A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
3
Ezüstérem
3
Bronzérem
2
HUNMagyarország
14:00Kajak-kenuKenu 500m-páros negyeddöntő 2
HUNMagyarország | Magyarország
14:20Kajak-kenuKajak 500m-páros negyeddöntő 2
HUNMagyarország
17:30KézilabdaHungary-Sweden
HUNMagyarország
20:35VízilabdaHungary-USA
NyílNyíl
Vágólapra másolva!
Nem elég, hogy tényleg nagyon finomak, olyan elképesztően cukik, hogy ember legyen a talpán, aki ne akarna azonnal venni belőlük. Viszont nem biztos, hogy amit bébiklént veszünk meg, az zsenge és zamatos lesz.
Vágólapra másolva!

A bébizöldségek nagy divatja a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján indult be igazán, ekkor kezdték a különböző csúcséttermek séfjei rendszeresen használni bizonyos zöldségek nagyon fiiatalon leszedett változatait. Amikor aztán a trend teljesen elharapózott, a kínálat nem mindig tudot lépést tartani a kereslettel. Márpedig a bébi zöldségek olyan drágán keltek el, hogy aki ezzel foglalkozott, mindenképpen szeretett volna lépést tartani a kereslettel.

Bébi vagy törpe – nem mindegy

Ami a bébi zöldségek kapcsán a legnagyobb probléma szokott lenni az az, hogy a hétköznapi vásárló igen könnyen ráfázhat. Nagyon nem mindegy ugyanis, hogy valóban bébi zöldséget veszünk-e, vagy pedig egy speciálisan erre a célra nemesített törpe, de kifejlett fajtát. Míg ugyanis a valódi bébi zöldségek a rendes zöldségek nagyon fiatal, ebből kifolyólag különösen zsenge példányai, addig a törpére nemesített darabok csak méretükben hasonlítanak a bébikre, ízükben és állagukban nem. Azok ugyanúgy lehetnek kemények, fásak, öregek, rágósak, mint nagyobb testvéreik.

Forrás: Fabrizio Morrola

Persze ez már általában csak otthon fog kiderülni, hacsak nem olyan zöldségesnél vásárolunk, amelyik megengedi, hogy megkóstoljuk a sárgarépát (Na, nem mintha a hazai piacokon egyelőre olyan nagyon kellene tartani a bébi zöldségek hamisításától. Egyelőre a bébi zöldségektől se nagyon kell tartani. Sőt, egyelőre attól is csak elvétve kell tartani, hogy nem a nagybanin beszerzett generikus fajták valamelyikét fogja árulni a zöldséges.)

Picike articsókák Forrás: Vanessa Lollipop

Ez azért lehet különösen bosszantó, mert a bébi zöldségek – és így a bébi zöldségekként eladott törpék – árai a többszörösei a sima zöldségekének.

Nem minden zöldséget érdemes bébiként leszedni és úgy árulni – ha tehát ilyennel találkozunk a piacon, akkor érdemes gyanakodni. Az articsóka általában sosem bébi, hanem egyszerűen azokból a darabokból áll, amelyek nagyon kevés napot kaptak, és nem tudtak rendesen megnőni. A kígyóuborka és a brokkoli általában törpefaj, akárcsak a spenót. A cukkini, kukorica, sárgarépa létezik bébi és törpe változatban is.

Bébi cukkini. Vagy csak picike? Forrás: Flickr CC

Törpe vagy törpére csiszolt – ez sem mindegy

Hogy a bébi-nem bébi zavarra ráerősítsünk, létezik egy olyan, kizárólag kereskedelemben létező termék, amit baby carrot néven forgalmaznak, de sem a bébihez, sem a törpékhez nincs semmi köze. A bébi méretűre vágott sárgarépát a nyolcvanas évek elején kezdte el forgalmazni a kaliforniai Mike Yurosek, akinek elege lett abból, hogy a pusztán esztétikai hibával bíró darabokat nem tudta elpasszolni a viszonteladóknak, és emiatt napi 400 tonna olyan zöldség keletkezett, amit csak sokkal rosszabb áron, lének vagy pürének tudott eladni.

Se nem bébi, se nem pici Forrás: Flickr CC

Úgyhogy kitalálta, hogy ezekből a megcsavarodott, görbe vagy vicces formájú répákból egyenrépákat készít. Ehhez teljesen közönséges sárgarépát vágott 3-4 centis darabokra, majd ezeket bedobta egy ipari krumpli hámozóba (ami tulajdonképpen nem hámozza, hanem ledörzsöli a héjat a krumpliról). A végeredmény olyan termék lett, amit eleinte baby-cut carrotként, később pedig több helyen egyszerűen baby carrrotként kezdtek árulni, igen komoly sikerrel. Az ál bébi répának köszönhetően az Egyesült Államokban megduplázódott a sárgarépa fogyasztás: évi 3kg/főről 5,5kg/főre.

Ehhez többek között a jó marketingre is szükség volt: például arra, hogy elkezdjék a csipszhez hasonló, de annál sokkal egészségesebb snackként árulni, praktikus zacskós kiszerelésben forgalmazni, ami elfér a kocsik pohártartójában, és mindenféle brandnévvel ellátni. Sőt, a termelők nem egyszer odáig mentek, hogy kifejezetten junk foodként hirdették a répát, azt gondolván, hogy így majd sokkal jobban rápattannak a hamburgerre, cheetosra és egyéb junkra kiéhezett derék amerikaiak. Ha megnézzük az amerikai répaforgalmat, és azt, hogy az éves répafogyasztás háromnegyedét ezek az ugyanolyanra csiszolt répácskák teszik ki, nem tévedtek olyan nagyot.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!