A Prezi igazgatósági tagja, a Budapest Schools alapító ügyvezetője, a Hősök Tere projekt egyik alapító vezetője vagyok, apa és férj.
Jelenleg 56 elem van a to-do listámon. Amint van időm, ezt a számot csökkentem. Ügyek, feladatok vannak, amiket el kell végezni. Ismerős?
IPhone 6s.
Macbook Pro.
Nálunk nem este, hanem reggel van együtt a család. Mi ekkor beszéljük meg, hogy kivel mi történt előző nap, és mit fog csinálni aznap. Ilyenkor az a szabály, hogy senkinél nem lehet laptop vagy telefon – azaz nincsenek e-mailek sem. Ezért egy kicsit később kezdünk.
Bármilyen közhelyesen is hangzik,
nincsen átlagos munkanapom.
Rengeteg emberrel találkozom, és beszélgetek. Például minden kedden van egy blokk a naptáramban, ami a preziseknek van, hogy lefoglaljanak egy sávot maguknak, ha van valami kérdésük, amit meg akarnak beszélni velem, akkor ne kelljen e-mailt írni vagy telefonálni, hanem meg tudjuk beszélni egymással.
Egyre többet küzdök magammal azzal, hogy legyen időm gondolkozni, reflektálni, írni, olvasni. Somlai-Fischer Ádám baratámtól tanultam, hogy
legyen a zsúfolt naptáradban olyan, hogy "gondolkozás" – és akkor senkivel sem beszélek.
A Prezi alapítójaként több pozícióm is volt a cégben, de mivel korábban a Műszaki Egyetemen tanítottam, már kezdettől fogva én voltam felelős a fejlesztésekért, a technológiáért. Bár korábban voltam head of product is, azért az eléggé adta magát, hogy én legyek a CTO, azaz a technológiai vezető a Preziben.
A Budapest School alapításakor is ott voltam.
Legjobban azt szeretem, hogy
beszélgetéseket kezdeményezek az emberek között.
Nekem az a felfogásom, hogy a jó menedzser nem megmondja az embereinek, hogy mit csináljanak, hanem segít nekik azoknak a kérdéseknek a feltételében, amelyek elvezetik a megoldáshoz.
Tulajdonképpen sokkal inkább tekintem ezt a feladatot egyfajta coachingnak, mint a szó klasszikus értelmében vett vezetésnek. Azt szeretem a legjobban, amikor tudok segíteni a mérnökeinknek, hogy fejődjenek, és új dolgokat tanuljanak.
Prezisen elmondva: pontokat kötök össze.
Különböző helyről vett tudásaimat, ismereteimet próbálom meg másik helyen használni. Tudom, hogy általánosan hangzik, de tényleg így látom a munkám sokszor: például ha Preziben megtanult "hogyan építsünk működő internetes vállalkozást" ismereteimet az oktatásba át tudnám vinni, akkor hatalmas áttörést tudnék elérni.
A legnagyobb kihívás a növekedés kezelése volt. Egészen más feladat folyamatokat tervezni egy 20 fős és egy 250 fős céghez. Ráadásul a Prezi kifejezetten gyorsan nőtt:
az első 4 évben minden évben megduplázódott a létszám.
Ehhez nemcsak a struktúrákat kellett állandóan változtatni, de meg is kellett találni azokat az embereket, akik beleillettek a cégkultúránkba, ráadásul tudnak vezetni kisebb csapatokat.
Olyan ez, mintha állandóan kicserélnénk a teljes autót, amivel éppen 130 km/h-val robogunk az autópályán.
Megállni nem lehet, viszont fejleszteni, fejlődni folyamatosan kell.
A legnagyobb kihívást szerintem mindig a saját gondolkodás-, szemléletmódunk adja (mindset). Mit csinálunk akkor, amikor olyan problémát kell megoldanunk, amit még soha nem csináltunk?
Mert a Prezi vagy a Budapest School csak ilyen problémákat nyújt. Ha ezt csoportban követjük el, akkor négyzetesen nő a kihívás. Mi van, ha én tudom, hogy ő nem tudja...
