A címkézett tartalmak bevezetése leegyszerűsítve azt jelenti, hogy szerkesztőink minden, az [origo]-ra kikerülő cikket felruháznak az annak tartalmát leíró kulcsszavakkal. Ezek segítségével könnyen kilistázhatók az ugyanarról a témáról szóló korábbi írások vagy a témához kapcsolódó más cikkek, és a kulcsszavakhoz rendelt hírcsatornák segítségével a legfrissebb fejlemények is egyszerűen követhetők. A címkéket együttesen megjelenítő címkefelhő a portál egészének vagy rovatainak tartalmába ad betekintést látványos, áttekinthető formában.
Maga a címkézés, angolul tagging a web 2.0-s alkalmazások terjedésével vált népszerűvé: a bloggerek, fotó- és videomegosztók, hírgyűjtő oldalak felhasználói már jó ideje ismerhetik. A koncepció lényege, hogy a tartalmakat a weben másokkal megosztó felhasználók a hozzájuk csatolt kulcsszavak segítségével röviden le is írják azokat. Ez a megoldás elsősorban az internetre feltöltött tartalmak visszakereshetőségét segíti, hiszen a szöveges kulcsszavak a webkereső és így más felhasználók számára is olvashatók - míg önmagában például egy kép vagy egy videó tartalmáról a webkereső nem tudná megállapítani, hogy mit tartalmaz. A felhasználó által megadott kulcsszavak az írások keresését is megkönnyítik, hiszen a jól definiált címke egyben az arra utaló legmegfelelőbb keresőszó.
A címkék használata
Az [origo] szerkesztői a hírszájtra kikerülő cikkekhez legalább egy, de jellemzően 4-5 olyan kulcsszót adnak hozzá, amelyek egyenként és összesített jelentésben is lefedik az anyagok témáját. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy például a Sport rovat Real Madridról szóló cikkeihez a csapatot megjelölő Real Madrid címke mellett a foci és a spanyol foci címkék is kapcsolódnak, ha pedig a csapat Bajnokok Ligájában elért legutóbbi eredményéről van szó, akkor a Bajnokok Ligája címke is.
Az újdonság a cikkoldalon: címkék a fejlécben és az oldalsávon
Az egyes cikkekhez kapcsolódó címkék a cikkoldal fejlécében jelennek majd meg, és rájuk kattintva az adott címkével ellátott cikkeket, valamint fotókat, videókat és a kapcsolódó szolgáltatásokat, hirdetéseket listázó oldalra juthat az olvasó. A címkeoldalon keresztül RSS-értesítőt is lehet kérni az adott témához tartozó cikkekről, így a példaként említett Bajnokok Ligája RSS-re feliratkozva minden hírt azonnal megkap a témában. Ha viszont az olvasót csak a kedvenc csapatával kapcsolatos fejlemények érdeklik, akkor a Real Madrid (vagy az FC Barcelona vagy a Manchester United és így tovább) címkeoldalon azt veheti fel RSS-ben. (Az RSS-hírcsatornák és a hozzájuk szükséges hírolvasók használatáról lásd korábbi leírásunkat.)
Bővített keresés két kulcsszóval
A megjelent cikkeket nem csak egy címke szerint lehet kilistázni, hanem a tartalom tovább szűrhető egy további címke vagy keresőszó hozzáadásával. Hogy egy aktuális témával szemléltessük a dolgot: ha az olvasó arra kíváncsi, hogy a gazdasági válság milyen hatással volt az autógyártókra, akkor a címkeoldal tetején a Keresés mezőbe a gazdasági válság, mellé, a Szűkítés mezőbe pedig az autóipar szavakat kell beírnia. Erről a két kulcsszóval leírt, konkrétabb témáról szintén lehet kérni RSS-értesítőt, hogy az olvasó még inkább az érdeklődési körének megfelelő friss híreket szűrhesse ki az [origo] kínálatából.
Címkeoldal: a fejlécében lehet szűkíteni a témát, két címkére, RSS-hez is
A címkék beírása közben a keresőmező fölötti buborékban megjelennek a már a rendszerben lévő, ismert kulcsszavak is, ha pedig a felhasználó olyan szót ír be, amely nem szerepel az adatbázisban címkeként vagy csak másként - ha például van azonos értelmű, de a témát jobban leíró megfelelője -, akkor a kereső a lehetséges alternatívákat kilistázza.
Az [origo] szerkesztői arra törekednek, hogy az adott témát legjobban átfogó, ismert, köznapi értelemben használt kulcsszavakat adják meg, amelyek relevánsan kapcsolhatók cikkeinkhez, ezzel is segítve olvasóink számára a szájton való eligazodást. A címkézést alkalmazó webes alkalmazások - például a már említett blogok vagy más tartalommegosztók - felhasználói rendszerint kevésbé következetesen adják meg a kulcsszavakat, ami ugyan segíti az eligazodást hozzáadott információk révén, de összességében kevésbé áttekinthető.
Keresés a címkefelhőben
Az [origo]-n megjelenő címkék nem csak a cikkeken keresztül érhetők el, hanem egy saját gyűjtőoldalon is a http://origo.hu/cimkefelho/ webcímen. Az oldal központi eleme a címkefelhő, amely ábécésorrendbe rendezve jeleníti meg az első száz címkét, amelyekhez a legtöbb tartalom kapcsolódik. Ahogy az a címkefelhők megjelenítésénél lenni szokott, minél nagyobb betűvel jelenik meg egy kulcsszó, annál többször fordul elő a rendszerben. A megoldás így áttekinthető képet ad a hírekben leggyakrabban előforduló témákról.
Címkefelhő ábécérendben vagy rovatokra bontva
Ha az első száz legfontosabb téma nem lenne elég, az oldal felső sávjában az Összes gombra kattintva egy oldalon lehet kilistázni az [origo] összes címkéjét egy képernyőn. A címkék között a rovatok, aloldalak szerint is lehet keresgélni, és a kezdőbetűik szerint is kilistázhatók, ilyenkor itt is felhőbe rendezve jelennek meg. Természetesen ezen az oldalon is megtalálható hozzájuk egy szabadszavas kereső. Az egyes rovatok legfontosabb címkéi a cikkoldalak, illetve rovatoldalak jobb oldali oldalsávjában is megtalálhatók lesznek.
Hamarosan jön az archívum is
Az [origo] címkeoldalak megjelenésekor egyelőre csak a 2009. február 10-e óta keletkezett tartalmakat láthatják témák szerint csoportosítva a felhasználók, de folyamatban van a hírportál 1998 óta keletkezett teljes archívumának - mintegy 420 ezer cikknek - a címkék szerinti besorolása is. Ezt az [origo] a Szegedi Tudományegyetem Mesterséges Intelligencia Kutató Csoportjával közös munkában, egy nyelvészeti-informatikai algoritmus segítségével végzi majd el. A felcímkézett archívum várhatóan május közepétől lesz elérhető, ekkor pedig a felhasználók időintervallum választásával is szűkíthetik a találatokat, tehát lehetőségük nyílik arra például, hogy a Tocsik-botrányról szóló cikkek közül csak az 1998-1999 között készült cikkeket listázzák ki.