-koncentrációk az édesvízben megnőttek, amikor szukralóznak tették ki őket, a brakkvízben pedig valósággal kilőtt a számuk, amit aztán drámai összeomlás követett.

Ami a kovamoszatokat illeti, az édes- és a brakkvizekben a szukralóz hozzáadása után a populációk csökkenése volt az általános tendencia. A kutatók szerint ez a káros hatás különösen az édesvizekben volt látványos.

Fennáll a lehetősége annak, hogy az édesvízi mikrobaközösségek a szukralózt összetévesztik egy fontos tápanyaggal, egy olyan cukorral, amely kifejezetten hasznos a számukra

- mondta Amelia Westmoreland kémikus, a Floridai Egyetem munkatársa.

Bár a tanulmány nem részletezi a hosszú távú hatásokat, nyilvánvaló, hogy a természetes ökoszisztémák kényes egyensúlya felborulhat, attól függően, hogy mennyi szukralóz kerül szennyvízzel a környezetbe.

A kovamoszatok esetében fennáll a veszélye annak, hogy a populációk teljesen eltűnnek. A kovamoszatok az óceán legfontosabb elsődleges termelői, és létfontosságú szabályozói a szén- és oxigénkörforgásnak.

Hanyatlásuk jelentős hatással lehet a teljes táplálékláncra.

Tovább kell vizsgálni a mesterséges édesítők környezetre gyakorolt hatását

Egyes tanulmányok szerint a szukralóz zavarhatja a bélbaktériumokat és akár a DNS-t is károsíthatja. A mostani volt az első alkalom, hogy a cukorpótló környezetre gyakorolt hatásait vizsgálták.

Úgy gondolom, hogy ez a kutatás egy jó kezdeti lépés volt annak vizsgálatához, hogy a szukralóz hogyan hathat a vízi életközösségekre, és remélhetőleg további kutatómunkákat indít el”

- mondja Schafer.

Az eredményeket az Environmental Monitoring and Assessment című tudományos folyóiratban ismertették a tudósok.