Az ausztrál Daily Telegraph munkatársai megszerezték azt a videót, amelyet a donyecki Hrabove település határában 2014. július 17-én, helyi idő szerint 17 óra 20 perckor lezuhant maláj Boeing 777 utasszállító gép még égő, füstölgő roncsairól a helyszínre érkező szakadárok készítettek.
A felvételen jól hallható, ahogy a szétszóródott poggyászok között turkáló terepszínű egyenruhások egymással beszélgetnek.
„Civilek, civilek” – hallatszik egy meglepett mondatfoszlány, azt sejtetve, hogy nem erre számítottak a csomagokat átvizsgáló szakadárok.
Némileg nehezen értelmezhető az öt ejtőernyősről szóló megjegyzés.
A lángoló, füstölő roncsok között heverő poggyászokat sorra felnyitó szakadárok alig leplezett döbbenettel ismételgetik, hogy a roncsok utasszállító gép maradványai.
Ez a fő vonulata a mintegy négy perces felvételen folyó beszélgetésnek.
Az ausztrál média információi szerint a teljes anyag 17 perces,
amelyből a beágyazott 4 perces vágott verziót tették közzé.
A Malaysia Airlines Amszterdam – Kuala-Lumpur között közlekedő MH-17 menetrendszerinti járata 2014. július 17-én, közép-európai nyári idő szerint déli 12 óra 14 perckor szállt fel az Amszterdam-Schipol nemzetközi repülőtérről, 283 utassal és 15 fős személyzettel a fedélzetén.
A gép az Európa és Délkelet-Ázsia közötti egyik legforgalmasabb légifolyosón, az L980 jelű útvonalon haladt.
A maláj gép már az orosz határ felé közeledett, amikor helyi idő szerint 17 óra 15 perckor az ukrán légi irányítás elvesztette a kapcsolatot az utasszállítóval.
A több darabra szétesett gép roncsai Hrabove község határában szétszóródva csapódtak a földbe. A katasztrófát senki sem élte túl.
A katasztrófa kivizsgálása még nem zárult le, jelenleg is folyamatban van.
A vizsgálatot irányító Holland Biztonsági Testült múlt év októberében illetve decemberében közétett részjelentése szerint az MH-17 járat katasztrófáját „több, kívülről érkező, ismeretlen eredetű nagy energiával becsapódó tárgy” okozta.
Jelenleg az a többségi szakmai álláspont, hogy a maláj gépet föld-levegő légvédelmi rakétával lőtték le,
de az még mindig tisztázatlan, hogy kik lőtték kia gépre a rakétát.
Ukrajna és Oroszország egymásra mutogatnak, a donyecki szakadárok pedig következetesen tagadják, hogy ők állnának a szörnyű cselekmény hátterében. A most közzétett videó – közvetett módon – azonban árnyalhatja a szakadárok felelősségével kapcsolatos kérdést.
A krími és a donyecki események miatt 2014 áprilisában mind az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) mind pedig az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) a krími légtér elkerülését, illetve a kelet-ukrajnai légi útvonalakon közlekedő járatoknak a biztonsági helyzet folyamatos figyelemmel kísérését ajánlotta.
2014 júniusában, az eszkalálódó donyecki polgárháborús helyzet következtében
több ukrán katonai légi járművet is megsemmisítettek a térségben,
így többek között 2014. június 14-én Luhanszk térségében az ukrán légierő egy nagy, négy hajtóműves IL-78 típusú szállítógépét, nem sokkal a katasztrófa előtt, július 14-én pedig szintén egy nagy AN-26 sugárhajtású gépet, amely 6 400 méteres magasságban repült.
Az utóbbi incidenssel kapcsolatosan a szakadárok azt közölték, hogy az ukrán csapatszállítót BUK önjáró légvédelmi rakétarendszerrel lőtték le. A donyecki terület felett az ismétlődő incidensek miatt, július 1-i hatállyal Porosenko ukrán elnök 7 900 méter alatt repülési tilalmat rendelt el. A július 14-i ukrán géplelövés miatt a tilalmi zónát 9 800 méteres magasságig terjesztették ki.
A tragédia előtti hetekben több légitársaság, így többek között a British Airways, a Lufthansa és az ausztrál Quantas is elirányította a járatait a repülésbiztonsági szempontból kockázatosnak minősített térségből.