Azok után, hogy Szingapúrban kettős győzelmet aratott, a Ferrari egyelőre Oroszországban is erősnek tűnik, ez azonban gyorsan megváltozhat. Az első szabadedzésen ugyan Charles Leclerc autózta a legjobb időt, Max Verstappen – noha valamivel később futotta a legjobb idejét – nagyon közel került hozzá, ami pedig még ennél is intőbb jel lehet, az a Mercedesek tempója. A két Ezüstnyíl hiába kapott 7, illetve 9 tizedet az élen végző Ferraritól, mindketten közepes keverékű gumikat használtak az edzés második felében, amíg pedig a Ferrarihoz hasonlóan lággyal mentek, jobb tempót diktáltak a maranellóiaknál.
Álmoskásan indult az edzés, az első mért köröket több mint 10 perc elteltével a két Racing Point tette meg, de 22 perc elteltével is csak négy versenyzőnek volt mért ideje, az első fél óra végéhez közeledve azonban beindultak az események. Alighogy megjelentek a Ferrarik és Lewis Hamilton,
Danyiil Kvjat alatt lerobbant a Toro Rosso a hármas szektorban, így jöhetett egy rövid virtuális biztonsági autós fázis.
Később a csapat megerősítette, hogy a hazai pályán versenyző orosznak az üzemanyagrendszerrel volt gondja.
Az első etapban a Mercedesek vitték a prímet, noha a fékekre panaszkodó (később ki is cserélték azokat az autóján) Hamilton elhibázta az egyes kanyart az első gyorskörében, a másodikban már átvette a vezetést 1:36.031-gyel. Mögé Valtteri Bottas sorolt be 143 ezredes lemaradással, a szintén piros oldalfalú Pirelliket használó Ferrarik pedig már 4, illetve 6 tizedet kaptak (Leclerc volt előrébb).
A folytatásban már nem lehetett összehasonlítani a két élcsapat tempóját,
a Mercedes ugyanis közepes keverékre váltott, míg a Ferrari versenyzői új lágy szetteken jöttek ki.
Bottasnak így is sikerült átvennie a vezetést 1:35.551-gyel, amiből később még lejjebb faragott, Leclerc és Vettel lágy gumis köre ellen ez azonban kevés volt, a monacói pilóta csapattársának is több mint 5 tizedet adva, 1:34.462-es időt repesztett.
Noha a Pirelli az idén a tavalyinál eggyel keményebb kiosztással érkezett Szocsiba, Leclerc-nek Vettel tavalyi első szabadedzésen futott legjobbját is sikerült megdöntenie.
Nem sok szó esett eddig a Red Bullokról, nem véletlenül, a bikások az edzés első felében ugyanis valamit teszteltek, Verstappen több mint 3 másodperccel lassabban körözött az élmezőnynél, miközben a csapat kérésére messziről igyekezett elkerülni a rázóköveket.
Amikor a második etapra végül ő is elkezdett gyorsan haladni, lágy gumis köre majdnem első helyet ért neki, csak 82 ezreddel autózott lassabbat Leclerc-nél, amivel második lett.
Ebben valamennyire benne van a pálya felgumizódása is, a holland ugyanis jó 10 perccel később futotta a körét, mint a Ferrari versenyzője.
Hogy a Mercedesnek mi a valós tempója, az legkorábban a második szabadedzésen, méginkább a holnapi időmérőn derülhet ki, mindenesetre van min dolgoznia a címvédőnek, Hamilton ugyanis az új fékekkel nem tudta megelőzni Bottast, akinek pedig a hátsó szárnyával gyűlt meg a baja. Az edzés legvégén a finn pilóta Carlos Sainz-cot előzte a célegyenesben,
a DRS-e azonban nem záródott vissza, helyette félig lefittyent.
Szerencsére Bottas nem törte össze magát, helyette visszafogott tempóban a boksz felé vette az irányt.
