Kongatja a vészharangot a PlayStation volt főnöke

gamer gaming playstation dualshock dualsense gamepad kontroller játékvezérlő
Fotó: Anton Shuvalov / Unsplash
Vágólapra másolva!
Átvették a döntéshozatalt a könyvelők, összeomlott a kreativitás.
Vágólapra másolva!

Súlyos válságba került a videójáték-ipar, a bevételek egyáltalán nem tartanak lépést a csúcskategóriás játékok fejlesztési költségeinek brutális elszállásával. Emiatt az elmúlt években több tízezer játékfejlesztőt bocsátottak el a munkáltatóik, hogy megpróbáljanak valahogy pénzügyileg úrrá lenni a helyzetükön, hosszabb távon fenntartható utat találjanak.

Mindeközben a gamerek sem elégedettek, hiszen már évek óta ritkán jelennek meg kiemelkedőnek titulálható játékok, kellemes meglepetéseket inkább az indie vagy alacsonyabb költségvetésű címek okoztak. A nagy kiadóktól jórészt csak ugyanazokat a termékeket kapják meg újból és újból, amelyek korábban üzletileg sikeresnek bizonyultak.

A kialakult helyzet miatt kemény kritikát kapott a játékipar, ráadásul nem is akárkitől, hanem a PlayStation globális fejlesztőcégeit összefogó ernyőcég korábbi elnökétől. Shawn Layden a Gamescom Asia rendezvényen az indie címekre szakosodott Raw Fury kiadó társalapítójával beszélgetett az ipar jelenlegi helyzetéről.

Layden elmondása szerint régebben a fejlesztők figyelmét leginkább az kötötte le, hogy vajon szórakoztató-e a műhelyükben készülő játék, nem pedig a monetizáció volt az elsődleges szempont a fejlesztésnél. Emellé ráadásul meglehetősen magas rizikóvállalási hajlandóság társult.

„Manapság egy AAA-kategóriás játék elkészítésének a költsége millió dollárban három számjegyű összeg, így természetes, hogy csökken a kockázatvállalási hajlandóság. Viszont ilyenkor az történik, hogy mindig csak folytatásokat és másolatokat látsz. A döntéshozó pénzügyesek azt mondják, hogy ha a Fortnite annyi pénzt generált annyi idő alatt, akkor az én Fortnite-koppintásom ennyit lehet képes csinálni ennyi idő alatt. A kreativitás összeomlását látjuk a játékiparban, konszolidációkkal és magas gyártási költséggel” – mondta Layden.

Layden szerint a teljes játékiparra óriási fenyegetést jelent, hogy szinte teljesen eltűntek a nagyon komoly, de nem őrült költségvetéssel készülő, AA-kategóriás címek. Sokkal több racionális költségvetésű, egyedi és kockázatokat vállaló játékot szeretne látni, mert a fenntarthatatlan AAA-kategóriás címekkel szerinte csak a halálába rohan az ipar.

Ha odajössz hozzám bemutatni az AA-kategóriás játékod terveit, és a prezentációd első két oldala monetizációval, bevétellel, előfizetési rendszerrel kapcsolatos, akkor nem érdekel az egész. Az első oldalad szóljon arról, hogy szerinted miért kell elkészíteni ezt a játékot

– tanácsolta az őt megkeresni kívánó fejlesztőknek.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!