A szervező Szega Foods az országok nagykövetségeivel együttműködve választotta ki az indulókat. Idén a díszvendég Egyesült Államok sajtját is benevezték. A selejtezőre 2015. augusztus 24. és szeptember 8. között kerül sor, az első forduló után a verseny a 24. Budai Borfesztiválon (2015. szeptember 9-13.) folytatódik. Szavazatával mindenki beleszólhat a végeredménybe a nemzeteksajtversenye.hu oldalon.
Ugyan a mai nyitónapon, a Budagyöngye üzletházban kiderült, hogy a tizenhét termék nehezen összehasonlítható, de a szervezők meglátása szerint egy közös mindenképpen van bennük: mindegyik igazi tejből készült.
Magyarországot a magyaralmási, tehéntejből készült Pater sajt képviseli. A fenyődeszkán, kéregérleléssel készült csemege igyekszik továbbvinni a térség több mint százéves hagyományát – amint Bodor Tímea, a cég képviselője elmondta, a csornai premontrei apátságtól segítséget is kaptak, hogy történelmi távlatból tudják megvizsgálni a lokális sajtkultúrát.
A recept természetesen új, de a készítés során igyekeztek átörökíteni a hagyományokat, így a forgatás és a formába helyezés kézzel történik, akárcsak a sajtbevonat felvitele is. A Pater optimális fogyasztási hőfoka 15-20 fok között van – kóstolás közben meggyőző volt az édes és sós ízek közötti harmónia, valamint a diós-körtés aromák adta finom háttér.
Bognár Gábor termékgyártási koordinátor az Origónak elmondta: „Kevés az olyan élelmiszer, ahol ennyi mikroba határozza meg a végső ízt - akár százezer vagy millió fajta lehet egy köbcenti tejben. Nem véletlen, hogy ezek, valamint a klimatikus és térségi jellemzők miatt ennyiféle sajt ismert a világon. A modern gyártásban ez már irányítottan kerül a tejbe, hogy állandó, magas minőséget tudjunk termelni. Ehhez nem kell nagyüzem, idehaza is egyre több a kisebb, napi 5-30 ezer liter közötti mennyiséget feldolgozni képes cég dolgozik.”
A Pater karakteres, érlelése több hónapon át zajlik. Bodor Tímea hozzátette, nem akadály, ha a vevő odahaza még folytatja kicsit az érlelést a hűtőben – ez nem árt a sajtnak. Bognár Gábor kiemelte: „Igyekszünk elmozdulni a különlegességek irányába ugyanúgy, mint a zsírszegény termékpaletta kialakítása felé is. Idehaza nincs olyan hagyománya a kemény sajtoknak, mint mondjuk Hollandiában, Olaszországban vagy Belgiumban, ennek ellenére lehet és kell is a minőségre törekedni. Ha a nagyipar erre nem figyel eléggé, akkor a kis- és középvállalkozásoknak kell.”
A szakember felhívta a figyelmet arra, hogy az alacsony tejfelvásárlási árak rendkívül károsak az ágazat számára. A katasztrófa közeli helyzeten csak úgy tudunk segíteni, hogy több magyar tejterméket fogyasztunk.
USA - Sartori Merlot
Tehéntejből készült, Merlot borral érlelt sajt.
Ausztria - Mölltaler Almkäse
12 hónapig érlelt félkemény tehéntejes sajt.
Belgium - La Hervé á la Biére
Apátsági sörrel mosott kérgű eredetvédett sajt.
Csehország - Zlatá Prahá
Félkemény, tehéntejből készült sajt.
Dánia - Danbo
Félkemény, érett, dán háztartási sajt
Egyesült Királyság - Red Leichester
Hagyományos tanyasi kemény sajt.
Észtország - Forte Classico
10 hónapos érlelésű, laktózmentes, félzsíros kemény sajt.
Franciaország - Comté
8-12 hónapig érlelt hagyományos tejüzemi, kemény sajt.
Görögország - Kefalotiri
Hagyományos pasztörizálatlan juhtejes sajt.
Hollandia - Edam Balls
4-10 hónapig érlelt, hagyományos nemzeti sajt
Írország - Dubliner
Pasztőrözött tehéntejből készült, kemény sajt.
Magyarország - Pater
Tehéntejből készült,röglyukas, kemény sajt.
Németország - Limburger
Hagyományos, tejüzemi, mosott kérgű sajt.
Olaszország - Provolone
Hagyományos, tejüzemi, nyújtott masszájú sajt.
Portugál - Sao Jorge
Hagyományos, tanyasi, pasztörizálatlan kemény sajt.
Spanyolország - Idizabal
Hagyományos tanyasi, pasztörizálatlan kemény sajt.
Svájc- Appenzeller
3-8 hónapig érlelt, hagyományos tanyasi, kemény sajt.