Az egyelőre igen poros szocsi aszfaltcsíkkal többeknek meggyűlt a baja, megforgott Antonio Giovinazzi, Robert Kubica és Daniel Ricciardo is, utóbbi a falat is eltalálta az ötös kanyarban, már a tréning leintése után. Az ausztrál nem ragadt a bukótérben, széttört hátsó szárnnyal saját kerekein tudott visszamenni a garázsba.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.10.18. - 19:30United States Grand Prix - 1st Practice |
2024.10.18. - 23:30United States Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.10.19. - 20:00United States Grand Prix - Sprint |
2024.10.20. - 00:00United States Grand Prix - Qualification |
2024.10.20. - 21:00United States Grand Prix - Race |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a 2014-es téli olimp... ööö... az Orosz Nagydíj élő közvetítésében! A szocsi olimpia helyszínén elterülő 5848 méter hosszú Sochi Autodromot hamarosan ismét birtokba veszik a Forma-1-es gépek, hogy nekivágjanak az első szabadedzésnek. Amíg ezt megteszik, kukkantsanak bele szokásos előzetesünkbe!
A nem hivatalos program a szokásos médianappal indult, amelyen Charles Leclerc például elmondta, hogy a jövőben visszafogottabb lesz a csapatrádióban. Hogy miként készülődtek a versenyzők és a csapatok, azt az alábbi képre kattintva megnézhetik a csütörtöki napról készült képgalériánkban.
---- separator ----gallery-content-type:4313cc9c-3b4b-4213-87a3-f555a23fde79---- separator ----Ezen a Forma-1-es hétvégén a 2006-os Brazil Nagydíj óta először két Schumacher is szerepel, Ralf Schumacher fia, David ugyanis bemutatkozik az FIA Forma-3-as sorozatában, amelynek nem mellesleg ez a szezonzáró hétvégéje. A 18 esztendős újonc már túl is van a debütáláson, 29 pilótából a 20. helyen zárta a szabadedzést, pont tíz hellyel volt hátrébb tehát, mint az F2-ben versenyző unokatestvére, aki az ezután rendezett gyakorláson a tizedik lett. Mick Schumacher természetesen nem újonc a sorozatban, Szocsiban azonban még nem versenyzett, neki tehát csak a pálya jelent újdonságot.
Miután mind a Red Bull, mind a Toro Rosso versenyzői hátrasorolásos büntetést kapnak motorcsere miatt (Verstappe, Albon és Gasly 5-5 helyet, az összes erőforráselemet cserélő Kvjatot a mezőny végére száműzik), a Williams most megerősítette, hogy Robert Kubica is feliratkozhat a listára, miután új, hármas specifikációjú Mercedes-motort szerelnek az autójába.
A nagyjából egy perccel a kezdés előtt már a bokszutca végére parkoló Norris hajtott ki elsőként a pályára, őt Verstappen, Stroll, Kvjat és Grosjean követte.
Nem zárható ki az eső a mai napra és a hétvége további részére sem, egyelőre azonban szárazak a körülmények a Fekete-tenger partján, a levegő 23, a pálya 25 fokos.
16-an tettek meg eddig installációs kört, mért körre azonban senki nem ment el, szépen libasorban visszatértek a garázsba. Egyelőre a két Ferrari, Hamilton és Russell nem jött ki.
Lágy gumin jött ki a holland, mérnöke azt közölte vele a kivezető körön, hogy nyomja neki, de kerülje el a rázóköveket. El is ment egy mért körre.
Tempósan ment Verstappen, egészen a bokszbejáratig, amelyen be is hajtott. Ami érdekes, hogy a gyorskörén is elkerülte a rázóköveket, valamit mérhet tehát a Red Bull a motorral, amibe nem akarták, hogy bezavarjanak a rázókövek okozta rezgések. Szenzorok és egyéb, ilyenkor szokásos dolgok nem voltak az autón.
1:43.328-at ment a kanadai lágy gumin. Összehasonlításképpen tavaly Vettel zárta az élen az első szabadedzést 1:34.488-as körrel. Strolltól is azt kérték, hogy figyeljen oda a kerékvetőkre.
Szorgos a két Force India, a mexikói előbb 1:40.862-es körrel átvette a vezetést, majd 1:39.844-re javított lágy keverékeb. Stroll közben hatalmasat fékezett a 13-as kanyar féktávján, kissé kockássá téve a bal első kerekét.