Nincsen szoros kapocs a kettő között, de természetesen nagyon erős az egymásra hatás, mivel az iskolát is ugyanazokkal az eszközökkel építjük, amelyeket a Prezi építéséhez használtunk.
Ennek a lényege a growth mindset, amikor hiszel abban, hogy képes vagy fejlődni.
Nem az a lényeg, hogy mit tudsz, hanem hogy meg tudod-e tanulni az adott dolgot.
Ehhez folyamatosan el kell hagynunk a komfortzónánkat.
Ilyen volt nekünk is, amikot belevágtunk az iskolába. Kíváncsiak voltunk, hogy a rengeteg alternatíív iskola mellett, az általuk felhalmozott tudásanyagra építve el tudunk-e indítani egy új iskolát? Egy olyan iskolát, ami
azokra a szakmákra készít fel, amelyek ma még nem is léteznek.
Mert nem tudjuk, hogy milyen állások lesznek 20 vagy 30 év múlva. Csak azt tudjuk, hogy olyan tudást szeretnénk adni a gyerekeinknek, hogy tudjanak alkalmazkodni azokhoz, és meg tudják tanulni az új dolgokat. De továbbmegyek, nemcsak a gyerekek, hanem mi is, a mi korosztályunknak is folyamatosan új dolgokat kell tanulnunk.
Másik irányba: a Prezi építése nem szól másról, mint hogy a csapat, a Prezi munkatársai tanulnak. Tanulunk arról, hogy mire van szüksége a piacnak, még akkor is, ha nem tudja megmondani. Tanuljuk, hogy azt hogyan kell megcsinálni, hiszen senki se csinálta elöttünk. Tanuljuk, hogyan kell céget építeni, mert pont ilyen céget még senki se épített. Tanuljunk, hogy kell ezekkel az emberekkel együtt dolgozni.
És mindenki folyamatosan fejleszti a készségeit, hiszen egy pályakezdő tizedét se tudja annak, amit egy 10+ tapasztalattal bíró személy. Szóval tanuló szervezetet építünk. Tudom, hogy kicsit meredek a gondolat, de
egy jó iskola nem más, mint egy jól működő, innovatív vállalat.
Slack, Wunderlist, Trello, e-mail, böngésző és a Facebook. Na, meg persze a Prezi :)
Az AI (mesterséges intelligencia) nagyon izgalmas. A gazdaság, az oktatás és egészségügy változása attól, hogy sokkal több és okosabb gépet építünk. Ez viszont nem csak a techszféra: ez sok terület folyamatos fejlesztése.
Mondok egy példát: szombaton meglátogattam egy mezőgazdasági céget, mert a gyerekem iskolai csoportját elhívták kombájnozni. Az a cég 10 éve 325 embert foglalkoztatott, ma meg 40 emberrel termelnek több kukoricát. Ehhez kell management, technológia, üzlet és gondolkodásmód-fejlesztés is.
Ne válaszolj az Origo kérdéseire, amíg a gyereked még fel sem öltözött.
Viccet félretéve a legfontosabb dolog a priorizálás és a nemet mondás. Akkor szoktam teljesen elúszni, amikor túl sok mindenre igent mondok, és olyan dolgokba is belekezdek, amelyek nem elég fontosak a nagykép szempontjából.
Jelenleg a Wunderlistet használom, de már megint elgondolkoztam a Trellón.
Sok asztalt használok: otthon hármat, és a kávézókban. Igazából a laptopom az asztalom, az az, ami mindig nálam van, nekem ugyanis csak ez kell csak a munkához, illetve internet.
Peter Senge: 5th discipline
A Facebook-falam. Bízom a barátaimban.
Ahhoz, hogy igazi eredményeket érj el, el kell hagynod a komfortzónádat.
Elon Musk, vagy a BookRKids-alapítóét.
Útmutatás
A sorozat célja, hogy a pályaválasztás előtt álló fiataloknak utat mutasson. Bárki, aki kiváncsi az IT-szakmára, betekintést nyerjen startupok, multik, techcégek működésébe; mérnökök, fejlesztők, mentorok mindennapjaiba.