Japán vasúti közlekedése világszerte híres a pontosságáról, hatékonyságáról és modern technológiájáról. Ennek csúcspontja a Shinkansen, az ország nagy sebességű vasúthálózata, amely több mint 60 éve szolgálja az utasokat. Az első Shinkansen-vonal 1964. október 1-jén nyílt meg, a Tokió és Oszaka közötti Tokaido Shinkansen, amely azóta is Japán egyik legforgalmasabb vonala. Az új vonat egyedülálló sebességével és pontosságával azonnal új mércét állított fel a japán vonatok és a közlekedés világában.
A Shinkansen kifejlesztésének ötlete a második világháború után fogalmazódott meg. Japán gazdasága növekedett, és egyre több ember utazott az ország különböző részeire. A meglévő vasútvonalak azonban nem tudták kielégíteni az igényeket, ezért szükség volt egy gyorsabb és nagyobb kapacitású közlekedési eszközre.
Így született meg a Shinkansen projekt, amely a világ egyik első nagy sebességű vasúthálózatává vált.
Az első Shinkansen, az úgynevezett 0-sorozat, 1964 október 1-jén indult, éppen a tokiói olimpiai játékok előtt. A vonat lenyűgöző, 210 km/h sebességgel közlekedett, ami forradalmi újdonság volt abban az időben. A Shinkansen azóta folyamatosan fejlődött, és ma már a legújabb vonatok, mint a N700S sorozat, akár 320 km/h sebességgel is haladhatnak.
A Shinkansen nemcsak a sebessége miatt világhírű, hanem a hihetetlen pontossága is legendás.
Az átlagos késés évente csupán néhány másodperc, ami különösen figyelemre méltó egy ilyen hatalmas vasúti hálózat esetében.
Ez a pontosság a jól megtervezett menetrendnek, a fejlett technológiai rendszereknek és a kiváló karbantartásnak köszönhető.
A Shinkansen másik figyelemre méltó tulajdonsága a biztonság. Az 1964-es indulása óta a Shinkansen vonatok egyetlen halálos balesetet sem szenvedtek el, ami egyedülálló teljesítmény a vasúti közlekedésben.
Ez részben a vonatok tervezésének, a fejlett fékrendszereknek és az olyan technológiáknak köszönhető, mint a földrengésfigyelő rendszerek, amelyek vészhelyzetben azonnal megállítják a vonatokat.
Naponta csaknem negyedmillió utas utazik a Tokaido Shinkansen vonalon, amely Tokiótól a Fuji-hegy mellett a körülbelül öt órányi távolságra lévő Hakatáig húzódik.
A Shinkansen mára Japán egyik ikonikus jelképe lett, és nemcsak a helyiek, hanem a turisták körében is népszerű. A külföldi látogatók számára a Japan Rail Pass lehetővé teszi, hogy kedvezményes áron utazhassanak a Shinkansen vonatokon, így gyorsan és kényelmesen fedezhetik fel az ország főbb látnivalóit. Az utazás a Shinkansennel nemcsak praktikus, hanem élmény is, hiszen a vonatok ablakából gyönyörű kilátás nyílik Japán változatos tájaira, a hegyektől a tengerpartokig.
2022-ben Brad Pitt főszereplésével film is készült Bullet Train címmel.
A japán vasúti közlekedés folyamatosan a technológiai innováció élvonalában állt. A vonatok aerodinamikus kialakítása, amely csökkenti a légellenállást és növeli a sebességet, valamint a rezgéscsökkentő technológiák mind hozzájárulnak az utazás kényelméhez és hatékonyságához. A legújabb modellekben már számos modern kényelmi funkció is megtalálható, például Wi-Fi, dönthető ülések és csendes kabinok.
A Shinkansen jövőjének egyik legizgalmasabb fejlesztése a Maglev technológia. A mágneses vonatok a hagyományos kerekeket elhagyva lebegnek a sínek felett, így gyakorlatilag súrlódás nélkül haladhatnak. Ennek köszönhetően a Maglev vonatok sebessége elérheti az 500 km/h-t is. A Chūō Shinkansen, az első Maglev vonal, várhatóan 2027-ben nyílik meg Tokió és Nagoja között, és Japán vasúti közlekedésének új korszakát indítja el.