A Scientific American számolt be a kutatás eredményéről, amelynek során
a tudósok 125 ezer létező, a Wine Enthusiast nevű szaklapban megjelent borkritikát használtak fel arra, hogy a létrehozott programnak megtanítsák, hogyan is kell megírni egy „szabályos" italismertetőt.
Ugyanígy jártak el a sörök esetében is, itt az alapot a RateBeer 140 ezer kritikája szolgáltatta. Ezek mellett az AI a különböző borászatok és sörfőzdék saját ismertetőiből is szerzett információkat az egyes italokról, megkereste az alkoholtartalomra és az árra vonatkozó adatokat is – így állította össze végül a saját italjellemzéseit, írja a FoodAndWine.
„Egy kivételes adathalmazzal volt dolgunk" – magyarázza a projekt egyik kutatója, a számítógépmérnök Keith Carlson. „Az emberek lényegében mindig ugyanúgy beszélnek a borokról, úgy értem, hogy gyakorlatilag állandóan ugyanazt a szókészletet használják."
Kiderült: a mesterséges intelligencia meglepően jó kritikákat ír, amelyek simán vetekednek néhány hagyományos, emberek által megfogalmazott leírással is.
A kutatók ugyanis megkértek néhány tesztalanyt, hogy olvassanak el egy-egy emberi és AI kritikát 300 borról és 69 sörről, majd próbálják meg eldönteni, hogy vajon melyiket írhatta a „gép" – az esetek többségénél a tesztalanyoknak lövése sem volt erről. Azt hiszi, ön jobban boldogulna?
Nézzünk néhány AI-kritikát: „Ez egy remek kis cabernet. Nagyon száraz, szikár szeder jegyekkel, amelyek kihangsúlyozzák a tanninokat és a savasságot. Élvezzük ki az utolsó cseppig" – olvasható az egyikben „Egy rozéhoz képest meglehetősen sötét a színe, és eléggé testes is, s csodás cseresznyés-málnás, vaníliás-fűszeres aromák jellemzik. Száraz érzetű, szép savasságú ital" – áll egy másik leírásban.
Az álkritikákkal végzett kísérlet eredményeit a kutatók a The International Journal of Research Marketing nevű folyóiratban publikálták.
A borkritikák érdekes kontextusával dolgozva szerettük volna bemutatni, hogy a gépek is képesek szakértői leírásokat írni, már egy meglehetősen kis mennyiségű termékjellemző adat segítségével is – pedig ez alapvetően egy eléggé embert próbáló marketingfeladat
– olvasható a cikkben, amelyben a tudósok ugyanakkor azt is hangsúlyozzák, hogy nem céljuk az emberi faktor kizárása, és nem szeretnék, ha a borkritikusok ezek után új munka után néznének
„Ahelyett, hogy gépekkel helyettesítenénk az embereket, a mi szemünk előtt egy olyan megoldás lebeg, amelyben a gép veszi a metaadatokat, amelyekből elkészít egy első körös leírást. Ezt mint alapot tanulmányozhatná át a borszakértő, és születhetne meg a végleges borkritika."
A mesterséges intelligencia lényegében a borkritikus keze alá dolgozna.
– írják. A Darthmouth's Tuck School of Business segédprofesszora, Prasad Vana is üdvözli a kutatási eredményeket. „Abban reménykedünk, hogy ez az AI-fejlesztés egyaránt segíthet a leterhelt borszakértőkön és az információ dömpingben eligazodni képtelen fogyasztókon is.
Azon is érdemes elgondolkodni, hogy ez mekkora segítség lenne azoknak az éttermeknek, amelyek nem engedhetnek meg maguknak saját sommelier-t, vagy azoknak a független eladóknak, akik az online platformokon szeretnék értékesíteni a termékeiket."