Szinte hetente érkeznek arról hírek, hogy a turisták által okozott problémák egyre nagyobb gondokat okoznak egyes országoknak. A turisták száma ugyanis annyira megnövekedett az utóbbi években, hogy a turizmus szabályozása elkerülhetetlenné vált. Minden ország más stratégiát alakított ki ennek a megoldására.
2023-ban a szigetcsoport rekordszámú, 14,1 millió külföldi látogatót vonzott, a helyiek pedig megelégelték a tömeget. Vannak, akik arról számolnak be, hogy
a lakásárak emelkedése miatt autóikba vagy barlangokba kényszerülnek, egy tenerifei aktivistacsoport tagjai pedig éhségsztrájkot szerveztek áprilisban két új szálloda építése miatt.
A Canarias Se Agota (a Kanári-szigetek elkeltek) nevű csoport szintén demonstrációt szervezett Tenerifén, Gran Canarián, Lanzarote-on és La Palmán tüntetnek A Kanári-szigeteknek is van határa felirattal. Ugyancsak hasonló céljai vannak a Canarias se Exhausta (A Kanári-szigetek kimerültek) nevű szervezetnek. Mint az aktivisták mondják, a szigeteken mindig is nagyon szívesen fogadták a turistákat, de azt szeretnék, ha fenntarthatóbb lenne a turizmus.
"Tenerife kis sziget, korlátozott erőforrásokkal. Az utakon túl nagy a forgalom, kevés a víz, a szállodák pedig tele vannak" - idézi a Roadster a Euronews alapján Ruben Zerpát, a Canarias Se Agota tagját, aki a megfizethetetlen bérleti díjakra is felhívja a figyelmet: „Körülbelül kilencszáz eurót (körülbelül 350 ezer forintot) keresek, és a párommal élek, de a bérleti díj nyolcszáz euró (mintegy 312 ezer forint) havonta. Ez Santa Cruz, ami nem is tartozik a sziget legdrágább részei közé".
Amszterdam kettős módszerrel harcolna a tömegturizmus ellen, ennek értelmében minden évben betiltják az új szállodák építését és korlátozzák a turisták által eltöltött éjszakák számát is.
A cél az, hogy a turisták által eltöltött éjszakákat mindössze évi 20 millióra korlátozzák.
A szállodák esetében ez az jelenti, hogy egy új szálloda csak akkor nyílhat meg, ha egy másik bezár, és az új szállodák nem kínálhatnak több szálláshelyet, mint elődjeik. Új szálloda esetében bizonyítani kell, hogy előnyösebb lesz a város számára, például fenntarthatóbb lesz. Fontos viszont, hogy a már engedélyt kapott fejlesztések mentesülnek a tilalom alól.
A holland fővárosnak azonban nem ez az első olyan intézkedése, ami a turisták megfékezésére irányul, ugyanis mint arról már korábban beszámoltunk, tavaly nyáron hoztak döntést arról, hogy kitiltják az óceánjáró hajókat a városból.
Barcelona egyik legnagyobb látványosságának számít a Güell park, melyet a világhírű Antoni Gaudi tervei alapján készítettek el. A parkhoz egyszerűen el lehet jutni egy városi busszal, amit azonban emiatt a helyiek alig tudnak igénybe venni.
A város vezetése egyedi megoldást talált ki a probléma megoldásra: a Google Maps utazástervezési lehetőségi közül törölték a buszt, így a turisták nem tudnak arról, hogy ezzel a busszal is el lehet jutni a parkba, így marad hely a helyieknek.
Április 25-én Velence belépődíjat vezetett be azoknak, akik csak néhány órát töltenek a városban, és nem maradnak ott egy éjszakára sem. A díjfizetés próbaidőszaka májusban, júniusban és júliusban 29 napot fed le, beleértve a hétvégéket és a munkaszüneti napokat is. Velence turizmusának szabályozása azonban számos kérdést felvet.
Azok a turisták, akik csupán néhány órát töltenek Velence történelmi központjában, és nem fizetik be az 5 eurós napidíjat, a belépési díj tízszeresétől kezdődő pénzbírsággal sújthatók – közölték a város illetékesei.
Az intézkedést azért vezették be, hogy csökkentsék a csak egy napot tartózkodó látogatók számát. A díj támogatói azt mondják, hogy ők kevesebb gazdasági hasznot hoznak a városnak, mint az éjszakára is maradó turisták.