Japán is belép azon országok körébe, amelyek elkezdték intenzíven visszafogni a műanyag csomagolásokból adódó hulladéktermelést. Ez azért jelentős, mert Japán élen jár az egy főre jutó hulladéktermelésben, ha műanyag csomagolásokról van szó – leszámítva az Egyesült Államokat.
Július 1-től azonban a japán boltok már plusz költséget számolnak föl a műanyag zacskókért.
A boltok egyébként maguk dönthetnek arról, hogy ez mekkora összeg legyen, de az átlagár nagyjából 3 jenre (kb. 10 forint) tehető. A döntés alapvetően arra ösztönözné a fogyasztókat, hogy saját szatyrot vigyenek magukkal a boltba, és ne ott vegyék meg azt – írja az Asia Times.
Várhatóan azonban nem lesz könnyű a teljes átállás Japánban, mivel egy olyan országról van szó, ahol szinte már kényszeresen mindent műanyagba csomagolnak. A Japánba látogatók időnként meg is lepődhetnek azon, hogy például még a banánokat is egyenként becsomagolják.
Japánnak azonban lépnie kellett, mivel korábban már számos kritika érte az országot azzal kapcsolatban, hogy túl lassan építi le a műanyag-felhasználását. A kormány bejelentése szerint, a díjak bevezetésével arra ösztönöznék a lakosságot, hogy kétszer is meggondolják, szükségük van-e a boltban kapható műanyag zacskókra, illetve szeretnék elősegíteni az életmódváltást.
2018-ban egyébként Japán kötelezettséget vállalt arra, hogy az évi 9,4 millió tonna műanyag hulladék kibocsátását 2030-ra a negyedével csökkenti.
Noha a kormány közlése szerint a megtermelt műanyag hulladék több mint 80 százalékát újrahasznosítják, ez a folyamat önmagában is szén-dioxidot bocsát ki, ami hozzájárul a klímaváltozáshoz.
Mindazonáltal a műanyag zacskók önmagukban még nem fogják teljesen megoldani Japán hulladékproblémáját. Ezek a csomagolók ugyanis mindössze 2 százalékát teszik ki a teljes műanyag hulladék mennyiségnek.