12 éves lett a Facebook. A közösségi oldal 2004 februárjában még csak bontogatta szárnyait, mára pedig már mindenkit behálózó polippá vált. A közösségi behemót egykor még pár Harvardra járó tanuló projektje volt, mára már azzá az oldallá nőtte ki magát, amivel mindenki versenyzik.
Zuckerberg ezt a nemes alkalmat azonban nem saját csapata fényezésével tölti, hanem kihirdette a Friend's Day-t, azaz a Barátok Napját. Posztjában fejezte ki, hogy célja ezzel a világ figyelmét arra irányítani, „ami igazán fontos”: a barátokra és a kapcsolatok fontosságára. Közvetve pedig, mégis csak a Facebookra.
Február 4-én minden felhasználó elkészítheti az oldalon azt a személyreszabott videót,
amit a barátokkal töltött emlékekből állít össze a Facebook algoritmusa.
A funkció hasonló, mint a tavalyi „elmúlt évben” nevű, év végi összeálítás. Természetesen, ha valami zavarbaejtőt sikerült beválogatni az egyvelegbe, azt szabadon szerkeszthetjük. Ezen kívül két új, baráti témájú matricacsomag is érkezett a Messengerbe.
Saját videóját így készítheti el:
A Facebook eddig is nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a felhasználók nosztalgiázási igényét kielégítő szolgáltatásokat építsen be, például a napi emlékeket előhívó "Ezen a napon" funkciót. Ennek egyik hátulütője is hamar megmutatkozott, méghozzá a negatív pillanatok felbolygatása: ennek orvoslására az oldal kezünkbe adta az irányítást, hogy kiről nem akarunk látni értesítést.
A nagy kék közösségi oldal célja ezzel nem más, minthogy emlékeztesse a felhasználókat: a Facebook összeköti az embereket. A regisztráltak száma az utóbbi években szaporodott meg igazán, 750 millióról mostanra már 1,59 milliárdra nőtt 2011 óta -
öt év alatt megduplázódott.
A két regisztrált felhasználó közti átlagos távolság is csökken, ami azt jelenti, hogy a hálózat sűrűsödött. A Facebook legfrissebb adatai szerint pontosan 3.57 ismerősünk köre elég ahhoz, hogy eljussunk bármelyik ember profiljához a Földön. Ez még a Bacon-számnál is kevesebb.
Mi is az a Bacon-szám?
Kevin Bacon ismert amerikai filmsztár. A róla elnevezett hálózati játék lényege, hogy bármely - élő vagy halott - hollywoodi színész legfeljebb hat lépésben összeköthető vele - ez a Kevin Bacon-szám. A koncepciót kitágítva fejlesztették ki azt az elméletet, amelynek értelmében az ismeretségi körök révén kapcsolat teremthető bármely két ember között a Földön mindössze hat szint felhasználásával.Még fontosabb mérőszám az oldalon azonban a "tapadósság" – azaz a napi és havi aktív felhasználók aránya. A havi aktív felhasználókho ugyanis az is hozzátartozik, aki mondjuk egy héten akár csak egyszer néz fel öt percre az oldalra. A napi aktív felhasználók azonban nap mint nap feljárnak, nem kevesen órákra is. Ha az ő számuk folyamatosan növekszik, azt jelenti, hogy a szolgáltatás jó irányba halad, és leköti az embereket.
A friss adatok szerint 2013-ban ez 62 százalék volt, mostanra pedig már 65 százalék. Azaz a havi aktív felhasználók majdnem kétharmada napi szinten is aktív, és egyre többen vannak ezzel így.
Sokkal több időt töltenek az emberek a Facebookon, mint valaha, ez a szám csak nő.
A cég által felvásárolt csevegőprogram, a WhatsApp nemrég érte el az egymilliárd aktív felhasználót, a saját csevegőplatform, a Messenger is közeledik efelé 800 millióval.A 2012-ben megvásárolt Instagramot is már 400 millióan használják - a Facebook ért a felhasználói szám növeléséhez. Minden felülete már most népszerűbb, mint például a konkurens Twitter: a csiripoldalt mindössze 320 millióan használják, és folyamatosan küzd a növekedéssel.
A héten ráadásul Zuckerberg a világ negyedik leggazdagabb milliárdosává lépett elő, ahogy Facebook részvényei sikeresen kivédték a részvénypiaci eséseket. Ezzel megelőzte Jeff Bezost, az Amazon alapítóját is.