Gyakorlatilag kiirthatatlanná vált az egyik legidegesítőbb rovar

A csótányok konkrétan körberöhögik a boltban kapható rovarirtószerek többségét – állapították meg amerikai rovarkutatók. Ezek a termékek nem alkalmasak arra, hogy hatékonyan megszabadítsanak minket kellemetlen társbérlőinktől.

A bolti rovarirtó spray-k egyik legelterjedtebb fajtáját vizsgálva a University of Kentucky és az Auburn University kutatói arra jutottak, hogy a termék

„alig, vagy egyáltalán nem” alkalmas a csótányok elpusztítására.

A rovarirtó spray-ket úgy tervezik, hogy ha azokra a felszínekre permetezzük őket, ahol a rovarok rendszeresen járnak-kelnek, akkor elvben elegendő méreganyag jusson a szervezetükbe pusztán attól, hogy átgrasszálnak a terepen. A laboratóriumi tesztek azonban azt mutatják, hogy

a permetezés után a felszínen maradó méreganyag alig valami hatást gyakorol a világszerte mindenütt ismert és az otthonokban előszeretettel megtelepedő német csótány (Blattella germanica) egyedeire.

A német csótányok (Blattella germanica) ellen alig érnek valamit a rovarölőszerek

Siralmas teljesítményt nyújtottak a rovarölő szerek a csótányok ellen

A tanulmány eredményei szerint a piretroid hatóanyagot tartalmazó rovarirtó folyadékok és aeroszolok a német csótányok kevesebb mint 20 százalékát pusztítják el, ha a rovarok a permetezés után 30 perccel kerülnek érintkezésbe a kezelt felszínnel. Ráadásul még azokat a példányokat is, amelyek hosszabb ideig a permetezett felületen tartózkodtak, csak 8-24 óra alatt pusztította el a bolti termékek többsége – sőt, némely esetben öt napig kellett várni a hatás jelentkezésére. A Journal of Economic Entomology gazdasági rovartani folyóiratban publikált tanulmányt szándékosan nem laboratóriumi csótányokon végezték: a kísérleti példányokat valós körülmények közül, háztartásokból gyűjtötték be, mert korábbi kutatások azt mutatták, hogy az irtószerekkel régóta érintkezésben lévő rovarpopulációk már ellenállóvá váltak a piretroidokkal szemben.

Ahol a lakosság nem fér hozzá sem hatékony, professzionális kártevővédelemhez, sem a bolti termékekhez, az embereknek továbbra is el kell szenvedniük a csótányok jelenlétének káros következményeit, egyebek között a csótányok allergénjei okozta egészségügyi ártalmakat. Pedig az otthon az a hely, amely kényelmet és nyugalmat kellene, hogy jelentsen”

– nyilatkozta Johnalyn Gordon, a tanulmány vezető szerzője és a Floridai Egyetem posztdoktor munkatársa. Gordon ezt a munkát még a University of Kentucky kutatójaként, Zach DeVries laboratóriumában végezte, aki a városi rovartan szakértője és a cikk rangidős szerzője. Kutatásaikat az Egyesült Államok Lakásügyi és Városfejlesztési Minisztériuma (U.S. Department of Housing and Urban Development) támogatta.

Ellenállóvá váló csótányok

A csótányok kiirtása, még ha olykor kihívást tud is jelenteni, alapvetően elérhető – állítják a szerzők –, ám rendszerint idő- és költségigényes.

A fő gond az, hogy a német csótányok már a világon szinte mindenütt ellenállóvá váltak a piretroid irtószerekkel szemben.