Nem sokat, 1:39.610-re. Mögötte Stroll is gyorsult még az elfékezés előtt 1:41.412-re, majd visszament a bokszba. Norris és Verstappen van Pérezen kívül a pályán, a holland még mindig kínosan ügyel arra, hogy ne menjen rá a kerékvetőkre.
Negyed órával az edzés kezdete után még a garázsban sem volt, azóta megérkezett, mostanra pedig a sisakját is felvette. Az ötszörös világbajnok szokás szerint nem kapkodja el, de a két Ferrari sem, Hamiltonon kívül ugyanis már csak Vettel és Leclerc nem járt egyszer sem a pályán.
Russell és Kubica is feliratkozott, megelőzték Strollt a lágy gumin, előbbi 1:40.549-et, utóbbi 1:41.255-öt autózott.
Vettel és Leclerc lágy abroncson hajtott a pályára, közben pedig Kvjat vette át az első helyet Péreztől, de hamarosan jött Ricciardo egy 1:37.605-ös körrel a lágy gumin, így már ő vezet. Mögötte jelenleg Albon áll Kvjat, Sainz, Gasly, Pérez, Räikkönen, a két Williams és Stroll előtt.
1:37.593-as idővel csak 12 ezreddel volt gyorsabb Ricciardónál, ez azonban nem reprezentatív, mert a harmadik szektorban lassítania kellett Kvjat pályán megálló autója miatt, a köre utolsó méterein pedig valószínűleg már az emiatt életbe lépő virtuális biztonsági autós fázis is hátráltatta. Kvjat annyit mondott a rádión, hogy teljesen elment minden. Magyarul a Toro Rosso megállt, mint a szög.
Hamilton is kint van már lágyakon, hamarosan megtudhatjuk, hogy milyen tempóra képes, Kvjat autóját ugyanis letolták a bukótérből.
Rögtön az első gyorskörét elrontotta, miután a célegyenes végén leszaladt a bukótérbe. Itt egy újfajta megoldást tesztel az FIA, a monzai első sikánhoz hasonlóan táblák között szlalomozva kellene visszajönni a bukótérből, Hamilton ezt most nem tette meg.
1:36.174-et repesztetta a finn lágyakon, mögötte Leclerc áll, aki szintén javított 1:36.655-re, a harmadik helyet Vettel foglalja el 1:36.741-es idővel.
„Nem működnek a fékjeim” – szólt a mérnökének, majd 1:36.031-gyel átvette a vezetést. Az első két szektorban még nem ő volt a leggyorsabb, a harmadikban azonban már igen.
Ha minden igaz, a négyes kanyarban veszítette el az Alfa hátulját és mutatott be egy 180 fokos megpördülést, majd jött vissza a pályára a bukótérből. Sainz is hibázott egy kicsit, ő az utolsó előtti kanyarban szaladt le a pályáról.
A bokszutca bejáratán nagyon lassan ment a Haas, Hamilton pedig azt hitte, hogy a kanyarból majd kigyorsít, amit nem tett meg, így a Mercedes világbajnokának el kellett rántania a kormányt, hogy ne öklelje fel hátulról a francia autóját.
Az első 40 perc után szokás szerint vissza kell adni a Pirellinek az első szett gumit, így most mindenki visszatért a garázsba. Természetesen még nagyon korán van, de az első kisebb ütközetet a Mercedes nyerte, noha a Ferrari egyelőre nem villog a végsebesség terén, ami árulkodó lehet. Talán altatnak a vörösök és ennyire letekerték a motort?
Egy új szett közepes gumin jött ki a finn, egyelőre senki nem követte. A kis szünetet a Toro Rosso egyébként arra használta, hogy a pályabírók segítségével visszavigye a garázsba Kvjat autóját, amin így most elkezdhetnek dolgozni a szerelők.
Az első két szektorban saját korábbi idejét sem tudta megjavítani, az utolsóban viszont lila szektort ment és 5 tizedet adott Hamiltonnak, az új legjobb idő: 1:35.551.
Nem mintha ez nagy veszteség lenne a lengyelnek, aki Kvjathoz hasonlóan több erőforráselemből is újat kap (motor, MGU-H, turbó), és csatlakozik az oroszhoz a rajtrács végén.
