Eléggé, hogy finoman fogalmazzak, semmilyen dobozforma, bár állítólag jó kis terepképességek, meg olcsó fenntarthatóság, egyszerű kezelhetőség is jellemezte. Aztán nem is olyan rég megújult, s a mindent ütő Swift farvizén magyar vizekre is beevezett. Na ja, nem lehet minden Suzuki a miénk - a Vitara sosem volt az, ezután sem lesz. Japán autó ő a márka, a dizájn felfrissülését tökéletesen reprezentálandó, hogy ideje másképp gondolni a Suzukira, hogy suzukisnak lenni nem egyenlő egy lesajnált, csóringer, szürke, persze racionálisan szürke állampolgári léttel.
Szóval Grand Vitara. Újhullámos, divatos. Szabadidőautó a javából. Összkerékhajtással. Terepre is. Hisz' az Ignis meg a Liana, de az SX4 4WD-rendszere sem arról szól, hogy bármilyen körülmények közepette toljuk csak bátran, homokban, sárban, bakhátakon át, hóban, akárhol. Viszont a Grand Vitara modern ruhája alatt kőkemény technika rejtőzik, de már maga az öltözék is olyan, hogy az ember gyermeke nem bűnbűnóan csapat vele az erdő mélyén.
Mielőtt azonban rátérnénk a karosszériára ésatöbbire, vegyük szemügyre a vetélytársakat, vannak szép számmal. Hogy azt mondja Honda CR-V, Nissan X-Trail, Toyota RAV4 - és ők csak a honfitársak. Plusz a Subaru Forester és a Mitsubishi Outlander is felhozható, de, hogy még Ázsiánál maradjunk, akad egy Hyundai Tucson és egy Kia Sportage is. Mindezzel együtt tán nem túlzás azt kijelenteni, hogy a Grand Vitara kiváltképp házon belül meccselhet a vásárlók kegyeiért - az SX4-gyel. Napokon belül a legújabb Suzukiról is olvashatják tesztünket.
Egyébként pedig had' osszam meg az olvasóval azt az élményemet, hogy éppen mentem az egyik autóért a Suzuki Plusz márkakereskedésbe, amikor is kiderült, hogy egy kedves ügyfél kipróbálná a kocsit. Persze, beülök én is, kíváncsi vagyok, mit szól hozzá. Harmincas éveiben járó családapa, Volkswagen Passatja van (volt?), cserélne, és érdekli a Grand Vitara. Nos, a rövid kör alatt az illető az autó méretével, minőségével, kül- és belsejével, vezethetőségével abszolút meg van elégedve, a benzinmotort találja kicsit nem beleillőnek. Valószínűleg dízellel kéne, így a következtetés, majd még szóba kerül az árkülönbözet - hát igen, a legfontosabb. Lássuk is, mennyi az annyi.
A Suzuki Grand Vitara kétféle benzinessel és egy dízelmotorral kapható, kétféle karosszériával. A belépő változat az 1.6-os, 3 ajtós 4 690 000 forintért. Közel ugyanennyi az SX4 1.6 GS 4WD (4 550 000 Ft)... A JA felszereltség nem tartalmaz központi zárat, automata légkondit, kormányról vezérelhető 4 hangszórós cédés hifit, ülésfűtést, ködlámpát, színrefújt, elektromosan állítható és fűthető tükröket, tetősínt, alukereket, függönylégzsákot elöl. Mint a JX-A a maga 5 290 000 forintjos cédulájával.
Tényleg nagy, 5 ajtós Grand Vitarába 5 690 000 forinttól huppanhatunk. Az alap JL-A csomag kábé hasonlóképp viszonyul a JLX-A-hoz, mint a 3 ajtósnál, csak itt nem 600, hanem 700 ezer az árkülönbség. Aztán van még egy szint, a JLX-AL 7 090 000-től, ebben már kulcsnélküli az indítás, tempomatos, multi- bőrkormányos, 6 hangszórós cédés hifis, navigációs, bőrüléses, xenonlámpás, 17-es alukerekes, közel fullos (még ebbe is csak rendelhető az ESP). A négysebességes automata váltó felára 250 ezer forint. Egy automatás, ESP-s Grand Vitara 7 449 000 (+ 75 ezer a metálfényért). A dízel pedig alapból 7 190 000 forint, menetstabilizálósan, kézi váltóval, mindennel 8 millió.
Hát így. Nem olcsó, nem fognak érte tülekedni a népek, de aki ilyen típusú kocsit keres, annak bizony megérheti. Hogy ez a lényeg, fölösleges tovább olvasni? Tán nem, mert a következő oldalon egymás után foglalkozunk a különböző verziókkal - csak automata váltóval nem vezettük a Grand Vitarát. És még műszaki adatok is várják, hogy átböngésszék őket.