A kormány idén január 19-ei határozata szerint az új kormányzati negyed 30 hektáros területen valósul meg a Podmaniczky utca és a Váci út közötti területen, amelynek nagyobb része a Nyugati pályaudvarhoz kapcsolódóan, többségében a MÁV ZRt. tulajdonában volt. A terület egy részét - ahova majd az épületegyüttes kerül - eladták az államnak. A MÁV Zrt. és a Magyar Állam képviseletében a Kincstári Vagyoni Igazgatóság 2007 augusztus végén ingatlan-adásvételi szerződést kötött a Nyugati pályaudvar Podmaniczky utcai oldalán található posta épületétől, a Ferdinánd hídon túli kazánházig, mintegy száz méter szélesen futó területre - mondta az [origo]-nak Varga Péter szakértő.
Az első lépésben érintett 46 812 négyzetméteres, mintegy 4,7 hektáros területért 7,1 milliárd forintot kapott a vasúttársaság a Kincstári Vagyoni Igazgatóságtól (KVI). Ennek nagy részét a kiürítésre, a bontási munkára valamint az állammal szembeni adósság törlesztésére költötték.
Az eddig napvilágot látott hírekkel ellentétben, a Podmaniczky utca mellé szánt új kormányzati negyed miatt, várhatóan egyáltalán nem korlátoznák a vasutat a Nyugati pályudvar környékén. A főváros azonban csütörtökön - bár a közgyűlés napirendjén szerepelt a kerdés - nem döntött a fejlesztési irányokról. Emiatt valószínűleg csúsztatni kényszerülnek a kormányzati negyed 6200 fő befogadására készülő épületének tervezett 2009. május 31-i műszaki átadását - mondta Láng Balázs, a projekt kommunikációs vezetője. A fővárosi közgyűlés rendkívüli ülést is összehívhat ez ügyben, de legkésőbb december 20-án ismét napirendre kell tűznie a Fővárosi Szabályozási Keretterv megvitatását.
Mi lesz a Ferdinánd-híddal?
Egyelőre az sem tisztázott, hogy mi lesz az 1999-ben felújított Ferdinánd-híddal, elbontják vagy gyalogos átkelő lesz - mondták magukat megnevezni nem kívánó képviselők az [origo]-nak. Az építkezésnek pedig a jövő év tavaszán kell kezdődnie. Az Európa Unió támogatná, ha a környéken lévő kötöttpályás közlekedést fejlesztenék a buszjáratok rovására. A villamos pályákat korszerűsíteni lehetne és meg is hosszabbíthatnák a 14-es, 47-49-es villamosok vonalát - sőt, az sem kizárt, hogy összekötik ezeket.
A MÁV jól halad a Nyugati pályaudvar 18., 19. és 20. vágányának elbontásával. A 15., a 16., és a 17. vágány átépítése is megkezdődött - e munkálatok határideje december 31. Januárban pedig megkezdődnek a mélyépítési munkálatok. A vágánybontás, átalakítás a víz- és csatorna közmű, valamint az erősáramú, és optikai kábelek kiváltása csaknem 400 millió forintba kerül. Az biztosnak tűnik, hogy - mivel a vágányok a tervezet szerint az Eiffel-csarnok mögé kerülnek - az Eötvös és Katona József utcában csak gyalogos forgalom lesz. Egyelőre úgy tűnik, hogy a vágányokat nem süllyesztik a föld alá, hanem a felszínen maradnak, csak sokkal korszerűbbek lesznek.
Az elsődleges terület után már a másodlagos területtel kapcsolatos egyeztetések zajlanak. A KVI a közbeszerzési pályázatot ki is írta. A csaknem 10-11 hektáros terület értékét nehéz megbecsülni (neves ingatlanszakértők nem is vállalkoztak, mert szerintük nincsenek pontos adatok erről).
Terézvárosnak jól jön a gigaberuházás
A főváros hatodik kerületének polgármestere, Verók István szerint már most is érzékelhető a csatlakozó terézvárosi épületállomány piaci értékének 5-15 százalékos emelkedése, de a fejlesztés teljes és maradéktalan megvalósítása esetén az árak 30-50 százalékos emelkedésére lehet számítani.
A kormányzati negyed mintegy 30 hektáros területéből, a kerület önkormányzata egy összesen 100 négyzetméter alapterületű, Dózsa György út menti ingatlan felett gyakorolja a tulajdonosi jogokat. Ennek a területnek az értékbesorolása még nem történt meg. Terézváros Önkormányzata ebből egyébként számottevő bevételre nem számít - fogalmazott a polgármester.
A Nyugati pályaudvarnak a kerület közigazgatási területéről történő kiköltöztetésével nem értene egyet az önkormányzat. A pályaudvar teljes vasúti korszerűsítését, a vasúti, üzemi területek visszaszorítását, s ezzel kapcsolatban a Nyugati pályaudvair fogadó csarnok épületének esetleges funkcióváltását azonban erősen támogatják, sőt elvárják.
A kerület tervei szerint megújul a Podmaniczky utca, szélesebb, rendezettebb lesz, elképzelésük szerint alapvetően egy közforgalomra is alkalmas, dupla fasorral végigültetett városi sétány lesz, melyen XXI. századi tömegközlekedés is bonyolódhat majd.