„A piretroid-alapú felületi irtószerek gyakori alkalmazása miatt igen valószínű, hogy az otthonokban felbukkanó német csótányok már mind valamilyen szintű rezisztenciával rendelkeznek a piretroidokkal szemben – hívja fel a figyelmet Gordon. – Tudomásunk szerint évtizedek óta senki nem találkozott már piretroid-érzékeny németcsótány-populációval kinn a terepen.” Ennek ellenére az Egyesült Államok környezetvédelmi hatóságának előírásai nem követelik meg a rovarirtó termékek tesztelését a terepről frissen begyűjtött vagy igazoltan rovarirtó-rezisztens csótányokon.

„Remélhetőleg a miénkhez hasonló tanulmányok kikényszerítik a változást a terméktesztelés és -értékelés terén, és a termékek címkéi végre pontosan tájékoztatnak majd arról, milyen szintű hatást várhatunk tőlük” – teszi hozzá Gordon.

Német csótány (Blattella germanica)
Fotó: Leemage via AFP / Leemage via AFP/©BRASSELET F/HorizonFeatures/Leemage

Nem csak a csótányok miatt hatástalanok a rovarirtók

A felületi permet-alapú termékek gyenge teljesítményéhez valószínűleg további tényezők – például a felület típusa, illetve a csótányok viselkedése – is hozzájárulnak. Gordon és munkatársai festett beltéri falon, valamint csempe- és rozsdamentes acélfelületen tesztelték a permeteket, amelyek a festett falon lényegesen rosszabbul működtek. A kísérletekben még a piretroid-érzékeny csótánypopulációra is csak minimális mértékben hatottak a falra permetezett spray-k. „Ebből arra következtethetünk, hogy a felület porozitása nagy mértékben befolyásolhatja ezeknek a termékeknek a hatékonyságát – mondta el Gordon. – Mivel a rovarirtó permeteket gyakorta viszik fel festett lábazati lécekre, a festett falfelületen mutatott alacsony hatékonyság különösen szembetűnő eredmény volt.”

A másik tényező az, hogy a csótányok ritkán időznek el hosszabban a rovarirtóval kezelt felületeken, részint mert általában mozgásban vannak, részint mert aktívan elkerülik azokat. A DeVries-labor egy másik, tavaly közzétett tanulmányban mutatta be, hogy a német csótányok, ha rajtuk múlik, nemigen érintkeznek hosszabb ideig a piretroid-kezelt felszínekkel.

Ezek a tényezők együttvéve elég borús képet festenek arról, mit várhatunk a permet-alapú termékektől a csótányirtás terén. „Eredményeink alapján a piretroid-alapú háztartási termékek valószínűleg csatát vesztenek az otthonokban élő csótányokkal szemben, különösen ha permet formájában alkalmazzák őket” – foglalta össze Gordon. A kutató hozzáfűzte: a lakosság számára elérhető termékek közül több reményt fűzhetünk a gél- és folyadék-alapú csapdákhoz, amelyek lassan ható rovarirtóval átitatott táplálékforráshoz csalogatják a csótányokat.

Az ideális az lenne – jegyezte meg Gordon –, ha a lakosság megfizethető áron hozzájutna a professzionális, több támadáspontú kártevőirtó szolgáltatásokhoz.

Ez azonban az alacsony jövedelmű háztartásokban, ahol sokszor több család él egy fedél alatt, gyakran nem valósul meg, ezért a csótányok ezekbe az otthonokba makacsul be tudják magukat fészkelni.

„Kiterjedt tudással és kutatási adatokkal rendelkezünk arról, miként tarthatjuk féken a csótányokat. Azonban a számos gazdasági és kivitelezésbeli nehézség következtében épp azokon a helyeken nem valósul meg a rovarirtás, ahol a legnagyobb szükség lenne rá – fogalmazott Gordon. – Akár más aktiív összetevők és eltérő hatásmechanizmusú szerek piacra hozatala, akár jobb formulálás, akár a szerek hatékonyabb célba juttatása útján, de mindenképpen meg kell találnunk a módját, hogy ezeket az alkalmazásbeli hiányosságokat felszámoljuk, és mindenki számára elérhetővé tegyük a kártevőirtást.”