Tavaly ilyenkor azt írtuk a 2015-ös baleseti statisztikákat ismertetve, hogy soha nem volt ennyire biztonságos a repülés. A megállapítás 2016-ra is elmondható. A halálos áldozatot követelő repülőgép-balesetek száma ugyan 19-re emelkedett a 2015-ös – rekordalacsonynak számító – 16-ról, ám
az áldozatok száma 560-ról 325-re esett.
Ez egyébként minden idők második legalacsonyabb értéke, csak 2013-ban volt ennél is kevesebb, akkor 265 – derül ki az Aviation Safety Network adataiból.
Az Aviation Safety Network adatai a legalább 14 üléses polgári repülőgépekre vonatkoznak. Így ebben a kimutatásban nem szerepel például az orosz légierő Tu-154-es gépe, amely tavaly december 25-én a Fekete-tengerbe zuhant 92 ember halálát okozva. A repülésbiztonsággal foglalkozó holland cég 1919-re visszamenőleg elemzi a statisztikákat.
Ha az utasszámhoz viszonyítjuk a halálesetek számát, akkor 2013 után 2016 a második legbiztonságosabb év volt a repülés történetében: 10,77 millió utasra jutott egy áldozat.
Figyelemre méltó trend, hogy a halálos balesetek egyre kevésbé történnek az ereszkedési és a földet érési fázisban. Utóbbira tavaly például nem volt példa, előbbire pedig kettő. Az utazómagasságban bekövetkezett balesetek száma ugyanakkor nőtt, tavaly ez 13 volt.
A legtöbb halálos áldozatot a polgári repülésben tavaly a LaMia légitársaság Kolumbiában lezuhant gépe követelte.
A fedélzeten tartózkodó 77 emberből 71-en haltak meg,
többek között a brazil Chapecoense focicsapat Medellinbe tartó játékosai. A balesetet az okozta, hogy elfogyott az üzemanyag.
Bár az elmúlt időben érezhetően nőtt a félelem az utazók körében a terrorveszély miatt, 2016-ban csak két, halálos kimenetelű baleset hozható ezzel kapcsolatba. Februárban egy ember halt meg, amikor a Hermes Airlines Mogadishut elhagyó gépén bomba robbant, májusban pedig az EgyptAir Airbusa zuhant a Földközi-tengerbe, 66 ember életét oltva ki.
A balesetek számának csökkenése nem véletlen. „1997 óta a légi balesetek átlagos száma folyamatosan mérséklődik, ami nagymértékben azoknak a biztonságot erősítő törekvéseknek köszönhető, amelyeket a nemzetközi légügyi szervezetek, mint az ICAO, az IATA, a Flight Safety Foundation és a repülési ipar hajt végre” – mondta Harro Ranter, az Aviation Safety Network elnöke.
A fejlettebb technológia következtében a repülőgépeket már számos új eszköz védi az ütközéstől, és egyre szigorúbb biztonsági ellenőrzéseken mennek keresztül. A földi irányítók is jóval fejlettebb radarrendszerekkel dolgoznak manapság.
Ha mégis megtörténik a baj, az utasok akkor is nagyobb biztonságban vannak, mint néhány évtizeddel ezelőtt.
Tűzállóbbá tették például a repülők utastereinek burkolatait, a kárpitot és az üléspárnákat, megerősítették a szerkezetek gyenge pontjait és az üléseket. A személyzet és a repülőtéri készenléti egységek is jobban fel vannak készülve a vészhelyzetekre, mint korábban.