Két lila és egy nem olyan jó harmadik szektor után több mint 3 tizedet faragott le az idejéből így már 1:35.198-cal vezet. Ricciardo közben lágy gumin beugrott a két Ferrari elé a harmadik helyre egy 1:36.287-es körrel. Ugyanezt megtette Pérez is, ő 1:36.457-et ment.
A beállításokon is változtatnak a szerelők azt remélve, hogy ezekkel már elégedettebb lesz az ötszörös világbajnok.
Annak ellenére, hogy lágy gumin van, csak 2 tizeddel volt gyorsabb a finnél két lila és egy egyéni legjobb szektorral, az utolsó kanyarból kifelé kisebb farolást bemutatva. 1:35.005 az új legjobb idő.
Megtették első valódi gyorskörüket a bikás autók, lágy gumin Verstappen a harmadik, Albon a negyedik helyre jött előre 1:35.516-os, illetve 1:35.878-as idővel.
543 ezredes előnnyel szelte át a célvonalat 1:34.462-t autózva, amivel nem csak Vettel mostani, hanem a tavalyi első szabadedzésen futott idejét is megjavította, akkor Vettel 1:34.488-ra volt képes, amivel az első helyen zárt.
1:35.237-re javított a holland a lágy gumin, amivel feljött a negyedik helyre. Hamilton is a pályán közepes gumin, javított is 1:35.414-re, de maradt az ötödik.
„Megállhatunk, hogy kipróbáljunk valamit a szárnyon, majd újra kimenjünk?” – kérdezte a monacói, mire a mérnöke igennel felelt. Leclerc kijött, a szerelők gyorsan állítottak a szárnyán a garázs előtt, és már mehetett is tovább.
Meggyőző kört rakott össze a holland egyéni legjobb második és lila harmadik szektorral, ezzel pedig majdnem sikerült átvennie a vezetést, 1:34.544-es ideje csak 82 ezreddel maradt el Leclerc körétől.
A szerelők levették az akkumulátort az autóról, most pedig minikamerákkal nézik az üzemanyagtankban levő pumpákat, a probléma forrását kutatva. Kvjatot ezen az edzésen már nem látjuk.
Egyedül Bottas köröz használt közepes gumin, és rajta kívül sincs sok versenyző a pályán, mindössze Grosjean, Sainz, Norris és a két Williams gyűjti a kilométereket.
Az utolsó tíz percben most mindenki még leteszteli, amit tud, a két Mercedes és a két Ferrari is kijött de mindenki használt gumin van, látványos köridőkre így nem kell számítani.
Az ötös kanyar kijáratán volt túl sok, elúszott a Williams hátulja, Kubica pedig keresztbeállt a pályán. Nem ütközött senkivel és semmivel, folytatni tudta.
Eddig többeknek meggyűlt a baja az első kanyarral, Albon elfékezte magát, de így is megpróbálta bevenni a kanyart, aminek az lett az eredménye, hogy csúnyán átküldte a Red Bullt a kerékvető mögött elhelyezett fekvőrendőrökön.
Úgy maradt a célegyenes végén, ráadásul kicsit le is fittyedt a szárny bal oldala. Megúszta a nagy bukást a finn, majd később a szárny is lecsukódott, de így is óvatosan gurul vissza a bokszba.
Már leintették az edzést, amikor az ausztrál az ötös kanyarban megforgott és háttal nekiment a gumifalnak. Tovább tudott menni, a hátsó szárnya azonban szanaszét tört és csöng le az autó hátulján.
Ennyi volt az első gyakorlás Szocsiból, mozgalmasra sikeredett a vége. Charles Leclerc végzett az élen hajszállal Max Verstappen előtt. A Ferrari tehát jól kezdett, de ne felejtsük el, hogy a Mercedes nem futott gyorskört lágy gumin az edzés második felében. Leclerc és Verstappen mögött a további sorrend: Vettel, Bottas, Hamilton, Albon, Hülkenberg, Ricciardo, Pérez, Grosjean. Köszönjük a figyelmüket, 13 óra 50 perckor jelentkezünk a második szabadedzés szöveges tudósításával!