Mint a legtöbb élelmiszerfajta esetében, sosem azzal van a gond, hogy valamit együnk-e, vagy sem. A mérték betartása a fontos.
„Ha egyoldalúvá válik a táplálkozás, és a finom pékáruk dominálják a napi étkezéseket, akkor számos olyan tápanyaghoz nem jut hozzá a szervezetünk, amire pedig szüksége lenne, például rostokból kevesebbet fogyasztunk.
A másik oldalon viszont a cukor-, illetve a sófogyasztásunk lehet több, mint az ajánlott mennyiség.
A gyerekek esetében még inkább oda kell figyelni, hogy kiegyensúlyozott maradjon a táplálékbevitelük. Ha kerül is finom pékáru az asztalra, mindig legyen mellette többek közt zöldség vagy gyümölcs, tojás, húsféleség vagy tejtermék is" – hangsúlyozta Antal Emese, dietetikus.
A JÓkenyér és a Pulzus 2019. novemberében elkészített, a felnőtt népességet reprezentáló, ezerfős online kutatása tovább árnyalja ezt a képet. Kiderül belőle, hogy a vásárlók tudatossága, ha lassan is, de javul a péktermékek terén.
A felmérésbe bevont válaszadók többsége (62%) úgy nyilatkozott, hogy a finom pékáruk esetében is jobban preferálja azt, ami inkább adalékmentes.
A felmérés rámutatott arra is, hogy a fiatalabbak (18-39 évesek) és az idősebbek (40-65 évesek) között hasonló arányban (a válaszadók egyharmada) vannak azok az emberek, akik fontosnak tartják, hogy természetes összetevőket tartalmazzon az általuk megvásárolandó pékáru.
Sőt, az idősebb korosztályba tartozók még annyival tudatosabbak is mindenki másnál,
hogy többen vannak köztük azok (az őket reprezentáló megkérdezettek 26%-a), akik fel is kutatják azokat a helyeket, ahol adalékmentes finom pékárukat tudnak venni, ha a lakhelyükhöz közel esetleg nem találnak.
Azt látom, és a kutatásunk adatai is azt sugallják, hogy a számszerű növekedés után, lassan eljön az ideje a minőség felértékelődésének a finom pékáruknál is. Szerintem pár éven belül nem az lesz a fontos, hogy valamiből még többet fogyasszunk. Inkább az, hogy egészségesebb legyen az, amit megeszünk.
„A felmérés rámutat arra is, hogy a megkérdezett fiatalabb korosztályok (39 év alattiak) és a náluk idősebbek (40 – 65 évesek) közel harmada már ma is úgy éli az életét, hogy mer váltani, kipróbálni valami mást, ami egészséges, természetes" – hangsúlyozta Ludwig Klára, a JÓkenyér tulajdonosa.
A szakember úgy látja, hogy az édes-sós péktermékek piaci dominanciája hatással van akenyérgyártásra is.
Bár a JÓkenyér kutatásából az derül ki, hogy a magyar vásárlók többsége azt szereti, ha a kenyérnek semleges az íze, már elkezdtek egyre nagyobb számban megjelenni a hazai piacon a savanykás és ízesített termékek is.