Csinos lányokat tekintve továbbra is verhetetlen a Budapest Motorkiállítás
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Október 12-éig, azaz vasárnapig tartott nyitva Európa egyik legnagyobb motoros kiállítása, az Intermot. A rendezvény méreteit jelzi, hogy szinte teljes egészében megtöltötte a gigantikus kölni vásárvárost, sőt még a pavilonok közötti betonplaccokra is jutott belőle. A szabadtéren streetfighter-bemutatók, supermotoversenyek és ügyességi feladatok várták a nagyérdeműt, ha éppen nem ömlött az eső, a lényeg azonban a hatalmas pavilonokban csillogott.
A világ legismertebb motorgyárai szinte kivétel nélkül megjelentek Kölnben, de évről évre egyre több kimondhatatlan nevű távol-keleti márka is felbukkan. Ez utóbbiak standján főleg robogók és kismotorok csillogtak, amelyek kidolgozásbeli és technikai hiányosságaikat kedvező árral próbálták kompenzálni. A motoros standok közötti űrt megszámlálhatatlan mennyiségű kisebb cég töltötte ki, amelyek kiegészítőket, ruhákat, bukósisakokat és tuningalkatrészeket kínáltak elképesztő mennyiségben és választékban.
A legnagyobb csődület természetesen a nagy motorgyárak standján volt, ahol remekül le lehetett mérni egy-egy modell népszerűségi indexét a körülötte ácsorgók számából és abból, hányan pattantak rá egy üléspróba erejéig. Az újdonságok száma rengeteg volt, azonban ennél lehtett volna jóval több is, ám sokan tartalékoltak még néhány premiert a novemberben nyíló milánói motorszalonra. Az egyszerűség kedvéért márkánként gyűjtöttük össze a Kölnben leleplezett újdonságokat.
Az Aprilia standján az új négyhengeres sportmotor volt középpontban
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Aprilia
Nem volt kétség, hogy az Aprilia standján a vadonatúj V4-es blokkal büszkélkedhető RSV4 sportmotor volt a sztár. A külön pódiumon csillogó utcai változat mellett ott feszített a szénszálas idomokba csomagolt versenyparipa is, amellyel az ex-MotoGP-sztár, Max Biaggi fog rajthoz állni jövőre a Superbike-világbajnokságon. Az RSV4-ről annyit kell tudni, hogy gyakorlatilag egy utcára szabadított versenymotor, méregdrága alkatrészekkel és technikai megoldásokkal. Ennek megfelelő a teljesítménye is: a gyár ígérete szerint 180 lóerőt produkál az ezer köbcentis blokk, a száraz súly pedig ennél eggyel kevesebb, 179 kiló.
BMW
A bajor gyár élt a hazai pálya előnyeivel, és egy hatalmas, szellős placcon mutatta be a teljes modellpalettáját és 2009-es újdonságait. A legnagyobb csinnadrattával az új, S1000RR nevű sportmotorjukat leplezték le, amelyet jövőre rögtön be is dobnak a Superbike-világbajnokság húsdarálójába. A szériaváltozatra még egy további évet várni kell, mivel csak 2010-ben érkezik a szalonokban a lámpákkal és rendszámmal is felszerelt, némileg szelídebb kiadású utcai kivitel. Nem így a hamarosan már rendelhető K 1300 S és R nevű modellpáros, amelyből az S a teljes idomos sporttúragép, míg az R egy vérbeli csupasz izommotor. Az újdonságot a megnövelt méretű, immár 1293 köbcentis - a korábbi 1157 helyett - négyhengeres blokk jelenti, amelynek paramétereit egy személyautó is megirigyelhetné: 175 lóerő (az R esetében "csak" 173) és 140 newtonméternyi nyomaték. Természetesen nem csak a motort fejlesztették tovább a bajorok, hanem az egész modellt, ennek szellemében hatékonyabb fékeket és még stabilabb - elektromosan állítható - futóművet tettek a paripák alá, de néhány kilót is sikerült lefaragniuk. Az ABS már alapáron jár a modellpároshoz, ám ezenfelül annyi extrát lehet a motorokhoz rendelni, amennyit a kedves vevő pénztárcája megenged.
A BMW hatalmas standon szórta szét az újdonságait
(Még több BMW-újdonságról készült fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A negyedik újdonság ugyancsak a BMW négyhengeres motorjait jelölő K sorozatából származik, a K 1300 GT azonban már egy békés túrabálna, "mindössze" 160 lóerővel. A GT nyergében fejedelmi körülmények között lehet majd utazni, elektronikusan lőhetjük be a futómű keménységét, a plexi magasságát, de még az ülés helyzetét is magunkra szabhatjuk. A kölni standon öröm volt nézni a BMW-standon tolongó párás szemű német családapákat, ahogy felültek egy-egy ilyen cirkáló nyergébe, amely borsos árával vélhetően ezután sem lesz tömegmotor Magyarországon.
Ducati
Az olasz gyár a hamarosan nyíló milánói motorszalonra tartogatja a nagy durranásait, ezért Kölnben csak egy lényeges újdonságról rántották le a leplet. A Monster modellcsalád egy 1100 köbcentis változattal gazdagodott, amely külsejét tekintve a tavaly bemutatott kisebbik változatra hasonlít a két, nyereg mellé felhúzott kipufogójával. Az ezres Monsterről minden felesleget ledolgoztak a Ducati mérnökei, mindössze 169 kilót nyom szárazon, igaz erre szüksége is van, hiszen "csak" 95 lóerős, ami a korszerű ezres csupasz motorok között meglehetősen kevésnek számít. A Ducati szokás szerint igényes futóművet és fékeket rakott a Monsterre, ám akinek ez sem lenne elég, az megveheti az S változatot, amelyen még drágább alkatrészek csillognak. Nem egetverő újdonság ugyan, de meg kell még említeni a Ducati retro sorozatának egy különleges darabját, a GT 1000 Touringot, amely a GT 1000-nek praktikus kiegészítőkkel (plexi, csomagtartó stb.) ellátott darabja.